Вступ. Що вивчає наука «Історія»







Діємо: практичні завдання

  1. Уважно розгляньте колаж
  2. Які події минулого він ілюструє?
  3. В Україні 28 червня 1996 року прийнято Конституцію України
    Христофор Колумб в 1492 році, перепливши Атлантичний океан, досягнув сучасних Багамських островів, щиро вірячи, що дістався Східної Азії.
    26 травня 1648 — 15-тисячне військо Богдана Хмельницького спільно з кримськими татарами розгромили польську армію Миколи Потоцького під Корсунем.

  4. Які події вам невідомі?
  5. Коли жили динозаври

  6. Які події хотіли б додати? Аргументуйте свій вибір
  7. 1991 рік - відбувся Всеукраїнський референдум на підтвердження Акта проголошення державної незалежності.

Поміркуймо! (стр.8)
Розгляньте ілюстрації та дайте відповіді на запитання.

1. Пригадайте/дізнайтеся, чим відрізняються міфи і легенди.

  • Міфи — це стародавні, біблійні та інші розповіді про створення світу і людини, розповіді про діяння древніх, розповіді про грецьких і римських богів і героїв.
  • Легенда — це переказ історичної події, поданий у художній, віршованій формі. Якщо розглядати поняття легенди ширше, то можна сказати, що вона є фольклорним твором з магічними елементами, але все ж вважається реальною. Наприклад, легенда про подорож Одіссея, або легенда про Троянську війну та Троянського коня. Легенда – це не казка, це майже синонім міфу.

2. Яке зображення є міфічним?
Б

3. Яке зображення ілюструє найдавнішу історію людства?
В

4. На якій ілюстрації зображено події XXI ст.? Усно обґрунтуйте свою відповідь.
А
Людина полетіла у космос

Поміркуймо! (сторінка 8)

Розгляньте ілюстрації та дайте відповіді на запитання.

1. Пригадайте/дізнайтеся, чим відрізняються міфи і легенди.

  • Міфи — релігійні оповіді, розповіді про створення та життя богів.
  • Легенди — це розповіді про події минулого, розповіді про історичних осіб, які здійснили героїчні вчинки.

2. Яке зображення є міфічним?
Образ кентавра міфічний.

3. Яке зображення ілюструє найдавнішу історію людства?
Єгипетські піраміди демонструють найдавнішу історію людства, їм 4500 років.

4. На якій ілюстрації зображено події ХХІ ст.? Усно обґрунтуйте свою відповідь.
Зображення космічного корабля на орбіті Землі.

Діємо: практичні завдання (сторінка 8)
Прочитайте текст. Як ви вважаєте: цей текст є легендою, міфом чи переказом про дійсне історичне минуле? Аргументуйте свою думку.
Цей текст є переказом, тому що повороти річки Десни, лівої притоки Дніпра, її утворення є реальною подією в минулому.

Поміркуймо! (сторінка 9)
Розгляньте ілюстрації із життя ваших однолітків і продовжте оповідки, започатковані в діалогах героїв. У ході розповідей вживайте слово «історія».

- Ми майже знайшли Україну на карті землі! Україна розташована в центрі Європи.
— Але ж вона мала!
– Звичайно, якщо порівнювати Україну з розміром усієї Землі, то вона крихітна. Але Україна – найбільша за площею країна Європи. Вона має дуже насичену подіями тисячолітню історію. З давніх часів на цій землі жили хлібороби. Протягом історії їм доводилося організовуватися, щоб дати відсіч ворогові, який важкими, смертоносними хвилями йшов на українську землю. Щоразу відроджується і міцніє наша земля, невтомні руки засівають ниву.
- Ми йдемо в похід?
- Ми, здається, щось забули?
- Звичайно! Ми не взяли намет!
- Якби нам довелося ночувати просто неба, це була б смішно!
- Я буду рахувати зорі до ранку.
- Або ти рахуєш краплі дощу, що капають тобі в ніс?
- Цікаво, що ще — крапельки чи зірочки?
- Краще у поході будемо ставимо намет!

Чи в однаковому значенні у ваших оповідках було вжито слово «історія»? Обґрунтуйте свою думку.

Термін історія в розмові має різні значення. Так, у першому діалозі — це величезний період у житті українського народу, а в другому — цікава пригода, яка може статися з туристами в поході.

Читаємо й розуміємо (сторінка 10)
Прочитайте навчальний текст, розгляньте ілюстрований колаж «Засоби пізнання історії» (с. 11) і заповніть у зошиті порівняльну схему. Результати роботи обговоріть у класі

Історія - наука - відмінне:
Наука ретельно досліджує, встановлює правдивість історичних фактів, описує історичні процеси, спроби пояснити зв'язок між певними подіями та явищами.

Історія - наука і навчальний предмет - спільне
Вивчення минулого життя людей, їхніх занять, думок і поведінки. Учні виступають дослідниками, вивчаючи ту чи іншу історичну подію.

