Стріли Перуна та соколи, які були вишиті на вбранні Берегині, були для неї захистом від злих сил. Коли чорне військо побачило стріли на соколи на вбранні Берегині, вони відразу відступили назад.
- ГДЗ Українська мова 5 клас Коваленко
- Вступ
- Сторінка 26 поміркуй над прочитаним. 2. Що є незвичним у розказаній історії?
- Легенда "Чому у морі є перли і мушлі"
- 1. Розкажи, про яку подію розповідає легенда
- 2. Чи однаково уявляли дівчина та її батько-цар, що таке щастя?
- 3. Як ти думаєш, чи треба боротися за своє щастя? Свою відповідь обґрунтуй.
- 4. Що прославляє ця легенда, а що засуджує?
- 5. Що ти можеш порадити дівчині зробити, щоб стати щасливою?
- 6. Що є незвичним у легенді? Які події могли бути насправді, а які вигадані?
- 7. Що спільного між легендами «Як виникли Карпати» та «Чому в морі є перли і мушлі»?
- Міф "Берегиня"
- Міф "Дажбог"
- 1. Назви богів, згаданих у творі, та розглянь їх зображення на сторінці 14
- 2. Прочитай опис зовнішності Дажбога у творі. Чи схожий його портрет.
- 3. Поясни, що означають виділені слова в реченні Коли Дажбог ступав по землі то під ним западався грунт...?
- 4. Чому на речах, присвячених Дажбогу, малювали півня?
- 5. Намалюй у зошиті «карту розуму», у якій занотуй, які блага дарував Дажбог природі й людям.
- 6. Кого в народі називають «красним сонечком»? Чому?
- 7. Чому українці називали себе «Дажбожими внуками»?
- Сторінки 28 перевір себе. 1. Узагальни відоме тобі про легенди й міфи. Заповни таблицю.
- Легенда "Чому пес живе коло людини"
- Переказ "Прийом у запорожців"
- 1. Яке випробування влаштовували новобранцям козаки на Січі? Чи складно було його виконати?
- 2. Чому не кожен хлопець, що прибув на Січ, міг його пройти?
- 3. Як розкрився характер першого хлопця під час випробування?
- 4. Чи відчуваєш ти ставлення оповідача до першого хлопця?
- 6. Порівняй поведінку першого й другого хлопців. Чия поведінка тобі більше подобається Й чому?
- 7. Спираючись на текст, назви риси характеру, які козаки цінували в новобранцях.
- 9. Що прославляє народ цим переказом?
- Легенда "Неопалима купина"
- 1. Де й коли відбуваються події, описані в легенді? Підтвердь словами з тексту.
- 2. У тексті знайди ключові слова, які дають уяву про місце події.
- 3. Чи злякалися чужинці-завойовники неприступної фортеці? Як про це сказано в легенді?
- 4. Що змусило ворогів відступити від міста без бою?
- 5. Що символізує квітка неопалимої купини? Як про це сказано в легенді?
- 6. Що народ хотів сказати цією легендою?
- Сторінка 31. Перевір себе. Накресли таблицю та заповни її
- Казка "Про правду і кривду"
- 1. У якій ситуації опинився небіж, коли програв дядькові? Уяви, які почуття він переживав.
- 2. Як небіж дізнався про біди в королівстві? Як він скористався підслуханою розмовою?
- 3. Як учинки характеризують небожа? Як до нього поставилися люди?
- 4. Хто в казці уособлює добро, а хто — зло? На чиєму боці в казці оповідач?
- 5. Прочитай слова небожа, якими утверджується думка, що справедливість завжди перемагає.
- 6. Які ознаки казки ти помітив / помітила у другій частині тексту? Назви їх.
- Легенда "Як виникли Карпати"
- Казка "Мудра дівчина"
- 1. Які почуття спонукали багатого брата спочатку дати корову, а потім її забрати?
- 2. Чи справедливий було його бажання забрати в брата назад корову? Чому?
- 3. Уяви, що відчував бідний брату цей час. Чи можеш ти щось йому порадити і підтримати?
- 4. Як брати виконали перше панове завдання?
- 5. Порівняй відповіді обох братів. Про що свідчили відповіді багатого брата?
