§ 35–36. Однорідні члени речення







Вправа 3. Перепишіть речення й виконайте завдання (розділові знаки пропущено).

1. Сиві, рожеві, блакитні дими кучеряві плинуть з високих, мов башти, стрімких димарів (М. Рильський).
2. Тобі, Україно моя, і перший мій подих, і подих останній тобі (В. Еллан-Блакитний).
3. На Маковея збирають люди всяку городину, а саме: мак, кріп, цибулю, часник, моркву, соняшник, редьку (А. Кримський).
4. Живи, Україно, живи для краси, для сили, для правди, для волі.
5. Мистецтво не підробляє й не замінює реальний світ, а пояснює його, розширює й продовжує.
6. Бринить-співає наша мова, чарує, тішить і п’янить (Олександр Олесь).
7. Усе: і небо, і перемелене на труху в глибоких коліях дороги сіно, і вогкий гнилуватий повів рік, і тривожний крик птиці, і невисока росиста отава - сповіщало, що літо вже здає ключі сумовитій осені (М. Стельмах).
8. Небо було глибоке, бездонне, залите густою темінню, усипане міріадами рухливих мерехтливих зірок (Ю. Збанацький).
9. Ніщо не мертве в вирі світовому: ні курява планет, ні сталагміт, ні мумії прадавніх пірамід, ні літери спліснявілого тому (Борис Тен).
10. Не було спочинку ні вдень, ні вночі (Панас Мирний). 11. Світло і тьма, тління і вічність, віра і безчестя складають світ цей і потрібні одне одному (Г. Сковорода).

А. Підкресліть однорідні члени речення й розставте розділові знаки.
Б. Знайдіть і випишіть антоніми.

Антоніми: ні вдень, ні вночі, світло і тьма, тління і вічність.

Вправа 5. Виконайте тестові завдання

1. Г 2. В 3. В 4. Б 5. Б 6. В 7. В 8. А 9. Б 10. Г

Вправа 6. Перепишіть текст і виконайте завдання (розділові знаки пропущено)

Намагайся зрозуміти інших людей, бачити в їхніх життях їхню правду, яку треба приймати. Отже, суди про людей не тільки зі своєї позиції, а й з їхньої. Ще краще - з кількох позицій. А як би вчинив тут П’єр Безухов чи Роберт Джордан, чи Мартін Іден, наприклад? (в автора відсутні коми при однорідних). А як би вчинив тут П’єр Безухов, чи Роберт Джордан, чи Мартін Іден, наприклад? Для цього треба мати щедре серце. Живуть же по-своєму дерева і квіти, жаби та ластівки, щури й соколи. І претензій до них ніхто не висуває. Так і люди (В. Стус).

Б. Напишіть роздум, підтвердивши або спростувавши думку В. Стуса. Сформулюйте два аргументи на користь своєї позиції, проілюструйте їх прикладами з літератури й історії (або з власного життя). Сформулюйте висновок (одна-півтори сторінки).

Намагайтеся зрозуміти інших і побачити правду в їхньому житті, яку вони повинні прийняти. Тож судіть про людей не лише зі своєї точки зору, а й з їхньої. Ще краще – з кількох місць.
Щоб зрозуміти інших...щоб побачити їх правду, ви повинні прийняти...ви повинні судити з кількох точок зору...як? Дійсно, треба мати щедре серце. Але як виміряти внутрішню щедрість? Як це виміряти? У Біблії сказано: чим ви міряєте, тим виміряють і вас.
На мій погляд, у книзі – вся мудрість і досвід. Стосовно поставленого питання, я думаю про Біблію, особливо про Старий Заповіт, Буття, оскільки в ньому розповідається про розвиток, падіння, покарання та піднесення людини. Бог створив світ, тварин і людей, щоб дати людям можливість жити в комфортних умовах. Але Адам і Єва повстали проти Бога – і були за це покарані. Всевишній покарав грішників, але зберіг їхні життя, тому що побачив їх такими, якими вони були, прийняв це та оцінив це з багатьох точок зору.
Другу версію проілюструє Іван Іскра, герой твору Ліни Костенко «Маруся Чурай». Щоб врятувати кохану від страти (за рішенням суду), він звернувся до гетьмана Хмельницького. Іван розуміє, що Гриць більше не суперник і що Маруся, завдяки йому, може використати ситуацію на свою користь — попросити Чураївну йому в дружини. Але козаки прощаються з дівчиною, тому що «...знову земля кипить у боротьбі, і знову я не свій».Цю правду важко сприйняв і судив їх не тільки з його позиції, а й з їхньої, як він мав щедре, ніжне, «золоте» серце.
Підсумовувати, я можу лише сказати, що жити треба без претензій, мати щедре, і його потрібно оцінювати з кількох сторін.

