- ГДЗ Українська література 5 клас Коваленко
- Вступ
- Сторінка 26 поміркуй над прочитаним. 2. Що є незвичним у розказаній історії?
- Легенда "Чому у морі є перли і мушлі"
- 1. Розкажи, про яку подію розповідає легенда
- 2. Чи однаково уявляли дівчина та її батько-цар, що таке щастя?
- 3. Як ти думаєш, чи треба боротися за своє щастя? Свою відповідь обґрунтуй.
- 4. Що прославляє ця легенда, а що засуджує?
- 5. Що ти можеш порадити дівчині зробити, щоб стати щасливою?
- 6. Що є незвичним у легенді? Які події могли бути насправді, а які вигадані?
- 7. Що спільного між легендами «Як виникли Карпати» та «Чому в морі є перли і мушлі»?
- Міф "Берегиня"
- Міф "Дажбог"
- 1. Назви богів, згаданих у творі, та розглянь їх зображення на сторінці 14
- 2. Прочитай опис зовнішності Дажбога у творі. Чи схожий його портрет.
- 3. Поясни, що означають виділені слова в реченні Коли Дажбог ступав по землі то під ним западався грунт...?
- 4. Чому на речах, присвячених Дажбогу, малювали півня?
- 5. Намалюй у зошиті «карту розуму», у якій занотуй, які блага дарував Дажбог природі й людям.
- 6. Кого в народі називають «красним сонечком»? Чому?
- 7. Чому українці називали себе «Дажбожими внуками»?
- Сторінки 28 перевір себе. 1. Узагальни відоме тобі про легенди й міфи. Заповни таблицю.
- Легенда "Чому пес живе коло людини"
- Переказ "Прийом у запорожців"
- 1. Яке випробування влаштовували новобранцям козаки на Січі? Чи складно було його виконати?
- 2. Чому не кожен хлопець, що прибув на Січ, міг його пройти?
- 3. Як розкрився характер першого хлопця під час випробування?
- 4. Чи відчуваєш ти ставлення оповідача до першого хлопця?
- 6. Порівняй поведінку першого й другого хлопців. Чия поведінка тобі більше подобається Й чому?
- 7. Спираючись на текст, назви риси характеру, які козаки цінували в новобранцях.
- 9. Що прославляє народ цим переказом?
- Легенда "Неопалима купина"
- 1. Де й коли відбуваються події, описані в легенді? Підтвердь словами з тексту.
- 2. У тексті знайди ключові слова, які дають уяву про місце події.
- 3. Чи злякалися чужинці-завойовники неприступної фортеці? Як про це сказано в легенді?
- 4. Що змусило ворогів відступити від міста без бою?
- 5. Що символізує квітка неопалимої купини? Як про це сказано в легенді?
- 6. Що народ хотів сказати цією легендою?
- Сторінка 31. Перевір себе. Накресли таблицю та заповни її
- Казка "Про правду і кривду"
- 1. У якій ситуації опинився небіж, коли програв дядькові? Уяви, які почуття він переживав.
- 2. Як небіж дізнався про біди в королівстві? Як він скористався підслуханою розмовою?
- 3. Як учинки характеризують небожа? Як до нього поставилися люди?
- 4. Хто в казці уособлює добро, а хто — зло? На чиєму боці в казці оповідач?
- 5. Прочитай слова небожа, якими утверджується думка, що справедливість завжди перемагає.
- 6. Які ознаки казки ти помітив / помітила у другій частині тексту? Назви їх.
- Легенда "Як виникли Карпати"
- Казка "Мудра дівчина"
- 1. Які почуття спонукали багатого брата спочатку дати корову, а потім її забрати?
- 2. Чи справедливий було його бажання забрати в брата назад корову? Чому?
- 3. Уяви, що відчував бідний брату цей час. Чи можеш ти щось йому порадити і підтримати?
- 4. Як брати виконали перше панове завдання?
- 5. Порівняй відповіді обох братів. Про що свідчили відповіді багатого брата?
- 6. Хто допоміг бідному братові виконати завдання правильно?
- 7. Чому розсердився пан, коли почув правильні відповіді на своє завдання? Як про це сказано в казці?
- 8. Як ти думаєш, чи міг змиритися пан з тим, що бідна дівчина розумніша за нього?
- 1. Чому пан випробовував Марусю завданнями?
- 2. Чому панові завдання не можна було виконати ніколи?
- 3. У чому секрет Марусиних відповідей?
- 4. Заповни таблицю. Запиши, якими були панові завдання, а якими — Марусині відповіді
- 5. Хто або що допомогло Марусі успішно подолати всі випробування?
- 6. Що спільного між паном і Марусею? Якими рисами характеру вони різняться?
- 7. Чого ти можеш навчитися з цієї казки?
