Урок 4 Індійська народна казка «Фарбований Шакал».


Тема. Індійська народна казка «Фарбований Шакал». Викриття в образах   тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.

Мета: дати початкові відомості про «Панчатантру» - збірку індійських казок     про тварин, розкрити поняття «мандрівний сюжет» на основі порівняння індійської казки «Фарбований Шакал» та української І.Франка «Фарбований Лис»; розвивати навички компаративного аналізу; виховувати неприйняття хвалькуватості та облудності.

Обладнання: портрет І.Франка, текст казки «Фарбований Лис»

Говорячи ніби про звірів, вона одною бровою підморгує на людей…  Іван Франко

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація  опорних знань

  • Який твір називається казкою?
  • Чим різняться народна та літературна казка?
  • Які є види казок? Наведіть приклади
  • Які казки вважаються найдавнішими?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Казки про тварин вважаються найдавнішими, бо раніше людина жила серед природи, її оточували дикі звірі. Їх боялися, на них полювали, їх приручали. Тварин навіть обожнювали, складали про них легенди, казки, будували храми. Чимало казок складено різними народами про лисицю.

То ж почнемо. (Учитель читає початок казки І.Франка «Фарбований Лис»)

- Чи впізнали ви цю казку?

- Що станеться далі з Лисом Микитою? (Коротка відповідь учнів по змісту казки)

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІV. Виразне читання індійської казки «Фарбований Шакал»

1. Бесіда

- Визначте головні риси вдачі Шакала.

- Якими лісовими мешканцями оточив себе «новоспечений цар»? Про що це свідчить?

- Чим подібні казки І.Франка «Фарбований Лис» та »Фарбований Шакал»?

( Лис і Шакал живуть у лісі; утікаючи від собак, потрапляють до діжки з фарбою одного кольору; обдурюють звірів; добиваються влади; утискають слабших; покарані за обман.)

-Герой казки позитивний чи негативний? Чи заслуговує він на співчуття? Свою думку обґрунтуйте.

-Кого і за що засуджують ці казки?

(Засуджують підступних, зрадливих, ледачих; читаючи про звірів, уявляємо людей з їхніми гарними або поганими рисами характеру.)

2. Робота з епіграфом

Запис у зошити

Алегорія – художній прийом, коли …

3. Слово учителя

Звертаючись до юних читачів, І.Франко писав:»…Діточки любі, не тим цікава байка, що говорить неправду, а тим, що під лушпиною тої неправди криє велику правду… Адже се не про бідних Вовків та Ослів мова, а про нас самих з нашою глупотою, лінивством…»

А як так сталося, що казка українська та індійська дуже схожі між собою?

(Розповідь учителя про «мандрівні сюжети»)

Мандрівні сюжети – це спільні, однакові історії, які зустрічаються у фольклорі різних народів.

«Фарбований Шакал» - казка, що входить до давньоіндійської збірки казок «Панчатантра» (панча-п’ять, тантр – книга). Всі казки цієї збірки об’єднані спільною метою – навчити людину бути мудрою.

V. Закріплення вивченого

- Що об’єднує українського Лиса Микиту та індійського шакала Чандараву?

- У яких ще казках ви читали про хитрого, винахідливого Лиса чи Лисичку?

- Які сюжети ми називаємо «мандрівними»?

VІ. Домашнє завдання

1. Прочитати розділ з «Роману про Ренара» - «Як Крук украв у бабусі сир і як Ренар добув його від Крука»

2. Підготовити ілюстрацію до однієї казки.