Розділ 2. Із старого заповіту







Початок світу
Літературний практикум

1. Як пояснюється в Біблії виникнення світу?
Як твердить Біблія, що за створенням всесвіту стоїть Божество. Історія створення всесвіту описана в першій книзі Біблії, зокрема у перших головах Книги Буття.

  • Першого дня Бог створив небо, землю та світло, і відокремив світло від темряви;
  • другого дня — створив твердь небесну, щоб відокремити «води над» землею від «вод на» землі.
  • на третій – сушу, моря та рослини,
  • на четвертий - світила на тверді небесній,
  • на п'ятий – риб, плазунів та птахів.
  • Нарешті, на шостий — звірів земних, худобу, гадів земних та людину.

2. Якою була земля на початку творення світу? Знайдіть її опис у тексті.
Земля була пуста та невпорядкована, і темрява вкривала її. Дух Божий витав над водами.

3. Розгляньте гравюри німецького художника Юліуса Шнорр фон Карольсфельда (1794-1872). Доберіть до них цитати з прочитаного тексту.

  1. І сказав Бог: «Нехай буде світло». І настало світло
  2. Сказав Бог: «Нехай на небі будуть світила, щоб світити на землю й одрізняти день від ночі». І сталося так.
  3. І бачив Бог, що добре, і сказав Бог: «Створімо чоловіка в наш образ і в подобу, і нехай панує над рибою морською, і над птаством небесним, і над скотиною, і над усяким диким звірем, і над усяким гадом, що повзає по землі».

4. Установіть дні, до яких належать зображені в цитатах картини:

  • А. «Плодітеся і множтеся, сповняйте воду в морях, і птаство нехай множиться на землі» - день п'ятий
  • Б. «І назвав Бог твердь небом» - день другий
  • В. «З'явилися два світила великі: світило велике про день, світило менше про ніч, і зорі» - день четвертий
  • Г. «І бачить Бог світло, що воно добре, та й одділив світло од темряви, назвав світло днем, а темряву ніччю» - день перший
  • Д. «Докінчив Бог (...) діло своє і почив (...) від усього діла, що створив» день сьомий
  • Е. «І створив Господь людину у свій образ - чоловіка й жінку» - день шостий
  • Є. «І назвав Бог суходіл землею, а куди стекли води, назвав морем» - - день третій

5. Яким створено світ рослинної природи? Знайдіть відповідні цитати. Чи залишається нині цей світ таким, яким був на початку?
І бачив Бог, що добре, і сказав: «Нехай земля поростить рослину, зілля з насінням і дерево плодовите».
Так залишається світ таким як на початку.

6. Чим відрізняється творення людини від інших живих істот? Яку роль Бог визначив для людини? Обґрунтуйте думку текстом.
І сказав Бог: «Створімо чоловіка в наш образ і в подобу, і нехай панує над рибою морською, і над птаством небесним, і над скотиною, і над усяким диким звірем, і над усяким гадом, що повзає по землі». І створив Господь людину у свій образ - чоловіка й жінку.

7. Подискутуйте! Чи можна вважати, що людину створено царем природного світу? Аргументуйте свою думку.
Людину ще складно назвати царем природи, тому що вона ще не вміє протистояти дійсно масовим і страшним явищам – торнадо, цунамі, ураганам тощо.
По-перше, ми всі створені природою, тож можна сказати, що ми її діти. Ми повинні поважати, цінувати й берегти природу як нашу матір. Ми є невіддільною частиною природи.

Запитання і завдання до прочитаного (23 сторінка)

1. Опишіть райський сад, у якому на початку жили Адам та Єва. Що їм було заборонено там робити?
Райський сад - це чарівне місце, яке Бог створив для першої людини, створив йому дружину, де разом з Адамом і Євою живуть у мирі та злагоді тварини, птахи, чудові квіти та чудові дерева. Адам працює і доглядає сад. Усе живе існує там у повній гармонії з собою та своїм творцем. Там росли два чудові дерева — дерево життя та інше — дерево пізнання добра і зла. Єдина заборона на - не їсти плід цього дерева. Порушуючи заборону, Адам накликав на землю прокляття, перетворивши квітучий Едем в райський сад диявола..

2. Як перші люди порушили Господню заборону? Які почуття або думки спонукали їх наважитися на такий вчинок? Які зміни з ними сталися після цього?
Спокусливий змій обманом змушує Єву скуштувати заборонений плід. Єва і Адам з'їли плід, порушивши заборону. Бог розгнівався не лише на них, але й на всіх майбутніх людей і скинув їх із небес. Порушення заборони є першим гріхом людини, так званим первородним гріхом. Бог жорстоко покарав своє творіння, сказавши Адаму: «У поті чола свого їстимеш хліб свій».

3. Хто, на вашу думку, винний у тому, що заборону порушено? А як на це питання відповіли Адам і Єва? Чи розкаялися вони у своєму вчинку? Обгрунтуйте відповідь цитатами.
Людина, затьмарена своєю силою, могутністю, а також своєю надзвичайною владою над природою, потрапивши під вплив спокусливих слів диявола, вже не могла зупинитися. Вона захотіла наочно випробувати свою волю - захотіла бути як Бог, захотіла зримо пізнати добро і зло.

Тому винна людина.

Господь спитав:
- Хто ж сказав тобі, що ти голий? Чи не їв ти із забороненого дерева?
Адам відказав:
- Жінка, яку Ти дав мені, принесла плід з того дерева і я їв.
Тоді Господь Бог звернувся до жінки:
- Що ти накоїла?
Жінка відказала:
- Змій спокусив мене, і я їла.

4. Розгляньте репродукції картини Ґ. Доре «Вигнання Адама і Єви» та скульптурного зображення Адама і Єви, що прикрашає Собор Паризької Богоматері (с. 22). Які моменти біблійної історії відтворено в цих зразках образотворчого мистецтва? Які почуття передають ці твори?

5. Як покарано перших людей? Знайдіть відповідні рядки в тексті.
Вигнали з раю

6. Розкрийте повчальний зміст історії вигнання перших людей з раю.
Не можна порушувати закон, бо будеш покараний

7. Знайдіть у словниках або інтернеті значення усталених біблійних висловів: «фіговий листок», «Адамове ребро», «змій-спокусник». Складіть та запишіть у зошит речення з цими словосполученнями.

  • «фіговий листок» - те, чим прикривають, маскують що-небудь ( перев. щось нечесне, ганебне і т.ін.); лицемірне маскування. "Треба так прямо й говорити, а не прикриватися фіговим листком "
  • «Адамове ребро» - Жінка. Спільна основа, спільне джерело, чого-небудь. "Від адамова ребра ведуть свій рід і мужики, і пани (М. Стельмах)"
  • «змій-спокусник» - За біблійною оповіддю, перші люди були спокушені в Едемі змієм — дияволом — і з'їли заборонений плід з дерева пізнання добра і зла — Буття, 3-4.
    "Повір мені: я вистою, зумію —
    Аби спокійною була душа.
    Кинь ласе яблуко в очиці Змію,
    Який тебе підступно спокуша.
    (М. Руденко, Побачення)"