- 6. Хто допоміг бідному братові виконати завдання правильно?
- 7. Чому розсердився пан, коли почув правильні відповіді на своє завдання? Як про це сказано в казці?
- 8. Як ти думаєш, чи міг змиритися пан з тим, що бідна дівчина розумніша за нього?
- 1. Чому пан випробовував Марусю завданнями?
- 2. Чому панові завдання не можна було виконати ніколи?
- 3. У чому секрет Марусиних відповідей?
- 4. Заповни таблицю. Запиши, якими були панові завдання, а якими — Марусині відповіді
- 5. Хто або що допомогло Марусі успішно подолати всі випробування?
- 6. Що спільного між паном і Марусею? Якими рисами характеру вони різняться?
- 7. Чого ти можеш навчитися з цієї казки?
- 8. Які ознаки підказують тобі, що «Мудра дівчина» - казка?
- 9. Порівняй казки «Про правду і кривду» та «Мудра дівчина».
- 10. Сформулюй тему казки.
- Казка "Яйце-райце"
- 1. Чому орел винагородив стрільця яйцем-райцем? У чому була його цінність?
- 1. Визнач найголовніші події казки та намалюй вробочому зошиті «карту розуму».
- 2. Перекажи прочитану частину казки стисло
- 3. Які випробування мав пройти парубок у Змії? Що із завдань він міг виконати, а які були нереальними?
- 4. Які риси характеру виявив парубок, коли Змія задавала йому завдання?
- 5. Як поводилися парубок і дівчина в епізодах погоні за ними? Завдяки чому змогли вони уникнути загибелі?
- 6. Заслужив хлопець бути щасливим?
- 7. До якого виду казок належить твір «Яйце-райце»?
- 8. Хто в казці уособлює сили добра, а хто — зла?
- Казка «ОХ»
- 1. Як Ох намагався повернути хлопця-наймита?
- 2. Чому Охові так потрібно було його повернути?
- 4. Чому казка закінчується одруженням ледачого сина з царівною?
- 5. Назви три вчинки хлопця, які ти не схвалюєш. Чому, на твою думку, він саме так вчинив?
- 6. У робочому зошиті немалюй «карту розуму», які узагальнить риси характеру хлопця.
- 7. Чого навчає ця казка?
- 8. Яку науку з казки ти винесеш для себе?
- 10. Тема казки "Ох"
- Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
- 1. Хто є головним персонажем казки? Чому дівчинка носила саме таке ім'я?
- 4. Як ти думаєш, чому оповідь починається саме з цього речення, а не з розповіді про святкування дня народження бабусі?
- 5. Як змінюється настрій Алі протягом першого розділу казки?
- 6. Чи можеш ти з першого та початку другого розділів сказати, що Аля — звичайна дівчинка?
- 7. Чому про недочеревика в казці сказано, що він чудернацький?
- 9. Прочитай уривок розмови Алі з Недочеревиком.
- 11. Що незвичного побачила Аля в Недоладії?
- 12. Проаналізуй, як утворюються імена мешканців Недоладії та назва самої країни.
- 13. Прочитай портрет Недоладька?
- 14. Як ти думаєш, чи зможе Недороль десятий допомогти Алі вибратися з недоладії?
- 2. Прочитай репліку Недороля в одинадцятому розділі
- 3. Прочитай пояснення лексичних значень слова повний
- 4. Прочитай розповідь Недоросля про те, з чого Недочеревик ліпить країну Недоладію
- 5. Чому Недочеревик створює таку недосконалу країну?
- 6. Поясни зміст пісні недочеревика про душу. Як себе характеризує недочеревик цією піснею?
- 7. Що означають слова Недороля бути без душі — це навіть гірше, ніж бути без голови?
- 8. На прикладі недочеревика поясни, що буває, коли в справу не вкладати душі.
- 9. Поясни лексичне значення слова душевний у таких словосполученнях; душевна людина, душевні стосунки, задушевна розмова. З яким словом вони спільнокореневі?
- 10. Який секрет недочеревика зрозуміла аля в його кімнаті?
- 11. Що зробить перший Недорадник з Алею? Чому ти так думаєш?
