7.2. Вкладені цикли з лічильником







Змінні в циклах з лічильником

Дайте відповіді на запитання

1. Які цикли називаються вкладеними?

Вкладені цикли - це коли один цикл знаходиться всередині іншого. Цикл, який міститься серед команд іншого циклу, називається внутрішнім. Цикл, в якому розміщено інший цикл, називається зовнішнім.

2. Як виконується фрагмент алгоритму з вкладеними циклами?

Під час виконання вкладених циклів спочатку починається виконання зовнішнього циклу. У ході його виконання, коли настає черга виконання внутрішнього циклу, то цей внутрішній цикл виконується повністю, після чого продовжується виконання зовнішнього циклу. І так відбувається за кожного виконання зовнішнього циклу.

3. Як можна використати змінні в циклі?

У циклах з лічильником можна використовувати змінні. Значення цих змінних можуть визначати кількість повторень, відстань для переміщення, кут повороту, колір олівця та ін.

Виконайте завдання

1. Для створення блок-схеми наповнення водою з колодязя 10 порожніх діжок об'ємом 50 л кожна, використовуючи відро об'ємом 5 л, можна виконати такі основні кроки:

  1. Створити зовнішній цикл, який повторюється 10 разів (один раз для кожної діжки).
  2. Усередині цього циклу створити внутрішній цикл, який повторюється 10 разів (один раз для кожного відра, яке потрібно, щоб наповнити одну діжку).
  3. Усередині внутрішнього циклу додати дію "Наповнити відро водою з колодязя".
  4. Після цієї дії додати дію "Вилити воду з відра в діжку".
  5. Після внутрішнього циклу можна додати дію "Перейти до наступної діжки".

Це простий алгоритм, який можна легко зрозуміти і виконати. Він використовує вкладені цикли для повторення дій, які потрібно виконати кілька разів.

2. Для створення блок-схеми алгоритму висадки 100 саджанців дерев у 4 ряди по 25 саджанців у кожному, можна використати такі основні кроки:

  1. Створення зовнішнього циклу, який повторюється 4 рази (один раз для кожного ряду).
  2. Усередині цього циклу створення внутрішнього циклу, який повторюється 25 разів (один раз для кожного саджанця в ряду).
  3. Усередині внутрішнього циклу додавання дії "Висадка одного саджанця".
  4. Після внутрішнього циклу можна додати дію "Перехід до наступного ряду".

Це простий алгоритм, який легко зрозуміти і виконати. Він використовує вкладені цикли для повторення дій, які потрібно виконати кілька разів.

4. Ось кроки, які ви можете виконати:

  1. Відкрийте Scratch 3 у вашому веб-браузері.
  2. Створіть новий проєкт.
  3. Виберіть спрайт (наприклад, кота).
  4. У розділі "Events" перетягніть блок "when green flag clicked" на робочу область скрипту.
  5. У розділі "Cotrol" перетягніть блок "repeat" три рази під блок "when green flag clicked".
  6. У розділі "Motion" (Рух) перетягніть блок "move 10 steps" (рухатися на 10 кроків) всередину блоку "repeal".
  7. У розділі "Pen" (Олівець) перетягніть блок "pen down" (опустити олівець) перед блоком "repeat" і блок "pen up" (підняти олівець) після блоку "repeat".
  8. У розділі "Pen" (Олівець) перетягніть блок "set pen color to” (встановити колір олівця) перед блоком "pen down" і виберім, колір.
  9. У розділі "Control" (Керування) перетягніть блок "repeal" (повторити) всередину першого блоку "repeat” і встановіть його значення на 4.
  10. У розділі "Motion’’ (Рух) перетягніть блоки "move 10 steps" (рухатися на 10 кроків) і "turn 90 degrees" (поверну ги на 90 градусів) всередину другого блоку "repeat".
  11. Натисніть, зелений прапорець, щоб запустити програму.
  12. Щоб зберегти проект натисніть "File" (Файл) > "Save now ". Введіть ім'я файлу "завдання 7.2.4" і збережіть його у потрібній папці.

6.

  1. Відкрийте Scratch 3.
  2. Створіть новий проект.
  3. Виберіть спрайт (наприклад, кота).
  4. У розділі "Events" (Події) перетягніть блок "when green flag clicked" (коли натиснуто зелений прапорець) на область сцени.
  5. У розділі "Control" (Керування) перетягніть блок "repeat" (повтори) гри рази після блоку "when green flag clicked".
  6. У розділі "Pen" (Олівець) перетягніть блок "pen down" (опустити олівець) перед блоком "repeat" і блок "pen up" (підняти олівець) після блоку "repeat".
  7. У розділі "Pen" (Олівець) перетягніть блок "set pen color to" (встановити новий колір олівця) перед блоком "pen down" і виберіть колір для кожного прямокутника.
  8. У розділі "Control" (Керування) перетягніть два блоки "repeat" (повторити) всередину першого блоку "repeat" і змініть їх значення на 2 і 4 відповідно.
  9. У розділі "Motion" (Рух) вставте блоки "move 60 steps" (рухатися на 60 кроків) і "turn 90 degrees" (повернутися на 90 градусів) всередину першого блоку "repeat", а блоки "move 30 steps" (рухатися на 30 кроків) і "turn 90 degrees" (повернутися на 90 градусів) - всередину другого блоку "repeat".
  10. Після кожного прямокутника використовуйте блок "move 10 steps" (рухатися на 10 кроків) для створення відстані між прямокутниками.
  11. Натисніть зелений прапорець, щоб запустити програму.
  12. Натисніть "Файл" (File) -> "Зберегти зараз" (Save now), щоб зберегти вашу роботу.

