1. Подія в оповіданні відбувається взимку.?
В кінці зими, «...вони вирішили подивитись на річку, чи тріщить на ній лід, чи скоро рушить.»
2. Чому лось не дуже злякався появи хлопчиків?
Він був знесилений і байдуже спостерігав за дітьми.
3. Прочитай уривок з тексту: Опиши стан лося в той момент. Що відчуваєш ти, читаючи ці рядки?
Лось розумів своє становище, йому вже не врятуватись. В ньому відчувалась байдужість до всього.
4. Накресли таблицю.
Портрет хлопчиків | Портрет Шпичака |
Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, схожі між собою | Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс |
5, Як портретні характеристики допомагають тобі краще зрозуміти характери персонажів
Вчинки: кинулися рятувати звіра, незважаючи на небезпеку; кмітливо придумали спосіб порятунку, хоч були маленькі й слабосилі.]
Риси характеру: Добрі, милосердні, маючи малі сили та кмітливість, рятують великого звіра; чесні, непідкупні, бережно ставляться до природи. Маленькі, але розумні та справедливі.
6. Чому загинув лось?
Брати тільки-но встигли визволити тварину з льодяного полону, як пролунав постріл. Хлопці не відразу зрозуміли, що куля влучила саме у врятованого ними лося. Незабаром з'ясувалось, що вбивцею лісового красеня із сусіднього заповідника став їх рідний дядько Шпичак.
7. Як поводилися хлопчики з дядьком після загибелі лося?
Коли дядько зрозумів, що брати не в захопленні від його здобичі, він злякався, що хлопці можуть повідомити в заповідник про його вчинок. Він пробував їм і погрожувати, щоб вони мовчали, і пропонував за мовчанку м'ясо й роги, але діти, нічого не відповівши, пішли до своїх саней.
8. Сформулюй головну думку оповідання.
Уславлення мужності, хоробрості, співчуття, бажання допомагати іншим та охороняти дику природу; обурення жорстокістю та користолюбством.
9. Доведи, що «Лось» €. Гуцала — оповідання.
Твір невеликий за обсягом, зображено один епізод (пригода з Лосем, його порятунок), події відбуваються протягом короткого часу, наявна невелика кількість дійових осіб (Лось, хлопчики, дядько Шпичак).
10. Чи сподобалося тобі оповідання? Що тебе в ньому вразило?
Тим що воно вчить співпереживати, бути чутливим до чужої біди, спонукає боротися зі злом, гартувати свій характер.
11. Сформулюй тему твору.
Зображення боротьби добра і зла в протистоянні світу людей та світу тварин. Про лося, якого врятували хлопчики з річки, а вбив їхній дядько.