- Домашнє завдання зі сторінки 107
- 1. У 12 розділі Недороль каже Алі
- 2. Прочитай початок 22 розділу
- 3. Недороль не допоміг Алі звільнитися з полону
- 4. Порівняй поведінку Недороля і царя Плаксія. Що в ній спільне, а чим різняться ці персонажі?
- 5. Порівняй поведінку Недороля і Недопопелюшки, коли обоє вони приходили до Алі в підземелля
- 3. У який момент Алиного життя ти знайомишся з нею?
- 6. Українське народне прислів'я вчить: друзі пізнаються в біді.
- 7. Чому Аля радить Недопопелюшці сховати шолом?
- 8. Чому перший Недорадник потрапив за ґрати?
- 9. Шляхетний, благородний можна сказати про людину, яка відзначається високими моральними якостями.
- 10. Назви персонажів казки, чия поведінка є негідною. Які якості ти в них засуджуєш?
- 11. Чим, на твою думку, закінчиться казка? Чому ти так думаєш?
- 2. Прочитай слова пісеньки годинника
- 3. Як ти розумієш вираз із пісеньки годинника, що дехто годину безжально вбиває?
- 4. Яка головна думка пісеньки годинника? Розкажи, як ти розпоряджаєшся своїм часом.
- 5. Які зміни відбулися в Недоладії, коли відремонтували годинник?
- 6. Що допомогло Алі та недоладянам перемогти Недочеревика?
- 7. Багато випробувань змінили Алю на краще. Які висновки з подорожі країною Недоладією зробила вона для себе?
- 10. Які важливі питання порушує Галина Малик повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»?
- 11. У пісеньці алі є слова, які виражають головну думку повісті-казки. Прочитай і прокоментуй їх.
- 12. Чому тільки Аля змогла змінити життя в країні Недоладії, а іншим мешканцям раніше це було не під силу?
- 13. Сформулюй тему твору.
- Казка "Летючий корабель"
- 3. Чому дідусь вирішив допомогти хлопцеві побудувати летючий корабель?
- 1. Які завдання загадував цар хлопцеві?
- 6. Як ти думаєш, чи захоче цар віддати заміж свою дочку за дурня? Чи стануть хлопцеві у пригоді побратими?
- 2. Як допомогли хлопцеві побратими?
- 4. Чи сподобався тобі головний герой казки? Назви риси характеру дурня.
- 5. Що в казці може бути правдою, а що — вигадка?
- 3. Як поставився цар до дурня при першому знайомстві?
- 4. Як ти думаєш, чому дідусь наказав дурневі по дорозі брати всіх, кого б він не стрів?
- 5. Назви прізвиська побратимів, яких забрав до себе на летючий
- 6. Чого навчає ця казка?
- 10. Яке заклинання перенесло Алю в країну недоладію?
- Таблиця з висновками про наявність ознак казки у народних творах
- Казка «Фарбований лис»
- 1. Хто такий Лис Микита? Прочитай, як про нього сказано о тексті.
- 2. Назви одну рису характеру, яка повинна керувати діями царя звірі
- 3. Назви слова, якими можна передати почуття Лиса Микити
- 4. Чи дійсно в місті лис був таким хоробрим, як вихвалявся?
- 5. Які почуття його переповнювали? Чому в останньому абзаці переважають окличні речення?
- 8. Як ставиться оповідач до Лиса микити?
- 1. Як назвав себе Лис Микита? А як називали його звірі?
- 2. Яким із цієї розмови постає Лис Микита?
- 3. У казці сказано: Лис Микита був добрим царем, справедливим і м'якосердим... Чи дійсно все було саме так?
- 4. Який епізод у казці є найнапруженішим?
- 5. Порівняй, яке враження справив на звірів фарбований Лис при першій зустрічі, а що вони відчули на концерті, коли Микита заспівав
- 6. Хто винен у тому, що Лис Ликита ошукав звірів?
- 7. На кого більше були сердиті звірі — на Лиса Ликиту чи на самих себе?
- 8. Які риси характеру людей засуджує ця казка?
- 9. Які важливі питання про стосунки між людьми порушує Франко в казці «Фарбований Лис»?
- 10. Яка головна думка казки «фарбований лис»?
