Урок 44 Тема:  Туве Янссон. Чарівність художнього світу в казці «Комета прилітає»  







Мета: закріпити знання учнів про життя та особливості творчості Туве Янссон. Познайомити учнів із сюжетом та образною системою казки; формувати в учнів навички вдумливого виразного читання; розвивати асоціативне та логічне мислення учнів, творчу уяву та здібності, навички словесного малювання; прищеплювати школярам кращі загальнолюдські риси; виховувати силу духу, досягати поставленої мети, віру в себе і друзів.

Обладнання: портрет Туве Янссон, книга «Комета прилітає», проектор, слайди проекцій, олівці, альбомні аркуші, музичний запис спокійної мелодії.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання.

Запитання до учнів :

1. Що відомо про походження і місце народження Туве Янссон?

2. Що принесло письменниці всесвітнє визнання?

3. Розповісти епізод, який найбільше запам’ятався про життя Туве Янссон.

4. Дати словесну характеристику портрета та рис характеру.

5. Зачитати свій лист, адресований Туве Янссон.

(відповіді учнів)

ІІ. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку.

ІІІ. Формування нових знань, умінь і навичок.

1. Слово вчителя.

Отже, ви вже знаєте, що всесвітнє визнання Туве Янссон принесли казки про Мумі – Троллів. Образ Троллів виник в 1930 році. Перше їх зображення було зроблено в карикатурах фінського журналу «Гарм». Троллі – це казкові істоти, якісь кумедні тваринки. Головна їх риса – доброзичливість, хоча поряд з ними багато негативу, тому, що так влаштований світ.

2. Завдання для учнів.

Візьміть олівці і альбомні листки та намалюйте своїх Мумі - Троллів, якими ви їх уявляєте, а тоді подивимось слайди про Троллів Янссон.

(під тиху спокійну музику учні виконують малюнки, потім демонструють їх і розповідають чому саме такими вони їх уявляють ).

3. Перегляд слайдів з книг про Троллів Туве Янссон.

4. Слово вчителя.

Тепер у вашій уяві чітко постав образ Троллів. Слід відмітити, що Мумі, де б не були, що б не робили, вони завжди повертаються в свій рідний дім.

В творчості Туве Янссон образ рідного дому, місця займає велике місце. Це дім, в якому завжди горить світло, чекають рідні, смачна їжа, тепленьке і м’якеньке ліжко. Це місце, куди можна завжди повернутись. Про надзвичайно цікаві пригоди Мумі – Троллів ми дізнаємося з казки «Комета прилітає».

5. Розгляд книги. Опис титульної сторінки.

6. Інформаційне слово вчителя.

В долині Мумі – Троллів завжди щось трапляється. Часом комічне, часом лякливе і страшне.

Ось і тепер, коли нічого не сповіщало про біду, на землю рухається Комета з космосу. Що буде? Як урятуватись? Над цим розмірковують Троллі. Тому ця дитяча казка є філософською.

У Троллів дуже спокійна мама, веселі і добрі друзі, і ніяка комета їм не страшна. Головне, коли це вогняне страхіття буде близько, не піддаватись паніці, а знайти затишну печеру, зібратись там усім разом, і головне,не забути взяти торт. А ще, організувати ванну, щоб помитися. І в самий страшний момент,перед загибеллю, хвилюватись про те, щоб нікого не образити необдуманим висловом. Такі елементи добра є домінуючими у творі.

Ця казка поведе вас, діти, в чарівний світ природи. Ви побачите чудовий зразок прекрасної сім’ї.

7. Робота з книгою.

Виразне читання казки учнями (буксирне читання по абзацах).

Учні прочитують першу частину казки вголос. Проводиться бесіда за прочитаним. Особливо слід відмітити чудову долину, де жили Троллі, ліс, річку, дерева, а також міцну дружбу Тролля і Сніффа з мавпочкою.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда за питаннями:

1. Чи сподобався вам чарівний світ природи, яким розпочинається казка?

2. Що вразило при першому знайомстві з Мумі – Троллями?

3. Чому ви вважаєте, що цей твір є казкою?

Проблемна ситуація

Тепер ви вже глибше познайомилися з Мумі – Троллями. Подумайте, чи могли б ви обрати Тролля своїм другом? Обгрунтуйте чому?

(дитячі відповіді).

V. Підсумки уроку.

Оцінка. Підсумувати і узагальнити вивчене.

VI. Домашнє завдання .

Прочитати другу і третю частини казки «Комета прилітає». Вміти переказувати казку. Створити ілюстрацію до улюбленого епізоду.