7.

  1. Відкрийте Scratch 3.
  2. Створіть новий проект.
  3. Виберіть спрайт (наприклад, кота).
  4. У розділі "Events" (Події) перетягніть блок "when green flag clicked" (коли натиснуто зелений прапорець) на область скриптів.
  5. У розділі "Control" (Керування) перетягніть блок "repeat" (повторити) під блок "when green flag clicked". Ви можете вибрати кількість повторень відповідно до складності вашого орнаменту.
  6. У розділі "Pen" (Олівець) перетягніть блок "pen down" (опустити олівець) перед блоком "repeat".
  7. У розділі "Motion" (Рух) перетягніть блоки, які відповідають вашому орнаменту, всередину блоку "repeat". Це можуть бути блоки "move" (рухатися), "turn" (повернутися) тощо.
  8. У розділі "Pen" (Олівець) перетягніть блок "set pen color to" (встановити колір олівця) перед блоком "pen down" і виберіть колір для кожної частини вашого орнаменту.
  9. Натисніть зелений прапорець, щоб запустити програму.
  10. Щоб зберегти проект, перейдіть в "File" (Файл) -> "Save now" (Зберегти зараз). Введіть ім'я файлу "завдання 7.2.7" і збережіть його у потрібній папці.

8.

  1. Відкрийте Scratch 3.
  2. Створіть новий проект.
  3. Виберіть спрайт (наприклад, кота).
  4. У розділі "Events" (Події) перетягніть блок "when green flag clicked" (коли клікнуто на зелений прапорець) на область скрипту.
  5. У розділі "Control" (Керування) перетягніть блок "repeat" (повторити) чотири рази всередину блоку "when green flag clicked".
  6. У розділі "Pen" (Олівець) перетягніть блок "pen down" (опустити олівець) перед блоком "repeat".
  7. У розділі "Pen" (Олівець) перетягніть блок "set pen color to" (встановити колір олівця) перед блоком "pen down" і виберіть інший колір для кожного кола.
  8. У розділі "Control" (Керування) перетягніть блок "repeat" (повторити) всередину першого блоку "repeat" і встановіть його значення на 360 (для повного кола).
  9. У розділі "Motion" (Рух) перетягніть блоки "move 1 steps" (рухатися на 1 крок) і "turn 1 degrees" (повернутися на 1 градус) всередину другого блоку "repeat".
  10. Після кожного кола, використовуйте блок "move 30 steps" (рухатися на 30 кроків) для створення відстані між кругами.
  11. Натисніть на зелений прапорець, щоб запустити програму.
  12. Щоб зберегти проект, натисніть "Файл" > "Зберегти зараз". Введіть ім'я файлу "завдання 7.2.8" і збережіть його у відповідній папці.

9.

  1. Відкрийте Scratch 3.
  2. Створіть новий проект.
  3. Виберіть спрайт (наприклад, кота).
  4. У розділі "Events" (Події) знайдіть блок "when green flag clicked" (коли натиснуто зелений прапорець) і перетягніть його на область скриптів.
  5. У розділі "Control" (Керування) знайдіть блок "repeat" (повторити) і перетягніть його п'ять разів під блок "when green flag clicked".
  6. У розділі "Pen" (Олівець) знайдіть блок "pen down" (опустити олівець) і перетягніть його перед блоком "repeat".
  7. У розділі "Variables" (Змінні) створіть нову змінну, наприклад "length" (довжина), і встановіть її значення на довжину сторони першого квадрата.
  8. У розділі "Control" (Керування) перетягніть блок "repeat" всередину першого блоку "repeat" і встановіть його значення на 4.
  9. У розділі "Motion" (Рух) перетягніть блоки "move length steps" (рухатися на length кроків) і "turn 90 degrees" (повернутися на 90 градусів) всередину другого блоку "repeat".
  10. Після кожного квадрата використовуйте блок "change length by -10" (зменшити length на 10) для зменшення довжини сторони наступного квадрата на 10 кроків.
  11. Натисніть зелений прапорець, щоб запустити програму.
  12. Щоб зберегти проект, натисніть "File" (Файл) > "Save now" (Зберегти зараз). Введіть ім'я файлу "завдання 7.2.9" і збережіть його у потрібній папці.