- 8. Які ознаки підказують тобі, що «Мудра дівчина» - казка?
- 9. Порівняй казки «Про правду і кривду» та «Мудра дівчина».
- 10. Сформулюй тему казки.
- Казка "Яйце-райце"
- 1. Чому орел винагородив стрільця яйцем-райцем? У чому була його цінність?
- 1. Визнач найголовніші події казки та намалюй вробочому зошиті «карту розуму».
- 2. Перекажи прочитану частину казки стисло
- 3. Які випробування мав пройти парубок у Змії? Що із завдань він міг виконати, а які були нереальними?
- 4. Які риси характеру виявив парубок, коли Змія задавала йому завдання?
- 5. Як поводилися парубок і дівчина в епізодах погоні за ними? Завдяки чому змогли вони уникнути загибелі?
- 6. Заслужив хлопець бути щасливим?
- 7. До якого виду казок належить твір «Яйце-райце»?
- 8. Хто в казці уособлює сили добра, а хто — зла?
- Казка «ОХ»
- 1. Як Ох намагався повернути хлопця-наймита?
- 2. Чому Охові так потрібно було його повернути?
- 4. Чому казка закінчується одруженням ледачого сина з царівною?
- 5. Назви три вчинки хлопця, які ти не схвалюєш. Чому, на твою думку, він саме так вчинив?
- 6. У робочому зошиті немалюй «карту розуму», які узагальнить риси характеру хлопця.
- 7. Чого навчає ця казка?
- 8. Яку науку з казки ти винесеш для себе?
- 10. Тема казки "Ох"
- Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
- 1. Хто є головним персонажем казки? Чому дівчинка носила саме таке ім'я?
- 4. Як ти думаєш, чому оповідь починається саме з цього речення, а не з розповіді про святкування дня народження бабусі?
- 5. Як змінюється настрій Алі протягом першого розділу казки?
- 6. Чи можеш ти з першого та початку другого розділів сказати, що Аля — звичайна дівчинка?
- 7. Чому про недочеревика в казці сказано, що він чудернацький?
- 9. Прочитай уривок розмови Алі з Недочеревиком.
- 11. Що незвичного побачила Аля в Недоладії?
- 12. Проаналізуй, як утворюються імена мешканців Недоладії та назва самої країни.
- 13. Прочитай портрет Недоладька?
- 14. Як ти думаєш, чи зможе Недороль десятий допомогти Алі вибратися з недоладії?
- 2. Прочитай репліку Недороля в одинадцятому розділі
- 3. Прочитай пояснення лексичних значень слова повний
- 4. Прочитай розповідь Недоросля про те, з чого Недочеревик ліпить країну Недоладію
- 5. Чому Недочеревик створює таку недосконалу країну?
- 6. Поясни зміст пісні недочеревика про душу. Як себе характеризує недочеревик цією піснею?
- 7. Що означають слова Недороля бути без душі — це навіть гірше, ніж бути без голови?
- 8. На прикладі недочеревика поясни, що буває, коли в справу не вкладати душі.
- 9. Поясни лексичне значення слова душевний у таких словосполученнях; душевна людина, душевні стосунки, задушевна розмова. З яким словом вони спільнокореневі?
- 10. Який секрет недочеревика зрозуміла аля в його кімнаті?
- 11. Що зробить перший Недорадник з Алею? Чому ти так думаєш?
- Домашнє завдання зі сторінки 107
- 1. У 12 розділі Недороль каже Алі
- 2. Прочитай початок 22 розділу
- 3. Недороль не допоміг Алі звільнитися з полону
- 4. Порівняй поведінку Недороля і царя Плаксія. Що в ній спільне, а чим різняться ці персонажі?
- 5. Порівняй поведінку Недороля і Недопопелюшки, коли обоє вони приходили до Алі в підземелля
- 3. У який момент Алиного життя ти знайомишся з нею?
- 6. Українське народне прислів'я вчить: друзі пізнаються в біді.
- 7. Чому Аля радить Недопопелюшці сховати шолом?
- 8. Чому перший Недорадник потрапив за ґрати?
- 9. Шляхетний, благородний можна сказати про людину, яка відзначається високими моральними якостями.
- 10. Назви персонажів казки, чия поведінка є негідною. Які якості ти в них засуджуєш?
- 11. Чим, на твою думку, закінчиться казка? Чому ти так думаєш?
- 2. Прочитай слова пісеньки годинника
- 3. Як ти розумієш вираз із пісеньки годинника, що дехто годину безжально вбиває?
- 4. Яка головна думка пісеньки годинника? Розкажи, як ти розпоряджаєшся своїм часом.
- 5. Які зміни відбулися в Недоладії, коли відремонтували годинник?
- 6. Що допомогло Алі та недоладянам перемогти Недочеревика?
