Урок 18 Тема: Розкриття у творі любові автора до світу природи (за оповіданням Е.Сетона-Томпсона Лобо)


Мета: формувати вміння оперувати текстом твору для висловлювання власних думок та оцінок; розвивати усне монологічне мовлення; привернути увагу учнів до проблеми захисту тварин і птахів, котра відбилася в оповіданнях Сетона-Томпсона; виховувати любов до природи, бережне ставлення до тварин.

Обладнання: підручники, зошити, портрет Е.Сетона-Томпсона, ілюстрації до оповідання "Лобо", картинки та фотографії із зображенням вовків, уривок із симфонічної казки С.Прокоф'єва "Петя і Вовк", плакат з написом "Він створив книги, зі сторінок яких природа, здається, промовляє сама за себе, закликаючи до людини як до співучасника і друга" (Е.Сетон-Томпсон)

Написи на дошці: "Моє серце щемить від туги..." (Джордж Белані, канадський письменник-анімаліст);

"Я люблю всім серцем своїх звірів-вихованців, і мені хочеться прищепити цю любов якомога більшій кількості людей..." (Антоніна Жабинська, польська письменниця);

"Каждый стих мой душу зверя лечит..." (С.Єсенін, російський поет)

Хід уроку

Кожна тварина є дорогоцінний спадок природи, котрий ми не маємо права знищувати без потреби. Е. Сетон-Томпсон

I. Слово учителя.

- Діти, уявіть собі, що ви отримали листа, в якому сказано: "Люди й звірі, ви - діти однієї матері-природи", - а замість підпису - замальовка: вовчий слід. Що б це могло означати?

II. Актуалізація опорних знань.

1. Робота в парах (розв'язування кросвордів)

2. Бесіда за запитаннями:

Скажіть, чому Сетон-Томпсон використовував такий дивний підпис (саме слід вовка)?

Яку ви знаєте історію, пов'язану з вовчою темою творчості Е.Сетона- Томпсона?

(Під час навчання у художній школі в Парижі у 1890-х роках його картина "Вовк, що спить" зайняла почесне місце на виставці студентів.

Ще одна картина під назвою "Погоня", яка була написана після повернення на батьківщину (1895), настіиьки сподобалась майбутньому президенту Сполучених Штатів Теодору Рузвельту, що він попросив зняти для нього копію центральної частини картини із зображенням вовка-ватажка)

Яке значення у житті письменника мала природа?

Перевірка кросвордів.

III. Повідомлення теми, мотивація.

- Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, як розкривається в оповіданні "Лобо" любов автора до світу природи; будемо висловлювати свої власні думки з приводу прочитаного, будемо вчитися у Сетона-Томпсона спостережливості, цікавості, дбайливого ставлення до оточуючого світу. Це оповідання - яскраве свідчення того, що природа багата й щедра на витвори, вони можуть бути досконалими й незвичайними.

IV. Евристична бесіда.

1. Хто уособлює природу в оповіданні?

2. Чому мексиканці називали старого вовка Володар Лобо?

3. Чому місцевим мисливцям не вдалося вполювати ватажка зграї?

4. Що нового ви дізналися про таку тварину як вовк?

- Заслуховування уривка з музичного твору.

Я пропоную вам, діти, заслухати уривок із симфонічної казки Сергія

Прокоф'єва "Петя і Вовк". (У цьому творі кожен герой озвучується

окремим інструментом симфонічного оркестру).

5. А який з епізодів оповідання, що свідчить про виняткові властивості Лобо, справив на вас найбільше враження і чому?

- Робота з ілюстрацією.

  • Який епізод зображено на малюнку?
  • Яким ми бачимо Лобо?
  • А як про це сказано у тексті? (Зачитується уривок)
  • Коли ви вперше читали цей уривок, якого результату ви очікували? Чого вам більше хотілося б для Лобо?

6. Які почуття викликали в душі мисливця страждання Лобо?

7. Якими людськими рисами характеру наділяє автор героя? Як називається такий прийом у літературі?

8. Що стало причиною смерті могутнього володаря? Як про це каже автор?

(Зачитується уривок)

- Прокоментуйте прислів'я "І тварина розумна, дарма що не говорить". Як це прислів'я відноситься до нашого героя?

- Ключем до розуміння авторського задуму є слова письменника: "Мені докоряють за те, що я вбив Лобо, а головне за те, що я детально розповів про це. На ці докори я відповідаю такими запитаннями: "Яке почуття викликає у читачів оповідання про Лобо? На чиєму вони боці - на боці людини, що вбила Лобо, чи на боці цього благородного чотириногого, що закінчив свій шлях з гідністю, безстрашно, мужньо?" Якщо співчуття читачів на боці Лобо, то письменник цих докорів не сприймає: його мета досягнута".

