Характеристика учня - це документ, який складається на учня з метою оцінки його індивідуальних і психологічних особливостей. Складання такого роду характеристики, в більшості випадків, здійснюється для встановлення взаємовідносин між учнями й новим учителем.
Універсальної форми бланка характеристики не існує, проте є певні вимоги, яких слід дотримуватися, складаючи документ:
- зображення індивідуально-психологічних якостей учня, які він виявляє в процесі навчання і взаємодії з оточенням;
- складання характеристики учня відповідно до загальноприйнятих правил оформлення такого роду документів;
- надання новому вчителя можливості доступно оцінити викладену інформацію. Документ повинен бути складений так, щоб учитель, що раніше не знайомий з учнями, міг легко прочитати й проаналізувати текст;
- сам процес складання характеристики не повинен бути трудомістким.
Дотримання цих вимог дає можливість особі, що становить характеристику, створити об'єктивну «психолого-педагогічну карту учня». Карта зазвичай складається періодично, по закінченню певного етапу навчання, а саме:
- після 4 класу карта складається учителем початкової школи, для вчителя середніх класів;
- після закінчення 9 класу
- після 11 класу - складається з метою оцінки професійних навичок і індивідуальних здібностей учня.
Структура характеристики учня
Прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, клас. Загальний фізичний розвиток, стан здоров'я.
I. Навчальна діяльність
- Успішність (оцінки, що домінують, встигає однаково чи ні з різних предметів).
- Загальна розумовий розвиток (кругозір, начитаність).
- Розвиток мови (запас слів, образність, вміння висловити свою думку).
- Здатність до навчання (швидко чи схоплює навчальний матеріал, як запам'ятовує).
- Старанність у навчальній роботі.
- Організованість в навчальній роботі.
- Інтерес до занять (вчиться з інтересом, без інтересу, проявляє інтерес до окремих предметів).
- Уміння, що виявляються в навчальній роботі (чи вміє працювати з навчальним матеріалом, як засвоює навчальний матеріал: заучував механічно або усвідомлено, з розумінням, чи вміє скласти план, конспект ...)
II. Праця
- Чи поважає працю або ставиться до нього зневажливо.
- Чи зацікавлений в суспільній корисності своєї праці
- Чи любить працювати й що саме приваблює його в праці (процес роботи, опановування практичними навичками, вміннями, результат).
- Трудові навички та вміння.
- Організованість і дисциплінованість у праці.
- Чи є звичка до тривалих трудових зусиль.
- Які види праці вважає за краще.
III. Спеціальні здібності та інтереси.
- Інтереси (перерахувати, особливо підкреслити ті види діяльності, якими учень серйозно займається).
- Читання (що і як читає, яку літературу любить).
- Відзначити чи є здібності до будь-якої діяльності.
- Що має намір робити в майбутньому.
IV. Дисциплінованість
- Загальна характеристика поведінки (поводиться спокійно, стримано або проявляє зайву рухливість, непосидючість).
- Виконання шкільного режиму.
- Виконання вимог дорослих (виконує охоче або через примус).
- Відзначити найбільш типові порушення дисципліни.
V. Громадська спрямованість і активність
- Статус в колективі (чи користується любов'ю й авторитетом серед товаришів).
- Інтерес до суспільного життя країни (чи читає газети, слухає радіо, чи обговорює події з учителями з однолітками.)
VI. Взаємовідносини з колективом
1. Положення в колективі (чи користується любов'ю, авторитетом серед товаришів, ніж визначається цей показник).
2. Ставлення до однокласників (любить однокласників, не любить, байдужий до них, не дорожить думкою колективу, чи бувають конфлікти і які їхні причини).
3. Чи задоволений становищем в колективі і яке положення хотів би зайняти.
VII. Особливості характеру
- Яскраво виражені позитивні й негативні риси характеру (почуття обов'язку, чесність, організованість, товариськість, скритність, замкнутість, наполегливість, егоїзм).
- Чи є підвищені образливість, упертість, агресивність, скритність, замкнутість.
- Переважний настрій (веселий, сумний, пригнічений). Що викликає зміни настрою.
VIII. Ставлення до школи
- Дорожить перебуванням в школі (що особливо цінує в школі)
- Ставлення до педагогічного колективу.
IX. Відносини в родині
- Положення в сім'ї (права, обов'язки, вимоги)
- Ставлення батьків до успіхів і невдач дитини.
- Участь батьків в шкільному житті дитини.
- Дотримання дитиною режиму праці та відпочинку.