Урок 10. Літературна казка. Олександр Пушкін. Вступ до поеми Руслан і Людмила


Урок 10. Тема: Літературна казка. Олександр Пушкін. Вступ до поеми Руслан і Людмила

Мета: розкрити поняття літературна казка, її особливості та відмінності від казки народної; розповісти учням про дитячі роки життя О.Пушкіна, зацікавити їх творчістю письменника; розвивати навички правильного, вдумливого виразного читання та розуміння прочитаного, збагачувати словниковий запас; виховувати духовні якості.

Обладнання: дитячі портрети О.Пушкіна (мініатюра 1801-1803 рр. невідомого художника, гравюра Є.Гейтмана 1822р.), портрет О.Пушкіна роботи О.Кипренського, виставка книг «Казки О.Пушкіна», ілюстрації до його казок художників Палеху, звукозапис вступу до поеми «Руслан і Людмила» у виконанні А.Шварца.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу

Пушкін не міг не написати свої казки, тому що те, що з дитинства увійшло в серце поета, рано чи пізно мало відгукнутися. І тому, що геній створює весь світ, а не уламки його; а світ людський неможливо уявити без дитинства, як і дитинство не неможливе без казки. О.Шаров

Зміст роботи

Актуалізація знань з теми "Народні казки".

- Які твори усної народної творчості вам відомі?

- Які твори називають казками?

- Як створюються народні казки?

- Пригадайте головне правило казок

- Які види казок ви знаєте?

- З яких частин складається чарівна казка?

- Виразно прочитайте вірш Ліни Костенко. Героїв яких казок згадано в ньому? А яких казкових героїв знаєте ви? Які з них уособлюють добрі, злі сили?

Затишно дітям в пазусі казок.

Отак би й слухав про царя Салтана

або про те, як весело казок

обманює турецького султана.

Про карих коней з полуменем грив,

про чаклуна, що все нас віті може.

І хто б там що кому не говорив,

а згине зло, і правда переможе!

Той у Яги царівну одбере,

той кам'яне поле переоре,

Кощей Безсмертний непремінно вмре

і всі безглуздя раптом переборе.

Лише борись, а щастя не втече–

не схаменешся — півжиття позаду.

І день, і ніч, і тисяча ночей…

Спасибі вам за цю Шехерезаду.

Робота над поняттям "літературна казка".

  • Літературна казка з'явилася не як наслідок колективної творчості, її написав конкретний автор (Карло Коллоді "Пригоди Піноккіо", Г.К.Андерсен "Снігова Королева", Льюїс Керрол "Аліса в Країні Чудес".)
  • Ми не тільки знаємо, хто написав ту чи іншу казку, ми відчуваємо присутність автора у ній. Автор не приховує свого ставлення до героїв, до того, що відбувається. Автор сміється, співчуває, жаліє, співпереживає.
  • Літературна казка створюється у писемній формі.
  • У казці літературній наявні побутові подробиці, часто вказано час і місце, де відбуваються події (із казки "Попелюшка" ми дізнаємося про тогочасну моду; про те, що Малюк і Карлсон мешкають у Стокгольмі, а Аліса - у Країні Чудес).
  • Літературна казка може бути не тільки прозовою, а й віршованою ("Казка про мертву царівну та сімох богатирів" О.Пушкіна).
  • Літературні казки умовно поділяються на дві групи:

- казки, в основу яких покладені фольклорні твори (казки Ш.Перро);

- власне авторські казки (А.Ліндгрен. "Пеппі Довгапанчоха").

Вікторина "Сторінками казок О.Пушкіна".

Жил-был поп,

Толоконный лоб.

Пошел поп по базару

Посмотреть кой-какого товару.

Навстречу ему Балда

Идет, сам не зная куда.

(«Сказка о попе и работнике его Балде»).

В синем море звезды блещут,

В синем море волны хлещут,

Туча по морю идет,

Бочка по морю плывет.

(«Сказка о царе Салтане...»)

Жил старик со своею старухой

У самого синего моря;

Они жили в ветхой землянке

Ровно тридцать лет и три года.

Старик ловил неводом рыбу,

Старуха пряла себе пряжу.

(«Сказка о рыбаке и рыбке»)

На девичник собираясь,

Вот царица, наряжаясь

Перед зеркальцем своим,

Перемолвилася с ним:

«Я ль, скажи мне, всех милее,

Всех румяней и белее?»

(«Сказка о мертвой царевне...»)

«Посади ты эту птицу, -

Молвил он царю, - на спицу;

Петушок мой золотой

Будет верный сторож твой:

Коль кругом все будет мирно,

Так сидеть он будет смирно;

Но лишь чуть со стороны

Ожидать тебе войны,

Иль набега силы бранной,

Иль другой беды незванной,

Вмиг тогда мой петушок

Приподымет гребешок,

Закричит и встрепенется,

И в то место обернется».

(«Сказка о золотом петушке»).

Слово вчителя про дитячі роки письменника.

План

1. Родина О.Пушкіна.

2. Ставлення до няні Орини Родіонівни.

3. Народна творчість - джерело натхнення поета.

  • Словникова робота: пролог, лукоморье, неведомый, видения, брег, витязь, чредой, дядька, пленяет, чахнет.
  • Мелодекламація вступу до поеми "Руслан і Людмила" вчителем (мовою оригіналу).
  • Бесіда (на первинне сприйняття).

- Що ви уявляли, коли слухали ці рядки Пушкіна?

- Який твір вам нагадав уривок? Чому?

- Які російські народні казки згадали, коли слухали "Край лукомор'я..."?

- Які картини зображені в уривку? Опишіть їх, використовуючи слова з тексту.

- Які фарби переважатимуть у ваших уявних ілюстраціях?

Слово вчителя про особливості читання вступу.

• Читати повільно, урочисто.

• Робити логічні наголоси.

• Виділяти казкові картини паузами.

• Звернути увагу на вимову застарілих слів: дол, брег, чредой, златом. (Ці слова роблять картини вступу чарівними, казковими, відчувається, що події відбуваються дуже давно).

  • Виразне читання вступу учнями.
  • Прослуховування звукозапису уривка у виконанні А.Шварца.
  • Робота з ілюстраціями до вступу художників Палеху.

Завдання. Уважно розглянути ілюстрації і дібрати до них рядки з тексту.

Які ілюстрації виконали б ви?

  • Підсумкова бесіда.

- Використовуючи епіграф, доведіть, що народна творчість була невичерпним джерелом натхнення великого російського поета.

- Що в уривку "Край лукомор'я..." нагадує народну казку? Обґрунтуйте свою відповідь цитатами з тексту.

- Яка головна думка уривка?

Домашнє завдання.

Підготуватись до виразного читання уривка. Намалювати серію ілюстрацій до вступу або скласти кросворд "Край лукомор'я..." Завдання групі учнів: пояснити походження імен казкових персонажів (Баби Яги, Кощея Безсмертного).