Урок 47. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.







Тема. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. Шість сходинок до вершини знань

Мета: повторити й узагальнити засвоєний матеріал; розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння систематизувати матеріал; прищеплювати інтерес до читання художніх творів.

Обладнання : комп’ютер, проектор, екран, мультимедійні слайди, виставка книг письменників.

Тип уроку: урок – гра

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя. Протягом року ви вчитувалися в художні твори, старалися визначити тему, дібратися до суті, збагнути головну думку творів, вчилися спілкуватися з книгою, в кожній з яких зібрано мудрість віків, досвід багатьох поколінь. Франсуа Бекон писав: « Книги – кораблі, думки, які мандрують хвилями часу й перевозять свій коштовний вантаж від одного покоління до іншого».

Тож спробуємо ще раз пройти сходинками, що проклали для нас письменники і поети, літературні герої, з якими ми познайомились цього року

III. Робота над темою уроку.

1 сходинка. Віднови відповідність.

Пауль Маар «Казка про мертву царівну і сімох богатирів»

Туве Янсон «Пані Метелиця»

Роальд Дал «Соловей»

Марина Цвєтаєва «Хлопчик – зірка»

Якоб і Вільгельм Грімм «Машина для здійснення бажань»

Олександр Пушкін «Капелюх чарівника»

Андерсен «Чарлі і шоколадна фабрика»

Оскар Уайльд « Книжки в червоній палітурці»

Льюїс Керролл «Про коника та цвіркуна»

Елеонор Портер « Нічна пісня подорожнього»

Марк Твен « Задзвени із глибини»

Сетон Томпсон «Лобо»

Джон Кітс « Аліса в країні див»

Йоганн Гете «Полліанна»

Генріх Гейне « Пригоди Тома Сойєра»

2 сходинка Зустріч літературних героїв (рольова гра)

Продумати і відтворити діалоги між вказаними персонажами (випереджальне домашнє завдання)

Про що, на вашу думку, могли поговорити:

- Том Сойєр («Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена) і Полліанна ( «Полліанна» Елеонор Портер);

- Аліса ( « Аліса в Країні Див» Льюїс Керролл) і Чарлі ( «Чарлі і шоколадна фабрика» Роальда Дала);

- Сіндбад – Мореплавець ( арабська народна казка « Сіндбад – Мореплавець») і королевич Єлісей ( «Казка про мертву царівну і сімох богатирів» О. Пушкіна)

3 сходинка. Автор – країна

На слайдах буде показана країна. Ваше завдання – мандруючи літературною картою світу – вказати прізвище письменника, який народився у цій країні. (1 – 8 слайди презентації «Автор – країна»)

Німеччина – Пауль Маар, Якоб і Вільгельм Грімм

Фінляндія – Туве Янсон

Великобританія – Роалбд Дал, Льюїс Керролл, Джон Кітс, Рскар Уайльд

Росія – Марина Цвєтаєва, Олександр Пушкін

Америка – Елеонор Портер, Марк Твен

Канада – Сетон Томпсон

Німеччина – Генріх Гейне, Йоганн Вольфганг Гете

Данія – Ганс Крістіан Андерсен

4 сходинка. Розгадай чайнворд.

Кожна група отримує отримує по два чайнворди, які потрібно розгадати.

Індійська казка «Фарбований шакал»

1. Хто такий Чандарава?

2. Посаду головного радника отримав…

3. Палацовий сторож

4. Тигр був…

5. Одного разу від лютого голоду Чандарава забився у …

6. Чандараву роздерли за…

7. Як був покусаний Чандарава?

8. Як же цей пройдисвіт нас …

9. Ти будеш над усіма звірами…

10. Шакал шмигнув у дім…

Відповіді. 1. Шакал. 2. Лев. 3. Вовк. 4. Керуючим. 5. Місто. 6. Обман.

7. Нещадно. 8. Обдурив. 9. Володарем. 10. Маляра.

Китайська народна казка «Пензлик Маляна»

1. Яким словом назвав Маляну вчитель?

2. Що малював на камені, вмочивши пальця у воду, Малян?

3. На якому мурі Малян намалював коня?

4. Хто кинувся на імператора?

5. Що було відчинене у школі?

6. Учитель здивовано витріщив на нього…

7. Хто наказав своїм вельможам розшукати хлопця?

8. Як усе золото перетворилося на каміння?

9. Ім’я хлопчика.

10. Довелося Маляну залишити рідне село після…

11. Малян – це…

Відповіді. 1. Злидар. 2. Рибок. 3. Кам’яному. 4. Удав. 5. Вікно. 6. Очі.

7. Імператор. 8. Раптом. 9. Малян. 10. Неприємності. 11. Ім’я.

Ганс Крістіан Андерсен «Соловей»

1. Володар Китаю.

2. Дорогоцінний камінь.

3. Розпорядження імператора.

4. На якому троні сидів імператор?

5. Імператор наказав, щоб пташка була при дворі…

6. Назва будь – кого.

7. Штучний соловей був подарунком від імператора…

8. Як потрібно було поводитися з штучною пташкою?

9. Скільки раз уночі мав право вилітати справжній соловей із палацу імператора?

10. Із яких китайських слів був твір, який написав капельмейстер про штучну пташку?

11. У коробці лежав маленький …(який?)виріб.

Відповіді. 1. Імператор. 2. Рубін. 3. Наказ.4. Золотому. 5. Увечері. 6. Ім’я.

7. Японського. 8. Обережно. 9. Один. 10. Найважчих. 11. Художній.

