Урок 35 Тема: Марина Іванівна Цвєтаєва (1892-1941) «Книга в червоній палітурці»


Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю російської поетеси, зі спогадами про неї; розвивати навички виразного читання та творчі здібності; виховувати повагу до творчої особистості, літературні смаки.

Обладнання: портрет М.Цвєтавої; фотографії з сімейного альбому Цвєтаєвих; записи романсів на слова М.Цвєтаєвої; виставка збірок віршів поетеси; презентація особистості Марини Цвєтаєвої.

Епіграф:

Красной кистью

Рябина зажглась.

Падали листя,

Я родилась.

Марина Цвєтаєва

Хід уроку

I. Організаційний момент.

1. Привітання

2. Емоційне налаштування.

Учитель. Я пропоную розпочати урок, узявшись за руки і посміхнувшись одне одному. Адже саме посмішка дарує гарний настрій і бажання вчитися.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Любов до книги у кожного із нас приходить у дитинстві. Пригадайте свої перші улюблені книжки.

Бесіда.

- Чим вони вам запам’яталися?

- Які герої із цих книжок справили на вас неабияке враження?

- Чи є у вас дома бібліотека?

- Які книжки ви любите читати?

- Яка книжка є для вас самою улюбленою?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІV. Формування нових знань, умінь і навичок.

І. Знайомство з Мариною Цвєтаєвою, з використанням мультимедійної презентації.

 Слово вчителя.

Слайд 1. Сьогодні героїнею нашого уроку буде російська поетеса Марина Цвєтаєва. Подивіться на цей портрет. Кому із вас уже знайоме це обличчя?

Слайд 2.  Красной кистью

Рябина зажглась.

Падали листя,

Я родилась.

Марина Цвєтаєва

- Як ви думаєте, чому епіграфом нашого уроку є ці стрічки із вірша Марини Цвєтаєвої?

Поетеса народилася восени 26 вересня 1892 року. В цю пору року особливо яскравий червоний колір мають китиці горобини. Мабуть, недаремно цю рослину вважають символом долі Марини Цвєтаєвої. (Звучить музика Бетховена)

Слайд 3. Сімейне фото Цвєтаєвих

Якби ми мали змогу побувати в домі нашої юної героїні, то одразу ж, увійшовши в будинок, ми б почули чарівні звуки музики, дзвінкі голоси дітей. Це матір Марини – Марія Олександрівна Мейн, прекрасна і талановита піаністка, виконувала чудові твори Бетховена, Моцарта, Шопена, Верді, Чайковського.

«Музика наповнювала будинок радістю», пізніше згадувала сестра Марини Анастасія. А саме  поетеса так писала у своїх спогадах: «Коли замість бажаного, майже напророченого сина Олександра народилась усього тільки я, мати сказала: «Принаймні буде музиканткою». Коли ж першим явно безглуздим і цілком виразним словом виявилося «гама», мати тільки твердила: «Я так і знала», й одразу заходилася мене вчити музику, без кінця наспівуючи цю гаму: «до, Муся, до, а це-ре, -до, -ре…». Можу сказати, що я народилася не в життя, а в музику». Мама завжди мріяла зробити з Марини піаністку.

Слайд 4. Фото Анастасії і Марини Цвєтаєвих (1905)

«Музика наповнювала будинок радістю», -- відзначала сестра Анастасія. Але в Марини з’явилась значно глибша пристрасть. Вона прагнула читати книги дорослих, мамою їй заборонені, а з 6 років почала писати вірші (не тільки російською, але й французькою, німецькою мовами). І ця любов до поетичної творчості цілком поглинула її.

«Музика обернулась на лірику», писала поетеса, із вдячністю згадувала музичні вечори в домі батьків, гру матері на роялі, її чарівний спів романсів під гітару.

(Звучить аудіозапис романсу на вірші М.Цвєтаєвої «Под  лаской плюшевого пледа» із кінофільму М.Михалкова «Жорстокий романс»)

Слайд  5. Портрет О.С.Пушкіна. Збірки його поезій.

Життя Марини дарувало радість, тепло, любов, добро, чари книжкових відкриттів і зустрічей. Особливе місце у житті Марини посідає О.С.Пушкін, починаючи з раннього дитинства, Цвєтаєва захоплювалася творчістю видатного російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна.

Пригадайте, з якими творами О.С.Пушкіна ви вже знайомились?

- Які казви, вірші Пушкіна вам найбільше сподобалися?

- Які твори Пушкіна для вас є найулюбленішим?

Поема «Руслан і Людина», «Казка про рибака і рибку», «Казка про мертву царівну і сімох богатирів» Пушкіна були також одними з найулюбленіших юної Марини.  І не тільки ці.

Слайд 6. Титулки книг М.Твена «Пригоди Тома Сойєра»

ІІ. Знайомство з віршем М. Цвєтаєва «Книги в червоній палітурці»

1. Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми прочитаємо вірш-спомин про дитинство видатної поетеси «Книги в червоній палітурці»

2. Читання вчителем вірша М. Цвєтаєвої  «Книги в червоній палітурці».

3. Виразне читання ланцюжком вірша М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці».

4. Бесіда по змісту вірша

- Про що цей вірш?

- Яка тема цього вірша?

- Як називає поетеса дитяче життя?

- Чому поетеса називає дитяче життя раєм?

- Хто друзі поетеси?

- А у вас є улюблені герої? Хто вони?

ІІІ. Підсумок уроку

IV. Д/з: виразно читати вірш М.Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»