3. Перепишіть речення й виконайте завдання
1. Так шуміть же, гаї неозорі, і, сади, зацвітайте, як дим (означено - особове) (В. Сосюра). 2. Не дай мені напитися журби й душі замерзнуть від морозу (означено - особове) (О. Довгоп’ят). 3. На ланах співають ще не часто (неозначено - особове) (Л. Талалай). 4. Коней на переправі не міняють (У - О) (Нар. тв.). 5. Три дні дали на роздуми мені. (Н - О) 6. Марную день на пошуки незримої німої суті в сутінках понять. (О - О) 7. Скільки цвіту з мене обтрусили... Скільки з мене яблук продали. (Н - О) 8. Було нам важко, і було нам зле, і західно, і східно. (Б - О.безособове) Було безвихідно.(Б - О) Але нам не було негідно.(Б - О) 9. І все на світі треба пережити (Б - О) (Л. Костенко).
4. Пригадайте правила написання подвоєних літер в іншомовних словах. Випишіть слова без подвоєних літер
Голландець, маса, одіссея, Руссо, анотація, іммігрант, хобі, панно, аннали, марокканець, акорд, ірреальний, Мекка, бароко, нетто, хокей, апеляція, мадонна, Ніцца, ралі, булла, Джульєтта, асортимент, боннський, Оттава, територія, іррадіація, агресор.
Назва давнього епічного твору: Махабхарата.
5. Виконайте тестові завдання.
- Г
- В
- Б
- В
- 1. А 2. Б 3. Д 4. В
- 1. В 2. Г 3. Д 4. А
- 1. Д 2. А 3. В 4. Г
- 1. Д 2. А 3. В 4. Г
- 1. Д 2. В 3. Г 4. А
- 1. Д 2. А 3. В 4. Б
6. Прочитайте текст пісні й виконайте завдання
А. Знайдіть односкладні (червоний колір) й неповні речення (зелений колір).
Люди - як кораблі
Я не твій брат, ти не сестра моя. - неповне речення
Ніколи не розказуй мені, хто - односкладні
І в чому я винен на нашій землі.
Люди - як кораблі. - неповне речення
Кожен пливе, поки хвиля несе
І поки глибока вода. - неповне речення
Глибока і темна до самого дна. - неповне речення
До самого, самого дна. - неповне речення
На глибині зустрічаються всі,
Так ніби в морі місця нема. - односкладні
І труться бортами, аж стогне земля - неповне речення
Від заздрості, підлості й зла. - неповне речення
Хтось не доплив, бо йому помогли
Набрати повні трюми води, - односкладні
Постати героями тої війни, - односкладні
Дуже стати хотіли вони.
Приспів
А до берега тихо хвилі несуть
Поранені душі живих кораблів.
А від берега знов у море ідуть
Ті, хто віру і правду знати хотів.
Наш океан знає більше, ніж ми, -
Секрети всі у нього на дні. - неповне речення
А ми ходим зверху - великі й малі. - неповне речення
Люди - як кораблі. - неповне речення
Гордо пливем, і не вірить ніхто,
Що ним зацікавилось зло.
І серед вітрів ми не чуєм щурів,
Які прогризають нам дно.
Б. Вільне есе на основі вражень від пісні А. Кузьменка.
Я згоден, що люди як човни. З гордістю ходять по морю і не вірить ніхто, що зло вже підібралося, прогризає дно. А океан життя – це глибоке море, де темно, страшно, і дно далеко, щоб на нього покластися, відчути спокій десь у затоці. Чому ми не почули, як на човні з'явилися пацюки та почали гризти дно? Відповідь проста. Людину захоплює життя, хороше життя, без труднощів, комфорт, розваги, адреналін, захоплює, як захоплює! Ми стаємо рабами свого «веселого, безтурботного» життя, тому що за нього доводиться платити. Гроші з неба не падають, їх треба заробити, «знайти». Люди перетворилися на мишей. Хтось «знаходить правду» і шантажує нею, бо це гроші, заробіток (на деякий час), хтось стає злим і підлим через ревнощі, бо на цьому іноді теж можна заробити. Тоді? Ми прямуємо до безодні - морського дна, де... океан знає більше, ніж ми... Подумайте, запам'ятайте тих, хто допомагає набрати воду в трюм, щоб ніхто не міг доплисти до берега, перед вами. це рідні, друзі, рідні, міста, країна Україна...
КУЛЬТУРА СЛОВА
- Відкривати (кредит, обійми, очі) - Я відкрив кредит, щоб купити машину. Дівчина відкрила для мене свої обійми.
- Відчиняти (двері, ворота, квартирку) - Я відчинив ворота, щоб матуся заїхала машиною у гараж.
- Розгортати (книгу, зошит, газету) - Вчитель розгорнув мій зошит, щоб перевірити та поставити оцінку за виконані вправи.
- Відкорковувати - витягати корок і т. ін. із шийки пляшки тощо - Два лакеї Адасеві раз у раз відкорковують бутельки [пляшки] та наливають чарки.
- Розплющувати (очі, друге значення - дієслово) - Розплющую очі темно. Майя замовкла, а потім додала: - Могло розплющити.
7. 1. Прочитайте речення й виконайте завдання.
Ще такої холодної та сніжної не знали люди (зими) (Панас Мирний). 3. На вузькій лісовій галявині - нивка падалішнього жита, занедбана, нежата (була, знаходилась, майоріла, зеленіла, достигала) (Ю. Яновський). 4. А на вулиці - справжнє стовписько (зібралось) (Ю. Мушкетик). 6. Говорили тихо, бо виряджали в далеку дорогу, і відчалювала шаланда за шаландою. (рідних, хлопців, людей) (Ю. Яновський). 8. Тиша над містом (лягла, панує, простягається) (А. Малишко). Про що, не знаю. Про цікаві речі. Про той собор. Про людство. Про війну. Про білий світ, про небо з далиною (розмовляють) (Л. Костенко). 10. В піснях і труд, і даль походу, і жаль, і успіх, і любов, і гнів великого народу, і за народ пролита кров (живе, оспівується, буяє) (М. Рильський).
2. Перепишіть речення й виконайте завдання.
1. Нема на світі Заходу і Сходу (Б-О) (О. Пахльовська). 2. Батьків не вибирають (Б-О) (Нар. тв.). 3. Океан чистоти й сяйва. (Називне) 4. Багато таких суден тепер списують, ріжуть, вантажать на платформи й відправляють на металургійні заводи (Н-О) (О. Гончар). 5. Ідемо, поете, вперед і пізнаємо все (О-О) (О. Матушек). 6. Що посієш, те й пожнеш (У - О) (Нар. тв.). 7. Світало по-березневому рано (З. Тулуб). (Б-О) 8. Далина. Далечінь. Світлодаль (М. Сингаївський). (Називне) 9. У садку поміж деревами понасипало кучугури (Б-О) (Панас Мирний). 10. Сосни високі.(Неповне. Сосни були високі) Серпень. Спека (Є. Летюк). (Називне) 11. У гаю, гаю вітру немає (Б-О) (Т. Шевченко).