Вправа 7-1. Перепишіть речення й виконайте завдання (розділові знаки пропущено).

  1. Учітеся, брати мої, думайте, читайте, і чужому научайтесь - й свого не цурайтесь (Т. Шевченко).
  2. Широкі безкраї простори, легке й м’яке повітря - все пройняте й облите сонячним промінням (Б. Грінченко).
  3. У них є все: пшениця, хутро, вовна і риба, і мед, і добрі води рік (Л. Костенко).
  4. Ваше майбутнє твориться справами сьогоднішнього дня, а не завтрашнього (Р. Кійосакі).
  5. У камені у розпаді клітин, у сяйві дальніх зір і мрій змаганні, в кипінні крові й прорості зернин - усюди в животворному диханні єства єдиного пульсує плин (Борис Тен).
  6. Усі війни на землі розпочинаються політиками, ведуться військовими й закінчуються дипломатами (С. Вакарчук).
  7. Любов - це насамперед відповідальність, а потім уже насолода, радість (В. Сухомлинський). 8. Ми говоримо про свободу, тішимося свободою, бажаємо свободи, підкреслюємо своє бажання свободи, але насправді боїмося її (Л. Гузар). 9. І так і сяк намагався відкрити скриньку, але зась! (І. Коваль).

А. Підкресліть однорідні члени речення й розставте розділові знаки.
Б. Затранскрибуйте виділені слова.

  • Твориться [т в о р иʹцʹ:а] - 9 б. 7 зв.
  • Розпочинаються [р о з п о ч и е н аʹ й у цʹ: а] - 14 б., 13 зв.
  • Ведуться [в éи д уʹ цʹ: а ] - 8 б., 6 зв.
  • Закінчуються [з а к’ і ʹ н ч и й у цʹ: а] - 12 б., 11 зв.
  • Відповідальність [в’і д п о в’і д аʹ лʹн’і сʹтʹ] - 16 б., 14 зв.
  • Радість [р аʹдʹі сʹтʹ] - 7 б., 6 зв.

Вправа 7-2. Перепишіть речення й виконайте завдання (розділові знаки пропущено).

1. Ми засіваємо житейське море і не на день минущий - на віки (Б. Олійник). 2. Хороша книга - втіха і розрада, вихователь і вчитель (М. Шевченко). 3. І сам собі постань законом, і не вагайся, не блажи... (В. Стус). 4. З городу не біжить - вихором вилітає Мар’яна (М. Стельмах). 5. Ураз усе покращало біля мене: і ясени з блакитними тінями й зеленим шумом, і нагорблена клуня з чотирма вітрами, і скрипливі ворота, і маківки, і навіть ледачі гарбузи в різнобарвних сорочках... (М. Стельмах). 6. Недавно листя тріпотіло над головою - тепер голосно шелестить (В. Думанський). 7. За годину біля великої покинутої хіти зібралося все село (Люко Дашвар). 8. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами (М. Коцюбинський). 9. Ми маємо право на сум і любов, на щастя, на сонце і трави (В. Симоненко).

А. Підкресліть однорідні члени речення й розставте розділові знаки.