Літературна розминка
1. Назвіть народні пісні, які співають у вашій родині. Чим вони вам подобаються?
- Ой чий то Кінь стоїть
- Зеленеє жито зелене
- Добрий вечір тобі, пане господарю
- Із сиром пироги
Подобаються своєю мелодією та змістом
2. Наведіть приклади загадок. Чим вони цікаві?
- Якщо рівно опівночі іде дощ, то чи можна вважати, що через 72 години буде сонячна погода?(Ні, - через 72 години знову буде 12 година ночі) - жартівлива загадка
- Без ніг біжить, без крил летить. (Вітер)
- Впала стрічка через річку, поєднавши береги. (Міст)
Літературний практикум (сторінка 38)
1. Відокремте прислів’я від приказок.
- А. Не копай яму іншому - приказка
- Б. Робити з мухи слона - приказка
- В. Не плюй у джерело - ще воду братимеш із нього - прислів'я
- Г. Мудрий навчається на чужих помилках - прислів'я
- Д. Сіяти на скелях - приказка
У разі прислів'я вислів має повчальний зміст. У приказці - простий опис ситуації
2. Виявляється, прислів’я можна малювати! Принаймні в цьому нас переконує успіх відомого художника XVI ст. П. Брейґеля Старшого, який створив картину «Нідерландські прислів’я». Розгляньте репродукцію цієї картини на с. 36. Виконайте одне з двох завдань (на вибір):
А. Доберіть п'ять прислів'їв та приказок до картини.
- Вміє прив'язати і диявола до подушки
- Битися головою об стіну
- Одна нога взута, інша боса
- Озброїтися до зубів
- Стрижи (овець), але шкури не знімай
‘Перевірте, себе
1. Розкрийте зміст кожного складника вислову «усна народна творчість». Назвіть свої улюблені фольклорні твори.
Усна - бо люди передавали її у розмові (усно), її не записували. Вона виникла, коли люди ще не вміли писати. Народна - бо придумав її народ, прості люди, які розказували один одному історії, казки. Творчість - бо це творіння, щось нове, що було придумане людьми.
2. Дайте визначення понять «прислів’я», «приказка», «загадка», «народна пісня». Доповніть відповідь прикладами.
Прислів’я - стислий влучний народний вислів повчального змісту, побудований як завершене судження (Залізо випробовується у вогні, а людина в біді)
Приказка - образний вислів, який дає яскраву оцінку певному явищу. Приказка побудована як незакінчена думка, що містить натяк на висновок (Літа пливуть, як вода)
Загадка - інакомовне зображення одного предмета через опис іншого на основі їхньої подібності, яка і є підказкою для правильної відповіді (У лісі родився, на воді ріс, у вогні згорів. (Човен))
Народна пісня — один з найдавніших різновидів усної народної творчості, у якому поєднано елементи словесного й музичного мистецтв. Народні пісні відображають побут, традиції, звичаї, важливі події в історії народу, а також його духовний світ ( Ой чий то Кінь стоїть)
3. Вивчіть напам’ять по три прислів’я, приказки, загадки (на власний розсуд). Прокоментуйте свій вибір.
- Робити з мухи слона. - муха це щось маленьке, а слон великий. Отже, зміст: 3 чогось маленького робити щось велике. Крім того, з мухи неможливо зробити слона, так що в переносному сенсі це означає перебільшувати.
- Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш, - треба думати, що говорити, бо, сказавши слово назад його не повернеш.
- Під лежачий камінь вода не тече. - під камінь вода не може потекти, але якщо його зрушити, то і вода потече. Зміст цього вислову в тому, що треба щось робити, щоб досягти результату.
4. Чим фольклорні твори відрізняються від літературних?Обґрунтуйте відповідь прикладами
Фольклорні твори існують в усній формі без певного автора. Вони можуть змінитися. Літературний твір має автора, існує в письмовій формі і не змінюється з часом
5. Придумайте невеличку історію, до якої можна було б застосувати одне з таких прислів’їв (на вибір):
«Не копай яму іншому»
«Що легко дається, те мало шанується»
«Язик не має кісток, та може розбивати кістки».
Не копай яму іншому
Ніхто не може змагатися з «Чемпіоном зі збору макулатури» у класі Славком Поліщуком. Навчається він так собі, але коли треба щось зробити своїми руками, то краще за Славка в нашому класі ніхто не вміє, до нього всі звертаються. І цього разу він прийшов з двома важкими пакунками, старими газетами, товстими книгами та картоном, що стирчали в різні боки. «Де він узяв макулатуру?» - дивуються в класі.
Цього разу ми вирішили пожартувати над Славкою і пронесли один пакунок у шкільний двір і сховали його. Славка довго скаржився, але нічого не зробив. Ми його заспокоїли й сказали, що це просто макулатура, чи велика в ній цінність!
Це явно робота конкурента.
Невдовзі школа підбивала підсумки збору паперу. Наш клас залишився за кілька кілограмів до перемоги у загальношкільному конкурсі зі збору макулатури. Клас-переможець отримує безкоштовну екскурсію.
Ось що означає вислів «не копай яму іншому» — самі себе покарали.