Урок  28 Тема. Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра». Герої повісті – Том Сойєр та Гекельбері Фін


Мета: допомогти учням усвідомити істини, що утверджує автор через образи своїх героїв; визначити рівень художньої майстерності автора;  розвивати навички виразного читання, переказу великого епічного твору, його аналізу, характеристики героїв; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки і за їх наслідки, прагнення до самовиховання та самовдосконалення.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.

Теорія літератури: повість, герой літературного твору, портрет, пейзаж, художні засоби.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів

- Так уже склалося, що людині в житті часто доводиться робити вибір між злом і добром, правдою та неправдою, сміливістю та боягузтвом. Байдужість та замовчування нерідко схиляє шальку терезів у бік неправди, несправедливості.

Томові Сойєру і його товаришам також не раз доводилося робити вибір. І, необхідно визнати,  - чинили вони найчастіше сміливо, благородно, перемагаючи власні образи та страх, виявляючись справжніми друзями. Ось саме про це ми й вестимо на уроці розмову.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Виконання клоуз-тестів

Продовжити речення.

(можна виконувати у письмовій формі, кожна правильна відповідь два бали.)

1) Том прийшов додому, мов чорна хмара… (бо Беккі демонстративно приділяла увагу Альфреду, розглядаючи з ним книжку).

2) Тітка Поллі сказала, що пробачила б Томові тепер хоч і мільйон гріхів, … (тому що дійсно в кишені куртки знайшла записку Тома про те, що вони не втонули, а пішли в пірати).

3) Учитель містер Доббінс постійно читав книгу «Анатомію», тому що… (його заповітною мрією було стати лікарем).

4) Том відбув покарання за зіпсований підручник, не дуже всім тим переймаючись, тому що … (думав, що, може,сам це випадково ц зробив, бешкетуючи в класі з товаришами).

5) У Беккі був зацькований і безпорадний вираз обличчя, як у кроля, на якого було націлено рушницю, тому що … (вона гадала, що Том викриє її провину).

6) Том без жодного звуку витримав найжорстокіше покарання від учителя за пошкоджену книжку, бо … (знав, що на нього чекає вдячність Беккі)

Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Словникова робота за запитаннями учнів

2. Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

Замініть синонімами (близькими за значеннями словами) вирази, ужиті в повісті.

Нечисте сумління – (безсовісність);

відпустити язика з припони – (заговорити);

забігти світ за очі – (сховатися, опинитися далеко);

усі очі прикипіли – (усі уважно, із здивуванням подивилися);

затамувати подих – (замовкнути, чекаючи чогось несподіваного);

ловити кожне слово – ( слухати уважно);

уся праця – собаці під хвіст – (даремна праця);

жижки дрижать – (боїться);

лізти чортові в зуби -  (наражатися на небезпеку).

  • Як ви оцінюєте вчинок Тома – його свідчення в суді?
  • Чому «від Гекової віри в людство» майже нічого не залишилося? (Том заради спасіння невинної людини, Мафа Поттера, зламав їхню клятву, скріплену кров’ю.)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

1. Розставте епізоди в хронологічному порядку

Хлопці шукають скарб

Том рятує Беккі від покарання

Том свідчить у суді

Беркі дратує Тома, розмовляючи з Альфредом

2. Розкажіть повір’я про те, де знаходяться скарби і як їх шукати. Які повір’я є у вашій місцевості?

VI. Домашнє завдання

Прочитати розділ ХХVI (с. 26 – 30), навчитися переказувати, характеризувати героїв, визначати художні засоби.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне із речень:

  • Я думаю, що мріяти про скарб … .
  • Мені здається, що скарб … .
  • Виступати в суді – це … .