- 11. Що означає вираз "Я на нім пізнався, як на фарбованім Лисі"?
- Домашнє завдання: 1. Склади й запиши план казки «Фарбований Лис».
- Казка "Хуха-Моховинка"
- 1. Із якої події починається казка?
- 2. Чому оповідач перед першою подією пропонує читачеві такий розлогий вступ?
- 4. Випиши в зошит із тексту, якого кольору можуть набувати Хухи в різних обставинах.
- 5. За які якості всі в лісі любили Хуху-Моховинку?
- 1. Де знайшла прихисток Хуха?
- 2. Як жилося Хусі біля тварин?
- 3. Прочитай опис зовнішності дівчинки
- 4. Яка пригода змусила хуху пробратися в хату до людей?
- 5. Якою побачили Хуху діти?
- 6. Якою була друга зустріч Хухи з дідом?
- 7. Назви одну причину, за що дід ненавидів Хух.
- 8. Як поводилися діти, коли дід напав на Хуху?
- 9. На чиєму боці оповідач в епізоді пригоди Хухи та діда?
- 10. Назви всі найнапруженіші епізоди в казці.
- 1. За яких обставин знову зустрілися Хуха й дід?
- 3. Як характеризували Хуху її вчинки? Назви одну головну рису характеру хухи.
- 4. Як змінювалося ставлення діда до хухи протягом твору?
- 5. Поясни, як ти розумієш слова з казки: Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності.
- 6. Як ти думаєш, на чиєму боці — Хухи чи діда — симпатії оповідача у творі?
- 7. Які важливі питання порушує В. Королів-Старий у казці?
- 8. Яка головна думка казки «хуха-моховинка»?
- 9. Назви головних та другорядних персонажів у казці.
- 10. Які ознаки твору вказують, що це — казка?
- 1. Склади й запиши план казки «Хуха-Моховинка»
- 2. Поміркуй, хто в казці є носіями добра, а хто — зла.
- Казка "Цар Плаксій"
- 1. Як називалася країна, у якій відбуваються події?
- 2. Назви два слова, якими автор описує країну, у якій живе цар Плаксій
- 3. Прочитай портретну характеристику Плаксія. Як вона виражає ставлення автора до персонажа твору?
- 4. Які імена цар Плаксій дав своїм дітям? Як вони виражають характери правителя країни та його дітей?
- 5. Назви одну причину, чому цар Плаксій забороняв дітям країни сміятися й радіти
- 6. Яким був цар плаксій — добрим, грізним, страшним, веселим, жорстоким?
- 7. Наведи приклади використання гіперболи в уривку
- 1. Назви одну причину, чому Лоскотон щодня приходив до дітей?
- 2. У перших двох розділах автор не зображує жодної події, а лише розповідає про Плаксія і Лоскотона. Чому так?
- 3. Порівняй образи царя Плаксія та Лоскотона
- 1. Який указ видав цар Плаксій?
- 2. Чому цар Плаксій боявся, що Лоскотон розвалить його трон?
- 3. Як вдалося спіймати лоскотона?
- 4. Хто звільнив лоскотона з в'язниці? Чому Плаксієві не вдалося здійснити свій план?
- 5. Який епізод у казці був найнапруженішим? Яка його роль у творі?
- 6. Чи шкода тобі плаксія та його рідню, коли вони згинули?
- 7. Що в казці було страшним, а що — смішним?
- 8. Коли цар Плаксій і його родина стали смішними?
- 9. Порівняння та епітет
- 11. Який погляд на життя — оптимістичний чи песимістичний — захищає оповідач казки?
- 12. Сформулюй тему твору "Цар Плаксій"
- Сторінка 93. Домашнє завдання
- Загадки. Прислів'я та приказки
- 1. Що таке загадка? Навіщо люди складали загадки?
- 1. Що таке прислів'я? Наведи три приклади прислів'їв
- 2. Як утворюються загадки?
- 2. Що таке приказка? Наведи три прикладе приказок
- 3. Назви, які приказки входять до складу прислів'їв
- 3. Назви, із чим ти можеш порівняти такі предмети і явища, як вітер, сонце, дорога, зубна щітка, книжка.