§25-26. Патріотичні мотиви в поемі Миколи Вороного «Євшан-зілля»







Покажіть на часовій шкалі, коли відбуваються події в поемі М. Вороного «Євшан-зілля».

988 - 1648

Правильним є твердження, що

  • Г юнак серед ночі покидає Київ

Сторінка 94

4. Завдання

1. «Ясним соколом у хмарах, сірим вовком в полі...» є

  • Г ханський син

2. НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження, що

  • Б у творі згадано Київ, Україну та Кримське ханство

3. Увідповідніть слова з лексичними значеннями

  1. ясир - Д. порослий лісом яр.
  2. твар - Б. обличчя.
  3. байрак - Г. обхідний шлях.
  4. манівці - В. полонений.

4. Що ви знаєте про княжу добу давньої України? Хто такі половці?

Княжа доба давньої України охоплює період з IX до середини XIII століття. Протягом цього часу на території України формувалися та розвивалися різні князівства, зокрема Київська Русь та Галицько-Волинська держава. Князі були правителями цих територій і мали великий вплив на політичне та культурне життя.

У княжій добі, з 9 по 13 століття, на землі Київської Русі часто нападали зовнішні вороги. Половці - одні з них. Половці були тюркським народом, який мешкав на степових територіях Євразії. Вони були відомі своєю воєнною майстерністю. Вони були кочівниками, відомими як "люди поля". Половці вступали у війни з князівствами Давньої України, включаючи Київську Русь

5. Що послужило джерелом для написання поеми «Євшан-зілля»? Що дають літописи нам нині, у XXI ст.?

"Свінан-зілля" - це поема, написана Миколою Вороним у 1899 році. Вона розповідає про легенду чарівної трави-зілля євшан, яка забирає у людей пам'ять. Ця легенда особливо актуальна для українців, які втратили своє національне коріння. Вона надихнула Миколу Вороного та інших поетів на те, щоб відобразити пробудження самосвідомості тих, хто втратив свою національну ідентичність.

Літописи допомагають нам зрозуміти наше минуле, розповідаючи про історію нашого народу, важливі події, видатних людей, культуру та традиції. Вони допомагають нам краще зрозуміти наші корені і впливають на наше суспільство сьогодні. Крім того, літописи можуть надихати нас вивчати історію та цінувати нашу культурну спадщину.

6. Чи добре жилося ханському синові в Києві? Підтвердьте свою відповідь цитатою з твору

На мою думку, ханському синові в Києві жилося непогано: "оточив його почотом і розкошами догідно і жилось тому хлоп’ям і безпечно, і вигідно", про те він не був вільним, таким як міг бути, коли зростав би на своїй землі.

7. З якою метою М. Вороний використав у поемі давні, мало зрозумілі нашим сучасникам слова?

На мою думку, Микола Вороний використав у своїй поемі слова, які були вже давні та малозрозумілі нашим сучасникам. Це допомагає більш точно відобразити минуле, адже поема переносить читача на багато років назад. У цих словах ми можемо знайти відтворені образи та події, які були характерні для того часу. Таким чином, автор намагався створити атмосферу того періоду і показати його особливості. Це дає можливість читачеві краще зрозуміти і оцінити історичний контекст, в якому відбуваються події поеми.

8. Доведіть, що поема «Євшан-зілля» — ліро-епічний твір

Поема "Євшан-зілля" є одночасно лірично-епічною. Ось чому:

  1. Епічна частина: Твір розповідає про події та героїв. Є конкретна сюжетна лінія, де син хана переживає ряд пригод.
  2. Лірична частина: У поемі є емоційні та філософські вставки. Автор висловлює свої думки та почуття, наприклад, про важливість рідної землі.

