§22–23. Уживання прийменників







2. Відредагуйте й запишіть словосполучення

Ходити по (крамницях), інженер за фахом, зошит з математики, знання з алгебри, діяти за правилами, відсутній через хворобу, пішов по хліб, звертайтеся за потребою, під час виконання обов’язків, телефонуйте у разі виникнення труднощів, перебувати в Україні, переїхати на Одещину, ходили на концерт, пожежа на фабриці, сумувати по матері, приходьте у разі потреби, відпустка через хворобу, надіслати поштою, не піду через дощ, звертатися на прохання батьків, українською мовою.

3. Складіть і запишіть речення зі сполуками при розумі, при пам’яті, при матері, при посольстві, по правді, по праву, по суті.

  1. Він був при розумі, коли складав заповіт.
  2. Коли лікарі знайшли постраждалу, вона була при пам'яті.
  3. Довгий час дитина знаходиться при матері.
  4. При Посольстві України у Франції відбулася презентація «Книги Добра» - міжнародного соціального проєкту.
  5. Кожен любить правду, але не кожен хоче жити по правді.
  6. «Ці коштовності належать по праву Ользі», - сказав батько.
  7. Чи не занадто багато стає в житті дисонансів, що навіть і такі, по суті, звичайні людські сценки починають нас вражати? (Олесь Гончар)

4. Пригадавши правила написання префіксів пре-, при-, перепишіть слова, уставивши пропущені літери е та и

Пресвітлий, преподобний, приземкуватий, Прикарпаття, препоганий, прижовклий, прикрашати, прикрашений, прикраса, прекрасний, прибережний, превелебний, премудрий, пре черствий, причерствілий, присісти, призирство, пресмачний, Придніпров’я, престол, привокзальний, причарувати, приблуда, присмажений, причеплений, престарий, пристарілий, причесаний, пре сміливий.

5. Виконайте тестові завдання

1. Б   2. Г   3. В   4. Г   5. Г   6. Г   7. А   8. В   9. А   10. А

6. Прочитайте текст і виконайте завдання

  • Леся Українка - заквітчане поняття, як провесна, а з іншого - цілком навіть науковий промінь!
  • Олена Пчілка - творила слово мистецтво, в нашій мові прижилися слова переможець, променистий, палкий, нестяма, нестямлення. 
  • І. Котляревський - вжив слова несамовитий, приміта, розтовкти, угамуватися. 
  • Т. Шевченко - вважають плідним складачем нової лексики, зокрема вогняний, знищити, мордуватися, почимчикувати, фортеця
  • Г. Квітка - Основ'яненко - збагатив українську мову словами буденний та перемагати.
  • П. Куліш - встиг зробити чимало й для справи збагачення словника пересічного громадянина: вабити, зграя, злочинець, несвідомий, покора, послуга, почуття, рівність.
  • Глібов Байкар - допоміг нам конкретніше означити нашу діяльність, увівши такі мовні одиниці, як бурмотати, пожовкнути, соромно. 
  • Нечуй - Левицький - багато слів, без яких ми б навряд чи обійшлися: стосунок, перепона, квітник, вигукування, сміливість
  • Старицький - не має собі рівних за суспільною поширеністю, зазначимо хоча б такі слова: незагойний, мрія, завзяття, байдужість, темрява, привабливий, потужний, страдниця, чарівливий, сутінь, бойовище, маєво, знадливий, стуманілий та багато інших. Отримав визнання, як «добрий коваль» неологізмів.
  • В.Поліщук - Авангардист збагатив почуттєву палітру особистості чудовим словом мовчаль, у якому поєднав мовчання та печаль.
  • М.Рильський - Неокласика вважають автором, крім суто поетичних неологізмів буйнокрилий, веселокрилий, розкрилювати, ще й слова розбрататися
  • І. Верхратський - Слово звіт придумав - український мовознавець, основоположник українського природознавства, автор перших підручників і творець термінології в різних природничих науках.

Культура слова: Б. Розглянувши ілюстрацію й логічно поміркувавши, згрупуйте значення слів пара й кілька.

  • Спарені предмети (пара шкарпеток); (пара)
  • газоподібний стан води; (пара)
  • невелика кількість (від 3 до 10); (кілька)
  • подружжя або закохані; (пара)
  • маленька риба родини оселедцевих; (кілька)
  • незадовільна оцінка (розм.); (пара)
  • нагріте вологе повітря; (пара)
  • костюм (штани й піджак); (кілька)
  • заняття в університеті. (пара)

7. 1. Відредагуйте й запишіть словосполучення

Спеціаліст з електромеханіки, мешкати за адресою, приїхав у справах, жити на Кавказі, пропозиції щодо поліпшення звукоізоляції, телефонуйте під час виникнення пожежі, за нашими підрахунками, конференція з проблем екології, через технічні причини, за власною волею, піти по хліб, зауваження за доповіддю, не встиг через тебе, за потребою, проводити за підтримкою волонтерів, підручник з географії, піти на концерт, жити на Поділлі, комплексувати через низький зріст, пройтися по багатьох питаннях.

7. 2. Опишіть одну з картин сучасного американського художника Р. Дункана й дайте їй свою назву (обсяг — одна сторінка).У вступі аргументуйте вибір картини

Як на мене, картина Р. Дункан "З ялинкою" більш яскрава, там ширший діапазон світла, спокійна палітра, на засніженій землі добре видно дітей.
Що я бачу Що мене дратує або бентежить, хвилює чи засмучує? Чомусь я збентежений. Мабуть, тому, що позаду свята. Я так думаю, тому що мені здається, коли ялинку несуть прикрашати, то її акуратно несуть, а не волочать по землі. Хоча він був дитиною, але хлопчик був старшим, а ялинка маленькою та рухливою. Ось чому я думаю, що брати й сестри просто викинули іграшку на смітник після того, як закінчили з нею гратися. Вони швидко рухаються, тому що їм може бути холодно. Також їм допоміг пес, який біг за ними, як компаньйон. Була майже друга година дня, бо сонце стояло високо в небі. Дитячі тіні падали на землю, відбиваючи кожен рух дітей, ялинки, собаки. Здалеку видніються невеликі садиби, огороджені дерев’яними парканами.

За будинком, на задньому плані картини, стоїть ліс або галявина, яка оплакує прихід весни. Дерева сплять тихо й тихо, тільки коли — ні — коли вітер здирає білі шуби, що дарує зима. Та недовго – сніг у небі – деревам новий одяг. Але справа видно дорогу, розсипану, як зорі, недалеко від лісу. Ось так веде дорога. Але повернемося до дітей. У темно-червоній куртці, світлих теплих штанцях, смугастій шапочці та теплих чобітках хлопець мчить кудись дістати свою ялинку. Дівчина також була тепло одягнена: помаранчеве пальто, червона шапочка і чоботи, але через вітер їх не було видно. Попри те, що канікули закінчилися, діти виглядають щасливими, бо у них інші турботи та турботи. Ця робота виконується з великою ретельністю. На них чекає весна, а вона вже не за горами.