Існують два напрямки використання радіоактивних ізотопів:
- Використання радіоактивних ізотопів як індикаторів.
- Використання радіоактивних ізотопів як джерел γ-випромінювання.
Штучно створені ізотопи використовують для діагностики тa лікування захворювань, виявлення дефектів у металах, стерилізації одноразових медичних виробів та ін.
- Відповіді до підручника Фізика 9 клас, автор: Бар’яхтар 2017
- § 1. Магнітні явища. Дослід Ерстеда. Магнітне поле
- § 2. Індукція магнітного поля. Ліниї магнітної індукції. Магнітне поле землі
- 1. Назвіть основні властивості постійних магнітів.
- 2. Як напрямлений вектор магнітної індукції?
- 3. Якою є одиниця магнітної індукції в СІ? На честь кого її названо?
- 4. Наведіть означення ліній магнітної індукції.
- 5. Який напрямок узято за напрямок магнітних ліній?
- 6. Від чого залежить щільність розташування магнітних ліній?
- 7. Яке магнітне поле називають однорідним?
- 8. Доведіть, що земля має магнітне поле.
- 9. Як розташовані магнітні полюси землі відносно географічних?
- 10. Що таке магнітні бурі? Як вони впливають на людину?
- § 3. Магнітне поле струму. Правило свердлика
- 1. Як визначити напрямок ліній магнітної індукії магнітного поля провідника зі струмом?
- 2. Сформулюйте правило свердлика.
- 3. Як магнітна індукція магнітного поля провідника зі струмом залежить від відстані до провідника? Від сили струму в провіднику?
- 4. Який вигляд мають лінії магнітної індукції магнітного поля прямого провідника зі струмом? Котушки зі струмом?
- 5. Як визначити магнітні полюси котушки зі струмом?
- § 4. Сила ампера
- 1. Опишіть дослід на підтвердження того, що в магнітному полі на провідник зі струмом діє сила.
- 2. Дайте означення сили Ампера.
- 3. Від яких чинників залежить значення сили ампера? За якою формулою її визначають?
- 4. Як слід розташувати провідник, щоб сила ампера була найбільшою? У якому випадку магнітне поле не діє на провідник?
- 5. Сформулюйте правило для визначення напрямку сили ампера.
- 6. Наведіть формулу для визначення модуля магнітної індукції.
- 7. Дайте означення одиниці магнітної індукції.
- § 5. Магнітні властивості речовин. Гіпотеза ампера
- 1. Чому речовина змінює магнітне поле?
- 2. Наведіть приклади діамагнетиків; парамагнетиків; феромагнетиків.
- 3. Як напрямлене власне магнітне поле діамагнетика? Парамагнетика? Феромагнетика?
- 4. Як у зовнішньому магнітному полі поводиться тіло, виготовлене з діамагнетика? Парамагнетика? Феромагнетика?
- 5. Чому феромагнітні матеріали вважають сильномагнітними?
- 6. Де застосовують магнітом’які матеріали? Магнітожорсткі матеріали?
- 7. Як Ампер пояснював намагніченість феромагнетиків?
- § 6. Електромагніти та їх застосування
- 1. Від чого і як саме залежить магнітна дія котушки зі струмом? Опишіть дослід на підтвердження вашої відповіді.
- 2. Що таке електромагніт? Опишіть його будову
- 3. Чому електромагніти набули широкого застосування в техніці?
- 4. Поясніть принцип дії електромагнітного підіймального крана.
- 5. Для чого призначено електромагнітне реле? Опишіть принцип його дії.
- § 7. Електродвигуни. Електровимірювальні прилади. Гучномовець
- 1. Чому рамка зі струмом повертається в магнітному полі? Чому зупиняється?
- 2. Назвіть основні частини електродвигуна. Яка з них «відповідає» за безперервне обертання ротора електродвигуна?
- 3. Що являє собою статор електродвигуна?
- 4. Назвіть переваги електричних двигунів порівняно з тепловими.
- 5. Опишіть будову та принцип дії вимірювальних приладів магнітоелектричної системи.