9. Чи був переможений Лобо?

10.Який висновок ми зробимо з усього сказаного?

(Природа в оповіданні "Лобо" багата і щедра на витвори, вони можуть бути досконалими й незвичайними. Людина наївна, вважаючи себе царем природи. Вона лише один з її досконалих витворів. Людина повинна захищати всі живі створіння, що оточують її. Вона, і звірі, і птахи - "діти однієї матері-природи").

11. З твором якого письменника перегукуються слова "Ми діти однієї матінки-природи"?

Слово учителя. Тварини у творах Ернеста Сетона-Томпсона - це істоти, близькі і рідні людині. Його герої думають, розмірковують, приймають рішення. Життєвий шлях тварин зображений так, що підкреслює їхнє благородство, мужність та властиве їм почуття гідності. Все це започатковує у нас повагу до тварин, відкриває нам такі сторони життя природи, про які ми навіть не підозрюємо.

V. Робота з епіграфом. Прочитайте епіграф. Як співвідноситься він з темою нашого уроку?

Які ще твори письменника вам відомі, де піднімається ця ж проблема?

VI. Аналіз картин із зображенням вовків.

Вдивіться у зображення цих тварин.

  • Вони вам подобаються?
  • Які з них схожі на тих героїв, з якими ми познайомилися в оповіданні Сетона-Томпсона? Чому?
  • Якби ці тварини заговорили, що б ми від них почули?
  • Чи знаєте ви, що таке "Червона книга"? (Демонструється "Червона книга Вінниччини")

VII. Аналіз написів.

Прочитайте написи на дошці.

  • Що турбує Джорджа Белані?
  • Ви не знайомі з творчістю Антоніни Жабинської, але з її слів неважко здогадатися, до чого закликає вона у своїх творах.
  • Російський поет Сергій Єсенін багато уваги у своїх віршах приділяв темі тварин. Я пропоную вашій увазі один з його творів.

VІІІ. Вірш С.Єсеніна «Корова». Заздалегідь підготовлений учень читає вірш напам’ять.

- У чому співзвучність цього вірша з оповіданням «Лобо»?

ІХ. Творча робота. Завдання на картках у двох варіантах достатнього рівня, високий рівень – написати твір-мініатюру «Лобо – невдаха чи переможець?»

Х. Підсумок уроку.

Значення творчості канадського письменника вийшло далеко за межі книг про природу. Проблема пізнання, що закладена в них, стала проблемою виховання людського ставлення до світу. Звеличуючи безсловесних тварин, уславлюючи активну доброту, письменник навчає читача в цьому світі Людиною, а отже, відповідати за все живе у ньому.

Оцінювання.

Домашнє завдання: скласти простий план І частини оповідання «Лобо», намалювати малюнки до оповідання «Лобо».

Додатки до уроку

Творче завдання

Позначити номера прислів'їв, які

I варіант: характеризують Лобо;

II варіант: відносяться до мисливців

1. Аби вовк ситий і баран цілий.

2. Ловив вовк, зловлять і вовка.

3. Буває порою, що і вовк лежить горою.

4. Дружній череді вовк не страшний.

5. Витягни вовкові й зуби, та він апетит не згубить.

6. Оділлються вовкові коров'ячі слізки.

7. Вовка не треба кликати з лісу, він сам прийде.

8. Вовка в кошару не впускай.

9. Вовка голод з ліса гонить.

10. Вовка за вухо на втримаєш.

11. Вовка ноги годують.

12. Вовк не пастух, а свиня не огородник.

13. І в баранячій шкірі вовка пізнати.

14. Вовка боятися - в ліс не йти.

15. Вовка стерегти - наготові треба бути.

16. Не треба вовка бити, треба його оженити.

17. Скільки вовка не годуй, а він усе в ліс дивиться.

18. Вовк і лічене бере.

19. Вовк по-вовчому й думає.

20. Вовк вовка в яму не втрутить.

21. І вовк на волі виє доволі.

22. Не такий вовк страшний, як його малюють.

23. Пожалів вовк кобилу - зоставив хвіст та гриву.

24. Який вовк, така і шкіра.

25. Щоб вовка пізнати, треба у вовчій шкірі побути.

Написати твір-мініатюру "Лобо - невдаха чи переможець?"