9. «Ми піарники». Напишіть рекламний текст до кінофільму «Євшан-зілля», знятого за однойменною поемою М. Вороного. Він має містити інформацію про історичну добу й сюжет (3-4 речення)

Відчуйте колорит давньої України у незабутньому кіношедеврі "Євшан-зілля". Цей фільм, знятий за однойменною поемою Миколи Вороного, перенесе вас у княжу добу, коли наша батьківщина боролася за свою незалежність. Стежте за пригодами сина хана, який шукає чарівне зілля. Це захоплива подорож у минуле, сповнена любові, вірності та патріотизму. Не пропустіть найочікуваніший фільм року - "Євшан-зілля".

10. Домашнє завдання.

1. Заповніть літературний паспорт до поеми М. Вороного «Євшан-зілля»

Жанр "Євшан-зілля": лірно-епічний твір, поема.
Тема "Євшан-зілля": зображення перебування ханського сина в Русі під час правління Володимира Мономаха, який потрапив туди разом з ясиром; повернення хлопця на Батьківщину за допомогою євшан-зілля.
Ідея "Євшан-зілля": високе цінування любові до рідної землі, її нескінченних просторів, природи та народу; осудження тих, хто занедбав свою країну і відірвався від неї.
Основна думка: щастя можна знайти лише на рідній землі.
Проблеми: патріотизм, історична пам'ять.
Головні герої: син половецького хана, князь Володимир Мономах, пророк, євшан-зілля (як образ дивовижної сили).

Художні засоби відображення:

  • Слова: гучні і мальовничі; пісня рідна, половецька, невпинна; вчинки войовничі; спів ніжний, колисковий, любий, сильний, дужий; рідний, вільний, пишнобарвний; квітчає; край веселий; в землі чужій, ворожій; кохана дівчина; вдача молодецька; походи молодецькі; він сидить німий, байдужий; чарівне зілля.
  • Метафори: оповідання зворушує почування, таїться пророкування; сну не знають його очі; кров’ю з серця слово точиться; очі виглядають; ти шугаєш, як соколом; вовком скачеш.
  • Порівняння: наче вітер у негоду, загула пісня; мов скажена хуртовина, мов страшні громи стогнали струни і той спів.
  • Риторичні питання і звертання: "Україно! Мамо рідна!"; "Чи не те ж з тобою сталось?"; "Чи синів твоїх багато на степах твоїх зосталось?"
  • Синоніми: зажурився, засмутився; улещає, намовляє; йде, приходи і йди; шугаєш.

2. Заповніть «Діаграму Венна», використавши відомості з вправи 3 «Ліро-епічний твір»(с. 93-94).

Лірика:

  • Віршовані твори, у яких виражаються думки, почуття й переживання людини за певних обставин.
  • Невеликі за обсягом.
  • Немає чіткого сюжету.

Епос:

  • Прозові твори, за основу яких береться подія. Автор має змогу розкрити образи людей з особливою повнотою і всебічністю.

Ліро-епос (Поема):

  • Поєднує ознаки лірики (віршована форма, почуття, емоційність) та епосу (події, герої, наявність сюжету).
  • Ліро-епічний віршований твір, що має сюжет, героїв, в ньому розгортані події.
  • Переважно віршований, у якому зображено значні події та яскраві характери.

Подумайте й розкажіть

Який момент поеми «Євшан-зілля» найцікавіший?

Момент, який може бути найцікавішим, буде різним для кожного читача. Однак, одним з можливих найцікавіших моментів може бути зустріч головного героя, сина хана, з євшан-зіллям, яке може повернути його на батьківщину.

Які твори вам легше читати: віршовані чи прозові? Чому?

Це залежить від особистих уподобань кожного читача. Для деяких людей віршовані твори можуть бути легшими для читання, оскільки вони мають ритм та римування, що допомагає запам'ятовувати та розуміти текст. Іншим же людям прозові твори можуть бути більш зрозумілими й доступними, оскільки вони мають пряму мову та не обмежені віршованими правилами.

Що вас здивувало в поемі М. Вороного «Євшан-зілля»?

У поемі "Євшан-зілля" мене здивувала непересічна уява та фантазія автора. Микола Вороний створив глибокий та багатогранний світ, де сплітаються історія, міфологія та магія. Також, мене вразила майстерність автора у використанні мовних засобів та образність його поетичного стилю.