- 6. Чи відрізняються будова та принцип дії амперметрів і вольтметрів? Якщо так, то чим?
- 7. Опишіть будову та принцип дії гучномовця.
- § 8. Досліди Фарадея
- 1. Опишіть досліди М. Фарадея
- 2. У чому полягає явище електромагнітної індукції?
- 3. Який струм називають індукційним?
- 4. Якими є причини виникнення індукційного струму?
- 5. Робота яких пристроїв грунтується на явищі електромагнітної індукції? Які перетворення енергії в них відбуваються?
- 6. Опишіть будову та принцип дії генераторів електричного струму
- § 9. Світлові явища
- 1. Яку роль відіграє світло в житті людини?
- 2. Дайте означення джерела світла. Наведіть приклади
- 3. Чи є Місяць джерелом світла? Поясніть свою відповідь
- 4. Наведіть приклади природних і штучних джерел світла
- 5. Що спільного мають теплові й люмінесцентні джерела світла? Чим вони відрізняються?
- 6. За яких умов джерело світла вважають точковим?
- 7. Які пристрої називають приймачами світла? Наведіть приклади природних і штучних приймачів світла
- 8. Якою є швидкість поширення світла у вакуумі?
- § 10. Світловий промінь
- 1. Дайте означення світлового променя
- 2. Сформулюйте закон прямолінійного поширення світла
- 3. Які досліди та явища підтверджують прямолінійність поширення світла?
- 4. За яких умов предмет утворюватиме тільки повну тінь, а за яких — повну тінь і півтінь?
- 5. Коли на Землі спостерігається повне сонячне затемнення? часткове сонячне затемнення?
- 6. Коли на Землі спостерігається повне місячне затемнення? Часткове місячне затемнення?
- § 11. Відбивання світла
- 1. Чому ми бачимо тіла навколо нас?
- 2. Який кут називають кутом падіння? Кутом відбивання?
- 3. Сформулюйте закони відбивання світла
- 4. За допомогою якого приладу можна переконатись у справдженні законів відбивання світла?
- 5. У чому полягає властивість оборотності світлових променів?
- 6. У якому випадку зображення називають уявним?
- 7. Схарактеризуйте зображення предмета в плоскому дзеркалі
- 8. Чим розсіяне відбивання світла відрізняється від дзеркального?
- § 12. Заломлення світла
- 1. Які досліди підтверджують явище заломлення світла на межі поділу двох середовищ?
- 2. Сформулюйте закони заломлення світла
- 3. У чому причина заломлення світла?
- 4. Що показує показник заломлення світла?
- 5. Як швидкість поширення світла пов’язана з оптичною густиною середовища?
- 6. Дайте означення абсолютного показника заломлення
- § 13. Дисперсія світла
- 1. Опишіть досліди І. Ньютона щодо встановлення спектрального складу світла
- 2. Назвіть сім спектральних кольорів
- 3. Світло якого кольору найбільше заломлюється в речовині? Найменше заломлюється?
- 4. Дайте означення дисперсії світла. Яке природне явище пов’язане з дисперсію?
- 5. Які кольори називають додатковими?
- 6. Назвіть три основні кольори спектра. Чому їх так називають?
- 7. Чому навколишній світ ми бачимо різнокольоровим?
- § 14. Лінзи
- 1. Дайте означення лінзи
- 2. Які види лінз вам відомі?
- 3. Чим розсіювальна лінза відрізняється від збиральної?
- 4. Що називають дійсним фокусом лінзи?
- 5. Чому фокус розсіювальної лінзи називають уявним?
- 6. Що називають фокусною відстанню лінзи?
- 7. Дайте означення оптичної сили лінзи. У яких одиницях її вимірюють?
- 8. Оптичну силу якої лінзи взято за одиницю?
- § 15. Побудова зображення
- 1. Які промені зручно використовувати для побудови зображення, одержуваного за допомогою лінзи?
- 2. Чи можна одержати дійсне зображення за допомогою розсіювальної лінзи? Уявне зображення - за допомогою збиральної лінзи?
- 3. У якому випадку зображення предмета можна побачити на екрані - коли це зображення є дійсним чи коли воно є уявним?
