Запитання і завдання до прочитаних уривків.Том Соєр (сторінка 205)







1. Чому Том і Гек вирушили вночі на цвинтар? Як вони почувалися на початку своєї пригоди? Обґрунтуйте відповідь рядками з тексту.

Вони хотіли спробувати "рецепт" лікування від бородавок з використанням дохлої чорної кішки. «час, місце, навколишня урочистість і тиша гнітили їх».

2. Розкажіть про злочин, свідками якого стали Том і Гек. Яким постає в цьому епізоді індіанець Джо?

Індіанець Джо вбив лікаря Робінзона, коли вони розкопували могилу на кладовищі. Після цього він став злою, підступною та злопам'ятною людиною. Він підставив свого товариша Поттера, звинувативши його у вбивстві.

3.    Чому хлопці вирішили нікому не розповідати про те, що бачили на цвинтарі? А чому Том усе ж таки виступив на захист Мефа Поттера? Які риси характеру юного героя розкрилися в цій ситуації? А як на його місці вчинили б ви?

Вони боялися жорстокого Джо, тому вирішили не розповідати. Тому що Поттер завжди допомагав хлопцям, лагодив повітряних зміїв, показував де ловиться риба. Та ще тому що всі були проте нього, хоча він був невинний. Том показав себе сміливим, мужнім, добрим та чесним.

4.    Що Том і Бекі пережили в печері? Як вони поводилися під час цієї пригоди?

Том і Беккі заблукали в печері та були дуже налякані. Беккі вже майже втратила надію, але Том її підбадьорював. Том дуже відповідально поводився в печері: ділився з їжею, прив'язував мотузку, щоб вони не заблукали, і хотів залишатися біля струмка. Том вважав себе винним у всьому, але Беккі розуміла, що вона теж відповідальна. Попри те, що вони були слабкі, вони продовжували рухатися вперед. У печері Том зустрів індіанця, на ім'я Джо.

5.    Чим Гек відрізнявся від своїх однолітків? Знайдіть портрет цього героя. Що ви можете розповісти про характер і спосіб життя хлопчика за цим описом?

Гек був сином п'янички. Це був ледащо, поганий, невихований хлопчисько, який не визнавав ніяких законів. Гекльберрі одягався в недоноски з плеча дорослих людей. Одяг його всякої пори року цвів різнокольоровими плямами й звисав лахміттям. Його бриль - цілковита руїна величезних розмірів, від крис якого вирвано чималий шмат у вигляді півмісяця. Куртка, у ті рідкісні дні, коли він її одягав, сягала аж до п'ят, а задні ґудзики метлялися значно нижче спини. Штани висіли на одній підтяжці й ззаду теліпалися величезним порожнім мішком, хльоскали по грязюці, коли він забував їх підкачати.

Гек любив свободу: він не ходив до школи, церкві. Робив що хотів, не купався, лаявся. «Словом, цей хлопець мав усе, що надає смак життю» - так вважали інші хлопці.

6. Складіть план порівняльної характеристики образів Тома й Гека та доберіть до нього цитати.

Риси характеру Том Соєр Гекльберрі Фін
Ставлення до світу Веселий, мрійливий, постійно шукає пригод. Сміливий, співчутливий. Має почуття справедливості. Мислить доросло. Сильний, веселий, кмітливий. Шукач пригод.
Ставлення до друзів Справжній товариш, переживає за скривджених, благородний. Співчуває Гекові, не приховує своєї симпатії до нього. Уміє зберігати таємницю, готовий допомогти Вірний друг Томові, допомагав вдові Дуглас. Володіє свободою, чого не вистачало іншим хлопцям
Ставлення до рідних Зловживає любов'ю тітки Поллі, примушує її хвилюватися. Обдурює Сіда. Репутація батька алкоголіка вплинула на те, що Гек став байдужим, не цінував того, що вдова Дуглас взялася його доглядати. Мріє про дім.


7. Розкажіть, яким постає світ дитинства в романі Марка Твена, заповнивши опорну схему за прочитаним розділом.

  • Скарби: пошук скарбів у печерах
  • Ігри: гра у лісі та на кладовищі
  • Рольові ігри: вистава до Дня Вчителя
  • Хитрощі: Том не білив огорожу, це робили інші
  • Фізична активність: весь вільний час проводили на вулиці
  • Хлопчачі розваги: Розваги у лісі
  • Уява: діти уявляли себе мандрівниками, що шукають скарби
  • Лідерство: зміг об'єднати друзів навколо себе

8. Оберіть будь-який смішний епізод повісті. Поясніть, як автор досягає в ньому комічного ефекту.

У церкві, під час богослужіння, сталася цікава історія: собака, яка опинилася там помилково, почала досить активно рухатися, викликаючи здивування та посмішки у вірян. Таким чином, її несподівана з'ява зробила церковну церемонію більш яскравою та запам'ятали її усі присутні.

9. Які ознаки роману у творі «Пригоди Тома Соєра» ви помітили?

Цей текст є дуже великим та містить багато персонажів. Його розповідь є епізодичною, де багато різних героїв з'являються в різних місцях та часах. Історія є складною та багатогранною. Сами герої є різноманітними, з різними характерами та рисами.

10. Порівняйте «Пригоди Тома Соєра» Марка Твена й «Тореадори з Васюківки» В. Нестайка. Які спільні риси ви знайшли в цих творах?

«Тореадори з Васюківки» мають більший обсяг, розгалужену тематику та більше героїв, ніж «Пригоди Тома Соєра».

11. Напишіть листа Тому Соєру.

Привіт Томе!

Як справи? Мене звати Тарас, і мені десять років. Я живу в місті Львові, Україна. Я навчаюся в п'ятому класі. Як і в тебе, у мене є старший брат. Він завжди добрий до мене, і ми ніколи не сваримося.

Томе, я з великим задоволенням прочитав повість Марка Твена про твої пригоди. Мені особливо сподобався момент, коли ти переконав хлопців фарбувати паркан. Вони були так вдячні, що навіть віддали тобі свої "коштовності"! Я дізнався, що ти створив так званий Закон Тома Сойєра, і це свідчить про твою кмітливість та розум. Ти дійсно дуже розумний хлопчик!

Я також дуже вражений твоєю сміливістю. Ти не злякався, коли опинився з Беккі Тетчер у печері й заблукав. Тобі вдалося вивести її з печери, і це дійсно дуже мужньо з твого боку. Ти є взірцем мужності для багатьох хлопців та дівчат!

Після того, як я прочитав повість, я зрозумів, що ти є щирим та вірним другом. Для тебе дуже важливі чесність та справедливість, і це щось, що я дуже поважаю. Я також дотримуюся цих моральних принципів і хотів би мати друга, як ти. Я вважаю, що бути доброю людиною - це найголовніше.