- 7. Багато випробувань змінили Алю на краще. Які висновки з подорожі країною Недоладією зробила вона для себе?
- 10. Які важливі питання порушує Галина Малик повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»?
- 11. У пісеньці алі є слова, які виражають головну думку повісті-казки. Прочитай і прокоментуй їх.
- 12. Чому тільки Аля змогла змінити життя в країні Недоладії, а іншим мешканцям раніше це було не під силу?
- 13. Сформулюй тему твору.
- Казка "Летючий корабель"
- 3. Чому дідусь вирішив допомогти хлопцеві побудувати летючий корабель?
- 1. Які завдання загадував цар хлопцеві?
- 6. Як ти думаєш, чи захоче цар віддати заміж свою дочку за дурня? Чи стануть хлопцеві у пригоді побратими?
- 2. Як допомогли хлопцеві побратими?
- 4. Чи сподобався тобі головний герой казки? Назви риси характеру дурня.
- 5. Що в казці може бути правдою, а що — вигадка?
- 3. Як поставився цар до дурня при першому знайомстві?
- 4. Як ти думаєш, чому дідусь наказав дурневі по дорозі брати всіх, кого б він не стрів?
- 5. Назви прізвиська побратимів, яких забрав до себе на летючий
- 6. Чого навчає ця казка?
- 10. Яке заклинання перенесло Алю в країну недоладію?
- Таблиця з висновками про наявність ознак казки у народних творах
- Казка «Фарбований лис»
- 1. Хто такий Лис Микита? Прочитай, як про нього сказано о тексті.
- 2. Назви одну рису характеру, яка повинна керувати діями царя звірі
- 3. Назви слова, якими можна передати почуття Лиса Микити
- 4. Чи дійсно в місті лис був таким хоробрим, як вихвалявся?
- 5. Які почуття його переповнювали? Чому в останньому абзаці переважають окличні речення?
- 8. Як ставиться оповідач до Лиса микити?
- 1. Як назвав себе Лис Микита? А як називали його звірі?
- 2. Яким із цієї розмови постає Лис Микита?
- 3. У казці сказано: Лис Микита був добрим царем, справедливим і м'якосердим... Чи дійсно все було саме так?
- 4. Який епізод у казці є найнапруженішим?
- 5. Порівняй, яке враження справив на звірів фарбований Лис при першій зустрічі, а що вони відчули на концерті, коли Микита заспівав
- 6. Хто винен у тому, що Лис Ликита ошукав звірів?
- 7. На кого більше були сердиті звірі — на Лиса Ликиту чи на самих себе?
- 8. Які риси характеру людей засуджує ця казка?
- 9. Які важливі питання про стосунки між людьми порушує Франко в казці «Фарбований Лис»?
- 10. Яка головна думка казки «фарбований лис»?
- 11. Що означає вираз "Я на нім пізнався, як на фарбованім Лисі"?
- Домашнє завдання: 1. Склади й запиши план казки «Фарбований Лис».
- Казка "Хуха-Моховинка"
- 1. Із якої події починається казка?
- 2. Чому оповідач перед першою подією пропонує читачеві такий розлогий вступ?
- 4. Випиши в зошит із тексту, якого кольору можуть набувати Хухи в різних обставинах.
- 5. За які якості всі в лісі любили Хуху-Моховинку?
- 1. Де знайшла прихисток Хуха?
- 2. Як жилося Хусі біля тварин?
- 3. Прочитай опис зовнішності дівчинки
- 4. Яка пригода змусила хуху пробратися в хату до людей?
- 5. Якою побачили Хуху діти?
- 6. Якою була друга зустріч Хухи з дідом?
- 7. Назви одну причину, за що дід ненавидів Хух.
- 8. Як поводилися діти, коли дід напав на Хуху?
- 9. На чиєму боці оповідач в епізоді пригоди Хухи та діда?
- 10. Назви всі найнапруженіші епізоди в казці.
- 1. За яких обставин знову зустрілися Хуха й дід?
- 3. Як характеризували Хуху її вчинки? Назви одну головну рису характеру хухи.
- 4. Як змінювалося ставлення діда до хухи протягом твору?
- 5. Поясни, як ти розумієш слова з казки: Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності.
- 6. Як ти думаєш, на чиєму боці — Хухи чи діда — симпатії оповідача у творі?
- 7. Які важливі питання порушує В. Королів-Старий у казці?
- 8. Яка головна думка казки «хуха-моховинка»?
- 9. Назви головних та другорядних персонажів у казці.
- 10. Які ознаки твору вказують, що це — казка?
- 1. Склади й запиши план казки «Хуха-Моховинка»
- 2. Поміркуй, хто в казці є носіями добра, а хто — зла.
- Казка "Цар Плаксій"
- 1. Як називалася країна, у якій відбуваються події?