- 4. Як за видом зображення визначити, збиральною чи розсіювальною є лінза?
- 5. Назвіть оптичні пристрої, в яких є лінзи
- 6. Які фізичні величини пов’язує формула тонкої лінзи? Яких правил слід дотримуватися, застосовуючи цю формулу?
- § 16. Око
- 1. Опишіть будову людського ока та призначення його окремих оптичних елементів
- 2. Як змінюється діаметр зіниці в разі зменшення освітленості?
- 3. Чому людина з нормальним зором може однаково чітко бачити як далеко, так і близько розташовані предмети?
- 4. Який дефект зору називають короткозорістю? Як його можна скоригувати?
- 5. Який дефект зору називають далекозорістю? Як його можна скоригувати?
- 6. Яку властивість зору називають інерцією зору? Наведіть приклади застосування цієї властивості
- § 17. Виникнення та поширення механічних хвиль. Фізичні величини,які характеризують хвилі
- 1. Дайте означення механічної хвилі
- 2. Опишіть механізм утворення та поширення механічної хвилі
- 3. Назвіть основні властивості хвильового руху
- 4. Які хвилі називають поздовжніми? поперечними? У яких середовищах вони поширюються?
- 5. Що таке довжина хвилі? Від чого вона залежить?
- 6. Як пов’язані довжина, частота і швидкість поширення хвилі?
- § 18. Звукові хвилі. Інфразвук і ультразвук
- 1. Що таке звук?
- 2. Наведіть приклади джерел і приймачів звуку
- 3. Чому джерело звуку випромінює звук?
- 4. Від чого залежить швидкість поширення звуку?
- 5. Якою фізичною величиною визначається висота тону?
- 6. Чим визначається гучність звуку?
- 7. Наслідком якого явища є відлуння?
- 8. Що таке інфразвук? Як він впливає на людину?
- 9. Що таке ультразвук? Наведіть приклади застосування ультразвуку в природі, медицині, техніці
- 10. Що таке ехолокація?
- § 19. Електромагнітне поле й електромагнітні хвилі
- 1. У чому полягає гіпотеза Дж. Максвелла?
- 2. Дайте означення електромагнітного поля, назвіть його складові
- 3. Наведіть приклади, що підтверджують відносність електричного та магнітного полів
- 4. Як утворюється електромагнітна хвиля? Які об’єкти можуть її випромінювати?
- 5. Які фізичні величини характеризують електромагнітну хвилю? Як вони пов’язані?
- 6. Які властивості електромагнітних хвиль було встановлено в ході дослідів Г. Герца?
- § 20. Шкала електромагнітних хвиль
- 1. Назвіть відомі вам види електромагнітних хвиль
- 2. Що спільного між усіма видами електромагнітних хвиль?
- 3. Як змінюються властивості електромагнітних хвиль зі збільшенням їхньої частоти?
- 4. Наведіть приклади застосування різних видів електромагнітних хвиль
- 5. Як уникнути негативного впливу деяких видів електромагнітного випромінювання на здоров’я людини?
- § 21. Фізичні основи сучасних бездротових засобів зв’язку. Радіолокація
- 1. У чому полягає основна перевага ультракоротких радіохвиль?
- 2. Що таке стільниковий зв’язок? Як він організований?
- 3. Що таке радіолокація? На чому зона грунтується?
- 4. Опишіть принцип роботи радіолокатора
- 5. Як за допомогою радіолокації визначають місце розташування об’єкта (відстань до об’єкта, напрямок, з якому він розташований)?
- 6. Де застосовують радіолокацію?
- § 22. Сучасна модель атома. Протонно-нейтронна модель ядра атома. Ядерні сили. Ізотопи
- 1. Опишіть дослід Е. Резерфорда із розсіяння альфа-частинок та його результати
- 2. Із яких частинок складається атом? Атомне ядро?
- 3. Що таке зарядове число? Масове число?
- 4. Як визначити кількість протонів і нейтронів у ядрі? Наведіть приклад
- 5. Що таке нуклід?
- 6. Які нукліди називають ізотопами? Назвіть ізотопи Гідрогену
- 7. Який тип взаємодії забезпечує утримання нуклонів у ядрі атома?
