Урок 25 Тема.Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно – бешкетливий світ дитинства в повісті







Мета: допомогти учням усвідомити зміст і головну думку повісті Марка Твена; розвити навички виразного читання, переказу великих за обсягом прозових творів, виділення основних епізодів та оцінювання дій і вчинків героїв; виховувати найкращі моральні якості; : неприйняття зла, підлості, несправедливості.

Обладнання: портрет письменника, різні видання повісті, ілюстрації до неї, краєвиди ріки Міссісіпі.

Теорія літератури: повість, тема, головна думка, герої художнього твору.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів.

- Ми з вами вже познайомилися із хлопчиком Томом Сойєром, зрозуміли, що він – звичайна дитина – бешкетлива, неслухняна, лінькувата, але водночас винахідлива (зумів важку роботу перетворити на розвагу й «прибуткову» справу), життєрадісна, чутлива до краси. Він постійно вигадує якісь витівки, завдаючи дорослим чимало клопоту, але ніколи на робить це зі злими намірами. Як же поводитиметься Том Сойєр у вирішальні, відповідальні моменти свого життя? Про це ми дізнаємося, читаючи наступні розділи повісті.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Розкажіть епізод із прочитаних розділів, який запам’ятався найбільше.
  • Почсніть зміст фраз.

Цитати

Пояснення

«Та за кожним випробуванням приходить нагорода»

Томові вирвали зуб, але тепер він міг, на заздрість усіх хлопців, плюватися незвичним способом через дірку

«Діти тяглись до нього, тішились його забороненим товариством і шкодували, що не можуть бути такими, як він»

Гекльберрі Фінн був міським безпритульним, робив, що хотів і як хотів. Дітей приваблювали його свобода й незалежність

«Він збентежився…від побожного трепету перед своїм новим, ще незнаним кумиром і боязкої радості, що йому так нечувано поталанило»

Том закохався у дівчинку, витримав покарання від учителя різками, щоб його посадили на «дівчачій» половинікласу поряд із новенькою – об’єктом його захоплення

 

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Словникова робота за запитаннями учнів

2. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда

  • Які нові пригоди сталися з Томом?
  • Що спонукало хлопця думати про те, як він стане знаменитим піратом?
  • Яка трагедія сталася на цвинтарі? Чи була вона стосовно хлопців дитячою пригодою?

V. Закріплення знань, умінь та навичок

- У США існувала традиція називати маленькі провінційні містечка на честь великих міст Європи. Інколи такі назви отримували відразу декілька містечок. Так, у США існує кілька Парижів, Константинополів, Афін, Венецій. Мабуть, тодішні переселенці з Старого Світу сумували за своєю батьківщиною і на згадку про неї так само називали нове поселення. Розповідають такий анекдотичний випадок: жителі одного такого містечка Москва звернулися до російської столиці з проханням-вимогою перейменувати своє багатомільйонне місто, бо, мовляв, листи, адресовані їм, часто потрапляють до їхньої Москви, до Росії.

- А як називалося містечко, у якому жив Том Сойєр? Прочитайте це слово в колі, де всі літери переплуталися.

 

(Санкт - Петербург, Сент – Пітерсберг)

(Можна зашифрувати так: СНКТ – ПТРБРГ)

VI. Домашнє завдання

Прочитати розділи Х, ХІ, ХІІ.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне із речень:

  • На місці Тома Сойєра я б… .
  • Мене вразило… .
  • Цікаво, чому (або як)… .