Урок 3. Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки







Тема. Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок,  їх характерні ознаки.

Мета: ознайомити учнів з поняттям казки як жанр фольклору, з ‘ясувати її тематику, різновиди, особливості побудови; розвивати інтерес до читання казок, зв’язне мовлення учнів, уміння висловлювати й обґрунтовувати власну думку; виховувати прагнення до пізнання та самовдосконалення.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: збірки казок народів світу, казки Ш. Перро, Г. Андерсена, О. Пушкіна.

Казка облагороджує людину, вселяє в її душу, віру, надію, любов… Народна творчість

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності школярів

- Хто не любить казку – цю перлину народної творчості?!Вона допомагає щанувати добро і зневажати зло, поважати працю, захоплюватися героями.

На перший погляд, казка – розвага для дітей. Але й дорослі також люблять казки і залюбки читають їх, створюють нові твори, цікаві, захоплюючі.

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфу уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Евристична бесіда

1. Які казки ви читали недавно?

2.Про кого і про що найчастіше розповідається в казках?

3.Яка ваша улюблена казка і чому?

2. Ерудит-лото

1. Який кіт налякав Ведмедя, Вовка, Кабана, Зайця?(Пан Коцький)

2. Чиї друзі Вернигора, Вернидуб, Крутивус?(Котигорошка)

3. Кому ліжечком слугувала горіхова шкаралупка?(Дюймовочці)

4. Хто поїхав на бал в кареті з гарбуза?(Попелюшка)

5. Яка земноводна у казці мала титул царівни?(«Царівна-Жаба»)

6. Хто їздить на печі?(Ємеля)

7. Кого виростила вовча зграя?(Мауглі)

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

1. Самостійне читання (або читання вголос ) статті підручника про народну казку

2. Запис у зошитах визначення казки

3. Складання таблиці про види казок із наведенням прикладів

НАРОДНІ КАЗКИ

Про тварин

Лисиця та Журавель»,

«Вовк і семеро козенят»  

Фантастичні

«Василиса Премудра»,

«Котигорошко»

Побутові

«Ріпка»,

«Курочка Ряба»

3. Презентація «Казка як своєрідний жанр…» (Перегляд, аналіз)

4. Опрацювання матеріалу про літературну казку

5. Гра «Вгадай казку»

1.»-Три девицы под окном

Пряли поздно вечерком

-Кабы я была царица…»

2. »Мы с тобой одной крови: ты и я»

3. »Свет мой, зеркальце, скажи,

Да всю правду доложи…»

4. »Жил старик со своей старухой

У самого синего моря;

Они жили в ветхой землянке

Ровно тридцать лет и три года»

6. Слово учителя

- Серед розмаїття казок є книги, які написав автор, письменник. Ці чудові казки добре відомі багатьом із вас ще з дитинства. Історії про злу мачуху та добру пасербицю, про вередливу стару, яка хотіла багато і залишилася ні з чим, про мудрого Каа, про хлопчика Кая…

- Назвіть улюблені казки та їх авторів.

- Чим вони відрізняються від народних казок?

- Відберіть на нашій виставці літературні казки.

- Які книги ви додали би?

V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

Прочитайте зашифрований вислів відомого російського казкаря П.Бажова про значення казки( пропущені голосні звуки)

Стр кзк птрбн. нй бгт тг дргг мнлг,к крсн нн й зндбтьс птм.

(Стара казка потрібна. У ній багато того дорогого минулого, яке корисне нині й знадобиться потім.)

VІ. Домашнє завдання

Повторити різновиди казок, прочитати самостійно казку І. Франка «Фарбований Лис»

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа»Мікрофон»

Найцікавішим на уроці для мене було …