Урок 17 Тема.   Природа, в якої ми вчимося.(Моральні проблеми оповідання Е. Сетона-Томпсона «Лобо»)







МЕТА: ознайомити учнів із творчістю канадського письменника Е. Сетона-Томпсона, удосконалювати навички аналізу прозового твору; розвивати вміння логічно мислити, висловлювати власну думку щодо прочитаного, робити висновки; виховувати високі моральні якості школярів.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, виставка його творів, ілюстративний матеріал п’ятикласників про тварин, фотографії улюблених тваринок, енциклопедія «Все про тварин».

ЕПІГРАФ:

Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу. О. Генрі

ХІД УРОКУ

I. Оголошення теми, мети, завдань уроку. (Про взаєморозуміння людини та природи)
Записати тему та епіграф у зошити.

Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Великим знавцем природи був канадський письменник Е. Сетон-Томпсон. Сам він англійського походження, зоолог за професією. і тому один із перших у літературі змалював життя тварин.

2. Гра «Інтерв’ю з письменником»
Журналіст. Раніше в художній літературі, в казках, міфах, байках розповідали про тварин в алегоричній формі. То скажіть, будь ласка, як ви описували тварин у своїх творах?
Е. Сетон-Томпсон. Своїми творами я повідав людям про справжнє життя звірів, про їхні звички, життя та поведінку.
Журналіст. Шановний, а яким ви зображували тваринний світ: фантастичним чи реальним?
Е. Сетон-Томпсон. На відміну від казкарів і байкарів, я нічого не вигадував, однак описував тваринний світ у такій захоплюючій формі, так цікаво й живо, що він постав перед читачем у своїй природній красі й силі.
3. Турнір запитань і відповідей
1) Хто є головним героєм оповідання «Лобо»?(вовк)
2) Яким він зображений у казках, байках?(у казках – злим, інколи тупим, хитрим, сильним, інколи його обдурює Лисиця, може бути несправедливим, як у байці «Вовк та Ягня»…)
3) Що про вовка написано в енциклопедії «Все про тварин»?(«Вовки – це найбільші дикі собаки, хутро у них грубе, сірого або рудуватого кольору. Під час переслідування здобичі ці природжені мисливці збираються у зграї. Деякі люди дуже бояться вовків, їх страшного пронизливого виття і гострих зубів…»)
4. Міфологічний коментар. (Повідомлення учня про міфологічний образ Вовка).
5. Бесіда за змістом твору «Лобо» (з опорою на цитати).
а) Що ви можете розповісти про головного героя оповідання «Лобо»? (Лобо – вожак стаї, великий вовк)
б) Чому всі вважали Лобо наймудрішим вовком у зграї? (Він був досить розумним, легко розпізнавав, де на нього поставлені пастки та обминав ті місця)
в) Хто така Бланка? (Біла красива вовчиця, сильна, горда)
г) Як Лобо відносився до неї? (Кохав)
д) Згадайте,що сталося з Лобо, таким мудрим і хитрим, що він схибив? (Коли Бланка потрапила у капкан, Лобо хотів її врятувати. Про себе він не думав, тому і прорахувався)
6. Гра «Перетягування канату». (Учні об’єднуються у 2 групи та відповідають на запитання).
- Які риси Лобо ми побачили, прочитавши твір? (Любові, поваги, самовпевненості, відданості, «лицарства»)
- Знайдіть і зачитайте, яка авторська позиція щодо Лобо? Поясніть. («Безталанний герой! Він ні на мить не припиняв пошуків своєї подруги, натрапив на її слід, сліпо, не роздумуючи кинувся вперед і потрапив у пастку»).
7. Слово вчителя
Автор змальовує вовків – їх злість, жорстокість та відданість, природну силу, вірність. Як називається цей літературний прийом?
Антитеза – різке протиставлення.
Е. Сетон-Томпсон закликає нас вчитися у природи найкращих моральних рис: мужності, шляхетності, самопожертви, боротьби за життя, сили духу, любові. Лобо вчить нас, людей, цінувати життя, яке має сенс лише тоді, коли воно освітлене любов’ю до іншого.
III. Закріплення вивченого
1. Розгадування кросворду
1) Іспанською мовою «вовк» - …
2) Іспанською мовою «біла» - …
3) Короткий прозовий твір, в основі якого лежить історія, визначальна яскрава подія.

2. Написати твір-мініатюру «Чого я можу навчитися у Лобо?».
3. Перевірка письмових робіт. (Зачитує 2-3 учні).
4. Підсумок уроку (про те, що ми завжди повинні бути людьми).
Роблять учні, спираючись на епіграф.
IV. Обґрунтоване виставлення оцінок
V. Д/з. Написати невелике оповідання про своїх домашніх улюбленців. Намалювати малюнки чарівних куточків природи.