§13. Українські землі на картах упродовж історії. Правила роботи з контурною картою







Діємо: практичні завдання

1. Уважно розгляньте карту Птолемея й покажіть на ній українські землі.

2. Запишіть, за якими географічними об’єктами вам вдалося розпізнати українські землі.
Українські землі можна розпізнати за Чорним та Азовськими морями та Кримом.

3. Зіставте карту Птолемея з сучасною картою світу і дайте оцінку точності давньої карти.
Найточніше на карті розпізнається Західна Європа і Середземне море.

1. Уважно розгляньте карту Агнесе Баттісти й покажіть на ній українські землі.
2. Напишіть, за якими географічними об’єктами вам вдалося розпізнати українські землі.

Територію України можна розпізнати за річкою Дніпро, півостровом Кримом, Чорним та Азовським морем.

3. Зіставте карту Баттісти з сучасною картою України і дайте оцінку точності давньої карти.
Карта відображає обристи Чорного та азовського морів, річку Дніпро.

1. Уважно розгляньте карту Шафарика й покажіть на ній українські землі.

2. Напишіть, за якими географічними об’єктами вам вдалося розпізнати українські землі.
Вдалося розпізнати моря - Чорне та Азовське, Кримський півострів, приблизні межі українських земель, річки Дніпро та Дністер.

3. Зіставте карту Шафарика з сучасною картою України і зробіть висновок про точність відображення географічних об’єктів на давній карті.
Карта визначає приблизні межі української землі та досить точно показує згадані географічні об’єкти.

1. Уважно розгляньте карту Чубинського й покажіть на ній українські землі.

2. Напишіть, за якими географічними об’єктами вам вдалося розпізнати українські землі.
Річки Дніпро, Південний Буг, Сіверський Донець, Чорне та Азовське моря, півострів Крим.

3. Зіставте позначені на цій карті межі поширення української мови із сучасними кордонами України. Висловте припущення, чому вони не збігаються.
Ця карта відображає поширення української мови в регіонах проживання українців. Сучасні кордони України не збігаються з ними, оскільки сучасна незалежна Україна була відновлена ​​в кордонах, окреслених Російською імперією в період української колоніальної залежності.

Зіставте всі давні карти, на яких зображено українські землі, з картою сучасної території України. Визначте, що в них спільного й відмінного. Яка із давніх карт, на вашу думку, є найточнішою. Чим це пояснюється?
Карта від найдавніших до сьогодення постійно вдосконалювалася - уточнювалося розташування відомих географічних об'єктів на карті та додавалися нові географічні об'єкти. Найточніша в минулому карта П. Чубинського. Це можна пояснити масовим накопиченням географічних знань про Землю вченими в 19 столітті.

Діємо: практичні завдання
1. Покажіть на карті кордони і столицю України.

2. Назвіть і покажіть держави, з якими Україна має спільний кордон. З якою із держав в України найдовший кордон?

Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова. Найдовший кордон Україна має з Росією. Україна має вихід до Чорного й Азовського морів.

3. На основі інформації карти поясніть, чому географічне положення України вважається вигідним.
Україна розташована на рівнині і більша частина її території зайнята під сільським господарством. Україна – морська держава з виходом до Чорного та Азовського морів. Кримські та Карпатські гори гарні для відпочинку.

Поміркуймо!
Висловіть припущення, якими джерелами інформації могли користуватися давні картографи, укладаючи свої карти.

Давні картографи могли користуватися географічними описами мандрівників.

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію
На яких давніх картах зображено територію України?
Територію України зображено на картах Птолемея, Агнесе Баттісти, Гійома Левассера де Боплана, Йоганна-Баптисти Гоманна, Павла Шафарика, Павла Чубинського.

Як змінювалися уявлення про українські землі з часом?
Уявлення про українську землю з часом розширювалися.

Як працювати з контурною картою?

  1. Опрацювавши план підручника та відповідні параграфи, заповніть контурну карту.
  2. Уважно прочитайте уривки і спробуйте запам’ятати назви історичних областей, місць битв тощо.
  3. У спеціальному полі введіть символ, який будете використовувати під час виконання завдання.
  4. Виконайте послідовно завдання на контурній карті. Позначте державні кордони, столиці, а потім назви важливих географічних об’єктів — річок, океанів, міст, де відбувалися історичні події. Потім виконайте запропоновані завдання до цієї картки.
  5. Не заповнюйте контурну карту механічно, намагайтеся запам'ятати характер події та її наслідки, наносячи відповідні позначки.
  6. Нарешті ще раз перевірте правильність заповнення контурної карти - назву карти, легенду, загальну назву..

Що таке контурна карта?

Це особливий вид карт, на які нанесені тільки контури країн, основні об’єкти чи явища

II. Обговоріть у групі
1. Історичний діалог. Уявіть, що зустрілися якось Клавдій Птолемей і Абрагам Ортелій. Придумайте продовження діалогу. Що, на вашу думку, міг відповісти Птолемей Ортелію:
- Клавдію, я вирішив створити карту світу. Що порадиш?
- Твої карти значно досконаліші, ніж мої. Адже тебе є багато пристосувань для вивчення землі, про які я міг лише мріяти. Використовуй знання усіх попередників.

2. На основі відомої вам інформації з уроку визначте, чи могли в реальному часі зустрітися двоє картографів. Обґрунтуйте свою думку.
Ні, зустрітися видатні картографи не могли. Ортелій жив у 16 столітті. Тоді як Птолемей значно раніше - 2 столітті. Між ними відстань у часі сягає 1400 років.