§21. Складні випадки синтаксичного керування







2. Утворіть словосполучення, знявши дужки

Не вживати заходів, дякувати лікарю, зазнавати ударів, завідувач кафедри, додержувати вимог, не усвідомлювати провини, запобігати перевтомі, нехтувати правилами, легковажити довіру, набути навички, потребувати порятунку, сповнений надії, вибачати колезі, опановувати методикою, зрадити подругу.

3. Утворіть і запишіть словосполучення, вибравши потрібний прийменник і знявши дужки.

Перетворитися на пар, чекати близько одинадцятої, запізнитися через негоду, відгук про виставу, сміятися з друга, враження від книжки, знущатися з однокласника, працювати згідно з графіком.

4. Пригадавши, після яких літер пишуть м’який знак, запишіть слова у дві колонки: 1) з м’яким знаком; 2) без м’якого знака.

  1. З м’яким знаком: доньці, няньчити, іскриться, слизький, тьмяний, розноситься, ескадрилья
  2. Без м’якого знака: оболонський, сніжинці, кінський, ірпінський, Луганщина

Назви українських річок: Дністер, Оскіл.

5. Виконайте тестові завдання: 

1. В   2. А   3. В   4. А   5. Г   6. В   7. Г   8. В   9. А   10. А

6. Прочитайте текст і виконайте завдання

З одного боку, сленг збіднює мову та перешкоджає інтелектуальному та творчому розвитку особистості, а з іншого – він відображає важливі тенденції розвитку сучасних мов у цілому, і жодна лінгвістична характеристика сучасних мов не буде повною без комплексного дослідження. Тому сленг потрібно вивчати не тільки як мову, а і як соціальну мову, особливо зараз, коли багато людей стурбовані духовно-моральним вихованням молоді. У школі треба більше обговорювати питання мови та культури, аналізувати «живу» мову молоді.

Багато хто вважає, що сьогодні існує багато сленгових термінів, які з часом збільшуються через швидке зростання сучасного суспільства. Ці терміни здебільшого формуються під час взаємодії між молодими людьми, які не мають формальної освіти та формального навчання розмові чи письму. Вони формують ці вирази як спосіб спілкування один з одним, не витрачаючи час на формулювання довгих речень в офіційних термінах.

Крім того, сленг у мові також має неформальне використання, наприклад, онлайн-чат або текстові повідомлення серед молоді. З цією метою нові сленгові терміни часто утворюються підлітками без будь-якої формальної освіти чи навчання усному, чи письмовому мовленню. Ці нові терміни зазвичай називають «сленгом», оскільки вони неофіційно використовуються серед людей різного віку, класів і статі без будь-якої формальної підготовки чи освіти. Однак, оскільки всі використовують неформальну мову, краще зрозуміти, чому, а потім прийняти це як частину життя, а не як перешкоду для спілкування.

7. Відредагуйте й запишіть речення

  1. Ми навчаємося мові згідно з чинною програмою
  2. Для прислівника властива така ознака, як незмінність, а також ця особливість характерна для дієприслівника як форми дієслова.
  3. Завідувач сектору провів інструкцію відповідно до положень.
  4. Сміятися зі слабкого притаманно для негідників.
  5. Не нехтуйте запрошенням на семінар, адже відгуки про нього дуже схвальні.
  6. Щоб запобігти хворобі, треба дотримуватися правил особистої гігієни.
  7. Я потребую вашої допомоги, щоб опанувати вміннями й навичками важливими у нашій роботі.