§ 40. Кома й крапка з комою в складному реченні







Вправа 3. Перепишіть речення й виконайте завдання (розділові знаки пропущено).

1. Коли зграя залетить далеко та в тумані стане тихо, я зупиняюся й наслухаю, що робиться попереду (Гр. Тютюнник). (коли та ), [ ], (що )
2. Чи, може, щось наплутано віками і атом вручено нам безрозсудно рано? (П. Скунць). [Чи] і [ ]?
3. Будинок, у якому немає книжок, подобней до тіла, позбавленого душі (Цицерон). [ , (у якому) ].
4. В’язниця - не для поетів, поетам належить - проходити крізь стіни (О. Забужко). [ ], [ ].
5. Життєва драма - єдина з драм, що відбувається без репетицій (Д. Арсенич). [ ], (що )
6. Книг - бездонна глибина, ми ними в печалі втішаємося, вони - узда для тіла й душі (Нестор Літописець). [ ], [ ], [ ]
7. Світало та хмарилося. Було затишно й пахло вогкістю (А. Головко). [ ]. [ ].
8. Отут, серед цвіту, здається, що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій собі й природі (Є. Гуцало). [ ], (що якби, то )
9. Коли ж одчинили вікно, світло впало на ціле море напружених, схвильованих облич і крізь вікно в хату влетіла стоока тривога (М. Коцюбинський). (Коли ), [ ]

А. Розставте розділові знаки.
Б. Побудуйте структурну схему до кожного речення.

Вправа 4. Пригадайте правила написання закінчень родового відмінка однини іменників чоловічого роду. Запишіть слова у формі родового відмінка однини у дві колонки: 1) із закінченням -а (-я); 2) із закінченням -у (-ю).

  • із закінченням -а (-я): жакета, овала, варіанта, Тернополя, олівця, радіуса, Олександра, трактора, Енергодара;
  • із закінченням -у (-ю): Пакистан, товару, аналізу, шуму, екзамену, Нілу, ячменю.

З перших букв виписаних слів складіть фразеологізм.

Жовтороте Пташеня

Вправа 5. Виконайте тестові завдання.

1. Г 2. А 3. Г 4. Б 5. А 6. В 7. В 8. Г 9. А 10. Б

Вправа 6. Відредагуйте пост Марка Галаневича (письмово).

«Отже, телефонував якось Девід, англійський футболіст. Запропонував свої послуги. Я погодився, бо він добре обізнаний з цього питання. Девід ще сказав, що потрібна музика для промостратегії. Через те що я на цей час повинен займатися свєю дитину, я не можу допомогти Девіду з новою музикою та вихід знайшов: треба взяти композицію, яка вже звучала в ефірі раніше. Футболіст радісно повідомив, що він про це вже подбав. Це Sho Z-Pod Dub. Хоч я заперечував, бо дуже відома ця композиція, пропонував йому інші хіти, але Девід залишився при своїй думці. Добре, нехай буде так, але наступного року я хочу бачити тебе, Давіде, у Києві! Він дав згоду. Ось так і поговорили. Шуткую, звичайно. »

Висловте свої міркування про те, чи можуть публічні люди, представники українського музичного мистецтва, у соціальних мережах спілкуватися суржиком і не дотримуватися пунктуаційних норм

Українська мова є державною мовою в Україні, і за Конституцією України кожен має право користуватися нею в усіх сферах життя, включаючи соціальні мережі. При цьому, дотримання норм правопису та пунктуації є важливою складовою вивчення та збереження мови.

З іншого боку, суржик - це сполучення української та російської мов, яке вживається в різних регіонах України. Це діалект, який утворився внаслідок взаємодії між двома мовами і має свою лексику та граматику.

Щодо того, чи можуть публічні люди, представники українського музичного мистецтва, у соціальних мережах спілкуватися суржиком і не дотримуватися пунктуаційних норм, це є питанням їхнього вибору. Однак, якщо ми говоримо про використання мови в публічному просторі, то важливо дотримуватися норм мовлення, оскільки вони сприяють зрозумілості та коректності комунікації.

Вправа 7. Перепишіть речення й розставте розділові знаки.

1. Важливо вірити, що талант нам дається не просто так і що за будь-яку ціну його потрібно для чогось використовувати (М. Склодовська-Кюрі). 2. Виливаючи душу, пам’ятай, що людина не помийна яма (Є. Дудар). 3. Вже листопад підкрався з-за дубів і гай знімає золоту перуку (Л. Костенко). 4. Геній - це маяк, котрий світить нащадкам тих, для кого був більмом на оці (В. Голобородько). 5. І хоч весна одранкувала, а осінь вже рум’янить глід, мені зозуля накувала немарно сто завітних літ (Д. Луценко). 6. Для того, щоб створити щось красиве, треба нести красу в душі (Ю. Мушкетик). 7. І один у полі воїн, якщо захищає рідне поле (В. Голобородько). 8. Люблю весну, коли плюскочуть ріки, коли рида од щастя соловей і заглядає сонце під повіки у тишині задуманих алей (В. Сосюра). 9. Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе! (М. Рильський).

Культура слова:

Б. Розглянувши ілюстрацію, скажіть, у чому полягає відмінність між словами поширювати й розповсюджувати. Складіть з цими словами речення.
Розглянувши ілюстрацію, скажіть, у чому полягає відмінність між словами Поширювати - робити відомим для багатьох (про чутки, інформацію тощо); збільшувати сферу впливу, дії. Зазвичай йдеться про абстрактні речі.

  • Мій дідусь, відомий професор математики, кожного року поширює свій досвід через лекції, круглі столи, презентації.
  • Розповсюджувати - розподіляти по багатьох місцях, продавати чи роздавати багатьом; розносити в різні боки, на велику відстань. Зазвичай мовиться про конкретні предмети.
  • Ми взялися розповсюджувати листівки щодо проведення акції «Ми за чисте довкілля».