- 2. Назви два слова, якими автор описує країну, у якій живе цар Плаксій
- 3. Прочитай портретну характеристику Плаксія. Як вона виражає ставлення автора до персонажа твору?
- 4. Які імена цар Плаксій дав своїм дітям? Як вони виражають характери правителя країни та його дітей?
- 5. Назви одну причину, чому цар Плаксій забороняв дітям країни сміятися й радіти
- 6. Яким був цар плаксій — добрим, грізним, страшним, веселим, жорстоким?
- 7. Наведи приклади використання гіперболи в уривку
- 1. Назви одну причину, чому Лоскотон щодня приходив до дітей?
- 2. У перших двох розділах автор не зображує жодної події, а лише розповідає про Плаксія і Лоскотона. Чому так?
- 3. Порівняй образи царя Плаксія та Лоскотона
- 1. Який указ видав цар Плаксій?
- 2. Чому цар Плаксій боявся, що Лоскотон розвалить його трон?
- 3. Як вдалося спіймати лоскотона?
- 4. Хто звільнив лоскотона з в'язниці? Чому Плаксієві не вдалося здійснити свій план?
- 5. Який епізод у казці був найнапруженішим? Яка його роль у творі?
- 6. Чи шкода тобі плаксія та його рідню, коли вони згинули?
- 7. Що в казці було страшним, а що — смішним?
- 8. Коли цар Плаксій і його родина стали смішними?
- 9. Порівняння та епітет
- 11. Який погляд на життя — оптимістичний чи песимістичний — захищає оповідач казки?
- 12. Сформулюй тему твору "Цар Плаксій"
- Сторінка 93. Домашнє завдання
- Загадки. Прислів'я та приказки
- 1. Що таке загадка? Навіщо люди складали загадки?
- 1. Що таке прислів'я? Наведи три приклади прислів'їв
- 2. Як утворюються загадки?
- 2. Що таке приказка? Наведи три прикладе приказок
- 3. Назви, які приказки входять до складу прислів'їв
- 3. Назви, із чим ти можеш порівняти такі предмети і явища, як вітер, сонце, дорога, зубна щітка, книжка.
- Химерний, маленький. Відповіді зі сторінки 132-133
- Загадка «Хто вона?». Відповіді зі сторінки 134
- Загадка «Хто розмовляє?». Відповіді зі сторінки 136
- Загадка «Хто сестра i брат?». Відповіді зі сторінки 137
- Загадка «Що за птиця?». Відповіді зі сторінки 134-135
- Повість временних літ. Відповіді зі сторінки 140
- Три брати - Кий, Щек, Хорив. Відповіді зі сторінки 140-141
- Володимир вибирає віру. Відповіді зі сторінки 143
- Святослав укладає мир з греками. Відповіді зі сторінки 143
- Розгром Ярославом печенігів. Відповіді зі сторінки 146
- Домашнє завдання. Відповіді зі сторінки 147
- Княжа Україна Ярослав Мудрий. Відповіді зі сторінки 155
- Домашнє завдання. Відповіді зі сторінки 157
- Микита Кожум'яка. Відповіді зі сторінки 166
- Домашнє завдання. Відповіді зі сторінки 171
- Зірка Мензатюк. Відповіді зі сторінки 173
- Таємниця козацької шаблі. Відповіді зі сторінки 175
- Розділ 2. У якому мандрівників підстерігають суцільні несподіванки. Відповіді зі сторінки 179-182
- Тарас Шевченко. Відповіді зі сторінки 190
- Не бував ти у наших краях. Відповіді зі сторінки 190
- За сонцем хмаронька пливе. Відповіді зі сторінки 192
- Садок вишневий коло хати. Відповіді зі сторінки 193
- Гаї шумлять. Відповіді зі сторінки 196
- Блакить мою душу обвіяла. Відповіді зі сторінки 196
- Євген Гуцало. Відповіді зі сторінки 200
- Лось. Відповіді зі сторінки 200
- Поміркуй над прочитаним (Лось). Відповіді зі сторінки 200
- Домашнє завдання по оповіданню "Лось". Відповіді зі сторінки 208
- Максим Рильський. Відповіді зі сторінки 208
- Дощ (благодатний, довгожданий...). Відповіді зі сторінки 210
- Осінь - маляр із палітрою пишною...Відповіді зі сторінки 211
- Люби природу не як символ. Відповіді зі сторінки 212
- Григорій Тютюнник. Відповіді зі сторінки 215
- Дивак. Відповіді зі сторінки 219
- Дивак. Відповіді зі сторінки 223
- Домашнє завдання. Відповіді зі сторінки 224
- Микола Вінграновський. Відповіді зі сторінки 226
- Сіроманець. Відповіді зі сторінки 233
- Сіроманець. Відповіді зі сторінки 241
- Сіроманець. Відповіді зі сторінки 245