- 8. Дайте означення ядерних сил, назвіть їхні властивості
- § 23. Радіоактивність. Радіоактивні випромінювання
- 1. Як було відкрито явище радіоактивності?
- 2. Наведіть приклади природних радіоактивних елементів
- 3. Опишіть дослід із вивчення природи радіоактивного випромінювання
- 4. Які види радіоактивного випромінювання ви знаєте?
- 5. Якою є фізична природа α, β та γ випромінювання?
- 6. Як захиститися від радіоактивного випромінювання?
- 7. Наведіть означення радіоактивності
- 8. Що відбувається з ядром атома під час випромінювання α-частинки? β-частинки?
- § 24. Активність радіоактивної речовини. Застосування радіоактивних ізотопів
- 1. Дайте означення періоду піврозпаду. Що характеризує ця фізична величина?
- 2. Що таке активність радіоактивного джерела?
- 3. Яка одиниця активності в СІ?
- 4. Як активність радіонукліда пов’язана зі сталою його розпаду?
- 5. Чи змінюється з часом активність радіонукліда? Якщо змінюється, то чому і як?
- 6. Наведіть приклади використання радіоактивних ізотопів
- § 25. Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри
- 1. У чому виявляється біологічна дія радіації на організми?
- 2. Дайте означення поглинутої дози йонізуючого випромінювання. Якою є її одиниця в СІ?
- 3. Як обчислюють еквівалентну дозу йонізуючого випромінювання? Якою є її одиниця в СІ?
- 4. Якими є особливості впливу радіації? Чим зумовлена підвищена небезпека радіонуклідів, що потрапили в організм?
- 5. Назвіть причини, через які ви завжди і незалежно від того, де живете, зазнаєте впливу радіації
- 6. Що таке радіаційний фон? Із яких компонентів він складається?
- 7. Назвіть джерела радіаційного фону Землі
- 8. Для чого призначені дозиметри? Яким є принцип їхньої дії?
- § 26. Ланцюгова ядерна реакція. Ядерний реактор
- § 27. Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики
- § 28. Рівноприскорений прямолінійний рух . Прискорення. Швидкість рівноприскореного прямолінійного руху
- 1. Який рух називають рівноприскореним прямолінійним?
- 2. Дайте означення прискорення 3. Якою є одиниця прискорення в СІ?
- 4. Який вигляд має графік залежності ах(t) для рівноприскореного прямолінійного руху?
- 5. Запишіть рівняння залежності для рівноприскореного прямолінійного руху. Який вигляд має графік цієї залежності?
- 6. Як рухається тіло, якщо напрямок його прискорення: а) збігається з напрямком швидкості руху? б) протилежний на прямку швидкості руху? Як рухається тіло, якщо його прискорення дорівнюєнулю?
- § 29. Переміщення під час рівноприскореного прямолінійного руху . Рівняння координати
- 1. За допомогою яких формул можна обчислити проекцію переміщення для рівноприскореного прямолінійного руху? Виведіть ці формули
- 2. Доведіть, що графіком залежності переміщення тіла від часу спостереження є парабола. Як напрямлені вітки цієї параболи? Якому моменту руху відповідає вершина параболи?
- 3. Запишіть рівняння координати для рівноприскореного прямолінійного руху. Назвіть фізичні величини, які пов’язує це рівняння.
- § 30. Інерціальні системи відліку. Перший закон Ньютона
- § 31. Другий закон Ньютона
- § 32. Третій закон Ньютона
- § 33. Закон всесвітнього тяжіння. Сила тяжіння. Прискорення вільного падіння
- § 34. Рух тіла під дією сили тяжіння
- § 36. Взаємодія тіл. Імпульс. Закон збереження імпульсу
- § 37. Реактивний рух . Фізичні основи ракетної техніки. Досягнення космонавтики
- § 39. Фундаментальні взаємодії в природі. Межі застосування фізичних законів і теорій. Фундаментальний характерзаконів збереження
- § 40. Еволюція фізичної картини світу. Фізика і науково-технічний прогрес