10

  1. Відкрийте Scratch 3.
  2. Створіть новий проект.
  3. Виберіть об'єкт (наприклад, кота).
  4. У розділі "Events" перетягніть блок "коли натиснуто зелений прапорець" на область скринки.
  5. У розділі "Control" перетягніть блок "repeat" під блок "коли натиснуто зелений прапорець".
  6. У розділі "Pen" перетягніть блок "опустити олівець" перед блоком "повторити".
  7. У розділі "Variables" створіть дві нові змінні, наприклад "довжина" і "ширина", і встановіть їх значення на довжину і ширину сторін першого прямокутника і піки.
  8. У розділі "Control" перетягніть два блоки "repeat" всередину першого блоку "повторити" і встановіть їх значення на 2 і 4 відповідно.
  9. У розділі "Motion" перетягніть блоки "рухатися на довжину кроків" і "повернутися на 90 градусів" всередину першого блоку "повторити", а блоки "рухатися на ширину кроків" і "повернутися на 90 градусів" - всередину другого блоку "повторити".
  10. Після кожного прямокутника і піки, використовуйте блоки "збільшити довжину на довжину0.5" і "збільшити ширину на ширину 0.5" для збільшення довжини і ширини сторін наступного прямокутника і піки в 1.5 рази.
  11. Після кожного прямокутника і піки, використовуйте блок "рухатися на 10 кроків" для створення відстані між прямокутниками.
  12. Щоб зберегти програму, натисніть на зелений прапорець, потім оберіть "Файл" > "Зберегти зараз". Введіть ім'я файлу "завдання 7.2.10" і збережіть його у потрібній папці.

11.

  1. Відкрийте Scratch 3.
  2. Створіть новий проект.
  3. Виберіть об'єкт (наприклад, кота).
  4. У розділі "Events" перетягніть блок "when green flag clicked" (коли зелений прапорець натиснуто) на область вашого скрипту.
  5. У розділі "Control" повторіть блок "repeat" (повторити) два рази всередині блока "when green flag clicked".
  6. У розділі "Pen" замініть блок "pen down" (опустити олівець) під блоком "repeat".
  7. У розділі "Variables" створіть нову змінну, наприклад "довжина" (length), і встановіть її значення на довжину сторони першого трикутника.
  8. У розділі "Control" вкладіть блок "repeat" (повторити) всередину першого блока "repeat" і встановіть його значення на 3 (для створення рівностороннього трикутника).
  9. У розділі "Motion" перетягніть блоки "move length steps" (рухатися на довжину кроків) і "turn 120 degrees" (повернути на 120 градусів) всередину другого блока "repeat".
  10. Після кожної ітерації використовуйте блок "change length by 30" (змінити довжину на 30) для збільшення довжини сторони трикутника на 30 кроків.
  11. Натисніть зелений прапорець, щоб переглянути результат.
  12. Щоб зберегти ваш проект, натисніть "Файл" - "Зберегти зараз". Введіть ім'я файлу "завдання 7.2.1 І" і збережіть його.

12.

  1. Відкрийте Scratch 3.
  2. Створіть новий проект.
  3. Виберіть елемент (наприклад, коня).
  4. У розділі "Події" (Events) знайдіть блок "коли натиснуто на зелений прапорець" і перетягніть його на робочу область.
  5. У розділі "Керування" (Control) перетягніть блок "повторити" п'ять разів під блок "коли натиснуто на зелений прапорець".
  6. У розділі "Олівець" (Pen) перетягніть блок "опустити олівець" перед блоком "повторити".
  7. У розділі "Олівець" (Pen) перетягніть блок "встановити колір олівця" перед блоком "опустити олівець" і виберіть колір для кожного кроку.
  8. У розділі "Керування" (Control) перетягніть блок "повторити" всередину першого блоку "повторити" і встановіть значення на 30 (для створення повного кола).
  9. У розділі "Рух" (Motion) перетягніть блоки "рухатися на 1 крок" і "повернути на 1 градус" всередину другого блоку "повторити".
  10. Після кожного кола, використовуйте блок "рухатися на 10 кроків" для створення відстані між кружками.
  11. На останній блок додайте прапорець, щоб запустити анімацію.
  12. Щоб зберегти проект, натисніть "Файл" (File) - "Зберегти зараз" (Save now). Введіть ім'я файлу "завдання 7.2.12" і збережіть його у потрібній папці.

Готуємось до вивчення нового матеріалу

1. Що таке розгалуження? Які два види розгалуження ви знаєте?

Розгалуження, яке міститься серед команд іншого розгалуження, називається внутрішнім. Зовнішнє розгалуження, яке містить ще одне розгалуження, можна також назвати зовнішнім розгалуженням з вкладеним розгалуженням. Це означає, що зовнішнє розгалуження містить не лише послідовні команди, але й додаткові внутрішні розгалуження, які розширюють можливості програми та надають більше варіантів виконання.

3. Чи використовуєте ви розгалуження в повсякденному житті? Якщо так, то в яких ситуаціях?

Так, розгалуження використовуються в повсякденному житті у багатьох ситуаціях. Наприклад, при виборі, що приготувати на обід, можна розглядати різні варіанти і вибрати найбільш бажаний. Також, при виборі шляху до пункту призначення, можна зробити розгалуження, враховуючи різні фактори, такі як трафік.