Ернест – Сетон Томпсон «Лобо»

1. Велика скотарська округа на півночі Нью – Мексіко.

2. Череда корів від переляку…

3. Лобо легко наздогнав прудконогу…

4. Коли Тенерей склика собак?

5. Що таке Тенерей?

6. Хто охороняв Лобо?

7. Міцна мотузка, яку закидали на шию тварин.

8. Тенерей постійно вовчі сліди…

9. Лобо був…

10. Оселя, де жили люди.

11. Що накинули на Лобо, коли його привезли на ранчо?

12. Вовки щодня з’їдали у скотарів одну…

13. Лобо ніколи не нападав на людину. А зустрічі з нею…

14. Лобо в своїй зграї був…

Відповіді. 1. Курумпо. 2. Очманіла. 3. Антилопу. 4. Увечері. 5. Ім’я. 6. Янгол.

7. Ласо. 8. Оглядав. 9. Володар. 10. Ранчо. 11. Ошийник. 12. Корову. 13. Уникав.

14. Ватажком.

5 сходинка. Поетичне доміно

Кожна група отримує стрічки із вірша, який вчили напам’ять. Але ці стрічки переплутані. Потрібно скласти їх у правильній послідовності у завершений текст.

Гете

Нічна пісня подорожнього

Тиша без краю, без меж.

Змовкнув пташиний галас.

Вітерець в долинах

Затих.

Почекай – зараз

Ти заснеш теж.

На гірських вершинах

Спить сніг.

НІЧНА ПІСНЯ ПОДОРОЖНЬОГО

На гірських вершинах
Спить сніг.
Вітерець в долинах
Затих.
Тиша без краю, без меж.
Змовкнув пташиний галас.
Почекай — зараз
Ти заснеш теж.

6 сходинка. Творча. Створення монологів.

Монолог санчат Кая, прив’язаних до саней Снігової Королеви.

Сани, санки, санчата! По – різному називають нас. Ми є зимовим видом транспорту. Ми, як ті кораблі, що пливуть морем, несемось з гірки.

Ми – саночки Кая Три пори року ми відпочиваємо. І ось приходить Зима. Земля дрімає, скована морозами. У повітрі миготять цілі рої сніжинок. А ми, і багато наших друзів, із своїми господарями беремось за роботу. Мчимо з веселим сміхом з гірки, віражуємо по крутих вулицях навипередки. Нам було добре. Нас старанно доглядали, просушували. Ми залюбки катали і Кая, і його подругу Герду. Ми вигравали усі перегони.

Ось і цього разу, накатавши дітей, зупинились на відпочинок.

Та сталося щось невиправне. Ми не встигли просохнути, як Кай із злістю потягнув нас на вулицю. Своїм твердим серцем ми відчули негаразд. Попробували впиратися, та марно, ще сильніше потягнув він нас за шарф, чуть не відірвавши його. Та найгірше було попереду. Перед нашим носом появилося щось незвичайне. Все сіяло сріблом, переливалося сотнями алмазів. Ми такої краси ще зроду не бачили. Аж соромно стало за себе, що ми такі прості, протерті, із кирпатим носом. І це ще не все, тут прийшлось вислухати насмішки та огидливе ставлення зазнавшихся багатих Сан. У них володаркою була сама Снігова Королева. І вони цим дуже пишалися. Від цього знайомства повіяло крижаним холодом. Ми хотіли непомітно заїхати в намет снігу, та марно. Чи то Кай вирішив прокататись, чи Сани вирішили над нами посміятись. Та коли Вони рушили, ми потягнулися за ними. Після невеликого переляку нам стало приємно, що супроводжуємо Сани. Ми задерли свого кирпатого носа і помітили, що над нами уже миготить небо. Спробували глянути вниз.

- Ой, лишенько, що ж це таке?

Земля була далеко внизу.

- Що, злякалися, замарашки? – з насмішкою промовили до мене Сани.

Та ми мало що розуміли. Від страху, від холоду, якого ще за все своє життя не відчували. Відмерзли мої дерев’яні спинки, а дощечки покрились крижаними сріблястими намистинками. Зледенілим поглядом ми поглянули на себе. Які ми були гарні! От якби нас побачили наші друзі! Та, марно!

Ми літаємо високо в небі. І коли зустрінем своїх друзів – не знаєм. Нам було дуже холодно. Ми вже не раділи багатству шатів, в які були одягнені. Нам було байдуже до розваг, до насмішок великих Сан, до Кая, який також змінився, для нас незрозуміло чому.

Ми зупинились у палаці, думали там зігріємось, та, марно. В приміщенні було ще холодніше. Нас відчепили і забули про наше існування.

Та віра про зміни, у нашому залізному серці, не вмирала. Ми знали, що допомога прийде, Кая і нас звільнять з льодового полону.

Та це буде наступна розповідь про наші пригоди. А зараз нам нічого не залишається, як відсипатися під кришталевою колоною у палаці Снігової Королеви.

IV. Підсумок уроку.

Молодці! Гарно попрацювали ! Я радію, що ви подорослішали на рік. Запозичили для себе від героїв, з якими познайомились, доброту, терпіння, наполегливість, сміливість, гуманність. І тепер ми з вами можемо відправлятись у подорож країнами «Міфологією», «Байкою», «Пригодами і фантастикою», «Людськими стосунками».

V. Рефлексія.

Мені найбільше запам’ятався твір…

Я переживав за долю героя…

Серед усіх письменників я б познайомився…

До себе у гості я б запросив…

Листа хотів би написати…

Улітку я буду продовжувати читати твори…

Я хочу більше дізнатися про …