Історія - навчальний предмет - відмінне
Вивчає відомі та підтверджені історичні дані

Засоби пізнання історії (сторінка 11)

1. За допомогою колажу визначте, якими засобами можна скористатися для пізнання історії.
Для вивчення історії можна використовувати такі засоби: підручники, історичні атласи, старожитності (історичні матеріали), кінофільми, фотофайли, Інтернет.

2. З якими із засобів ви вже працювали раніше? Які джерела історичних знань пропонуєте додати до колажу?
Користувалися підручниками, робочими зошитами. Дивимося фільми, фотодокументальні фільми. Також періодичні видання (газети, журнали).

3. Як ви думаєте, чи відрізняються засоби пізнання науки «Історія» і шкільного предмета «Історія»?
Історики досліджують, визначають правдивість історичних джерел, описують історичні процеси, встановлюють зв'язки між різними історичними подіями.
Предмет історія знайомить учнів з відомими історичними фактами та відомостями.

Поміркуймо! (сторінка 12)

Розшифруйте хмаринку слів і складіть крилатий вислів. Як ви розумієте його значення?
Історія це учителька життя.
Вивчаючи минуле, можна зрозуміти, чому відбулися певні історичні події і як вони вплинуть на майбутнє. Використовуючи минулий досвід, можна передбачити розвиток подібних подій у майбутньому та запобігти помилкам, які могли статися в минулому.

Власний вислів на цю тему: "Якщо ви хочете дивитися в майбутнє, досліджуйте минуле"

1. Навіщо, на думку Тараса Шевченка, потрібно вивчати історію?
Тарас Шевченко у своїх творах зазначав, що історичні дослідження необхідні для того, щоб зрозуміти своє походження, зрозуміти своє минуле, щоб бути гідними свого діда й батька і продовжувати їхню справу.

2. Розтлумачте вислів із мему. Чого, на вашу думку, навчав Т. Шевченко своїх читачів?
Тарас Шевченко вказував, що найважливішою частиною життя народу є освіта, і тільки освічені люди можуть поступати мудро. Відсутність освіти зрештою призведе до майбутніх трагедій

Запитання і завдання (сторінка 13)

I. Знаю й систематизую нову інформацію
Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Історія. Що вивчає наука “Історія”» — уявно поєднайте кожне із запитань для самоконтролю з відповідним смайликом успіху.

Що вивчає наука історія?
Історія – це система знань про події минулого, сформована шляхом реконструкції та інтерпретації правдивих історичних джерел

З відповідей на які питання починається вивчення історії?
Що, де й коли відбулося — головні запитання, з яких починають вивчати історію. Проте відповідей на ці запитання
недостатньо. Важливо з’ясувати, чому сталася подія та які наслідки вона мала.

Навіщо потрібно досліджувати минуле людства?
Вивчення історії допомагає нам знайти пояснення, чому відбуваються ті чи інші події в нашому житті

Чим відрізняють наука історія й історія як шкільний предмет?
Наука «історія» ретельно досліджує, установлює правдивість історичних фактів, описує історичний процес, намагається пояснити зв’язок між тими чи іншими подіями і явищами.
Під час уроків історії ви вивчатимете вже відомі, підтверджені історичні відомості. Хоча також діятимете, як дослідники. Будете опрацьовувати історичні документи, зіставляти їх, розмірковувати про важливі історичні явища. Як справжні учені-історики, будете добирати джерела з історії рідного краю, досліджувати родовід.

II. Обговоріть у групі
Об’єднайтеся в групи і спільно напишіть сенкан, який характеризуватиме термін «наука “Історія”».

Історія
Стародавня, новітня
Досліджує, вивчає, пояснює
Історія – це учитель життя
Розвиток

III. Мислю творчо
1. Вправа «Історія з історіями». Поясніть, як ви розумієте запропоновані вислови. Які з них можна використати під час розповідей про історичні події? Складіть речення з кожним із висловів:
а) Вписати в історію золотими літерами.

Вписувати / вписати в історію золотими літерами означає - увічнювати.
Наприклад: золотими літерами вписують в історію Коліївщину — велике народно-визвольне повстання селян Правобережної України проти польсько-шляхетського гніту (З журналу).

б) Увійти в історію.
Увійти в історію – залишати слід в історії; ставати історично відомим.

в) Влипнути в історію.
Стати, виявитися причетним до якоїсь неприємної справи

2. Підготуйте на наступний урок фотовиставку-презентацію «Історія навколо нас» — подорожі учнів/учениць класу історичними місцями.
Цей проєкт потребує попередньої підготовки: доберіть і підпишіть світлини. Підписуючи світлину, звертайте увагу на місце зйомки, кого/що зображено, з якими історичними подіями пов’язане відвідане історичне місце.