Урок № 1 Світова  література – духовна  скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.







Тема  уроку. Світова  література – духовна  скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.

Мета: розкрити поняття «світова література» як духовний скарб людства, допомогти учням усвідомити роль книги в житті людини, розвивати інтерес до читання художньої літератури, бажання все більше пізнавати світ.

Обладнання: Глобус, виставка улюблених творів світової літератури. Зразки читацьких щоденників, кращі вислови про книгу, емблема з надписом «Найкращому читачеві».

Хід уроку

І Мотивація навчальної діяльності учнів .

Загальна характеристика предмета і структура курсу світової літератури, вимоги до ведення зошитів.

ІІ Оголошення теми, мети, завдань уроку .

1. Вступне слово вчителя.

Дорогі діти! В народі кажуть, що книга – це промінець духовності, який освітить наші душі, це колодязь живильної роси для всього народу.

Світова література – це скарбниця мудрості народів всього світу.

Народи світу прагнули до краси і намагалися оточити себе красивим. В книгах світові генії намагалися вплинути на людські почуття,прославити красу і добро, засудити потворне. Тому художні твори в усі часи мали суспільне значення і їх не могли обходити болючі проблеми суспільства. У народі кажуть, що людина без книги – це тіло без душі. Важко уявити сучасну людину без книги.

Гарна книга – це ковток води для спраглого, це друг і порадник. З її героями можна помандрувати у різні кінці світу, побувати у минулому та майбутньому…

Зверніть увагу на те, який різноманітний світ, в якому ми живемо… Але яким би він не був, кожна людина незважаючи на колір шкіри прагне бути щасливою…

2. Огляд книжкової виставки кращих творів світової дитячої літератури.

(Шкільний бібліотекар знайомить учнів з режимом роботи бібліотеки, правилами користування книгами).

3. Продовження розповіді вчителя .

Це, учні, лише краплинка всього неоціненного скарбу світової літератури і кожен з нас може вибирати те, що його цікавить.

ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу Давайте, п’ятикласники вдумливо і переконливо вияснимо, яке має значення книга в житті людини.

1. Книга - це ключ до знань.

Давні греки говорили : «Люди перестають мислити, коли перестають читати ».

2. Книга розвиває кругозір. Адже цікаво зазирнути в неї і побачити минуле : битви, походи, лицарські турніри, різні дослідження, дізнатися про історію своєї Батьківщини, пізнати її культуру.

3. Книга розвиває мислення і фантазію . Як здорово іноді буває представити себе грецьким героєм або вченим, побувати в різних країнах світу.

4. Книги допомагають приймати правильні рішення, пізнавати себе, друзів, вчитися на чужих помилках і намагатися їх не допустити.

5. Книги допомагають поповнити словниковий запас і роблять нас більш цікавими.

Надіюсь, ми спільно переконались наскільки важливу роль в житті людини відіграють книги і зробили відповідні висновки .

Книга вчить нас бути добрішими, милосердними, чуйними . Без книги неможлива ні освіта, ні культура нашого суспільства.

Книга зберігає в собі все те, що накопичило людство за всі віки свого існування. Слово вчителя.

Частіше приходьте в храм книги – бібліотеку, і там вам знову відкриється прекрасний і чудовий світ.

Світова література створена мовами різних народів, тому не кожна людина може з ним ознайомитьсь. Тому потрібні перекладачі. Є люди, які володіють багатьма мовами. Їх називають поліглотами. Наприклад, український письменник А. Кримський знав більше 60 мов.

Крім знання мов потрібно бути знавцем національних особливостей народу, щоб зберегти художню цінність твору.

Найвідомішими українськими перекладачами були Михайло Старицький, Леся Українка, Панас Мирний, Максим Рильський, Павло Тичина, Іван Франко та інші.

2. Робота з літературознавчим словником.

Оригінал – текст, з якого роблять переклад на іншу мову.

Світова література – сукупність кращих художніх творів народів світу, скарбниця духовних надбань людства.

Переклад художнього твору – відтворення змісту і форми літературного твору, написаного однією мовою за допомогою засобів іншої мови.

3. Самостійне опрацювання статті підручника .

4. Відповіді учнів на запитання підручника.

ІV Закріплення вивченого матеріалу.

1. Читання кращих учнівських творів на тему : «Книга в моєму житті»,нагородження переможців.

2. Вікторина – конкурс на кращого знавця світової художньої літератури.

  1. Який стародавній твір літератури називають «Книгою книг» і вважають священним? (Біблію).
  2. Як називається цикл арабських казок із словом тисяча і хто їх розповідав? ( «Тисяча і одна ніч», Шахразада).
  3. Як звали хлопчика, що виріс серед звірів І був ними вихований ? (Мауглі. Книга Р. Кіплінга «Мауглі»).
  4. Герой якого твору мав на спині пропелер і дуже любив солодке ? ( Карлсон з книги А. Ліндгрен «Малюк і Карлсон»).
  5. Який літературний герой боровся з вітряками, вважаючи їх за ворогів ? (Дон Кіхот Ламанчеський з однойменної книги М. Сервантеса).
  6.  Яка відома казка є найзахоплюючішим підручником з географії та історії Швеції, хто її автор? («Дивна мандрівка Нільса Хольгерсона з дикими гусьми по Швеції» С.Лагерльоф ).
  7. Якого англійського народного героя - розбійника ви знаєте? (Робіна Гуда).
  8. Хто з героїв світової літератури любив вигадувати й розповідати неймовірні історії?( Барон Мюнхгаузен).
  9. Як звали людину, що 28 років прожила на безлюдному острові? (Робінзон Крузо з книги «Пригоди Робінзона Крузо» Д. Дефо). 10.)Герої якого твору довго шукали скарби, заховані розбійниками? («Острів скарбів» Р. Л. Стівенсона).

3. Визначення переможців і нагородження їх.

V. Домашнє завдання

Опрацювати вступну статтю підручника, вивчити визначення з «Літературознавчого словничка», принести улюблені твори зарубіжної літератури, читацькі щоденники. Учні, які мають високий і достатні рівні, мають підготувати повідомлення про міфи різних народів.

Зелінська А.М. Вчителька світової літератури Балинської ЗОШ І-ІІІст