§26. Новітня історія: події, постаті. Портрет сучасної епохи







Як ви, учні 5 класу, можете долучитися до творення історії?

Ми можемо дізнаватися про минуле від родичів, дідусів і бабусь, записувати їхні розповіді. Подивитися в сімейних альбомах фотографії, які є історичним джерелом тієї чи іншої події, відвідайте учасників тих чи інших важливих подій, щоб записати їх свідчення. (Наприклад, вони могли бути учасниками подій Революції Гідності чи російсько-української війни).

Діємо: практичні завдання

1. З якою метою Національним банком України була випущена ця пам’ятна монета?

З метою збереження історичної пам'яті про Голодомор 1932=1933 років.

2. Яку історичну інформацію можна дізнатися, розглядаючи монету.

Ви можете дізнатися, до якої події, ким і коли була випущена монета, а також стилізоване зображення дівчини – невинної жертви голодомору в Україні того часу (її символізували гілку калини) та козацький камінь. хрест, з якого нестримно здіймається в небо журавель. Це символ незламної та незнищенної душі України.

3. За допомогою яких елементів монети автори намагалися показати трагічність Голодомору для українського народу?

Дівчинка, козацький хрест, журавель, кущі калини. (Дивися попередню відповідь)

5. Як у вашому населеному пункті/навчальному закладі вшановують пам’ять про Голодомор 1932–1933 рр.?

Запалення свічок пам’яті в День пам’яті з виховними годинами та тематичними заняттями.

Яке значення для нас і майбутніх поколінь мають космічні дослідження?

У майбутньому космічні дослідження сприятимуть науковим дослідженням Всесвіту та Землі. Походження Всесвіту, небесні тіла та динаміка їх розвитку, виникнення життя, пошук планет з умовами, подібними до земних, запобігання глобальним екологічним катастрофам та розв'язання екологічних проблем, глобальне потепління, розвідка корисних копалин.

2. Підготуйте коротке повідомлення про одного з Героїв Небесної Сотні.

Роман Гурик жив в Івано-Франківську. Студент філософського факультету Прикарпатського університету.
Загинув 20 лютого від кулі снайпера у скроню під час бойових дій на вулиці Інститутській. Похований у сквері Меморіалу в Івано-Франківську, поруч із могилою Січових Стрільців.
Роман Гурик помер у 19 років – таким молодим він завжди залишиться в пам’яті нашого народу та всіх майбутніх поколінь.

Прочитайте текст «Революція гідності» і виконайте завдання. Назвіть, де відбувалися згадані в тексті події.

В столиці України місті Києві, на головній площі міста - майдані Незалежності, на площах обласних центрів, багатьох українських містах.

Читаємо й розуміємо

Проаналізуйте подію, що відбулася у листопаді 2013 р. за планом:

1. Причини події

У 2010 році український президент Віктор Янукович вів подвійну гру - зобов'язання країни продовжувати процес тісніших зв'язків з Європейським Союзом гальмувалося на всіх фронтах.

2. Привід до події

Президент Віктор Янукович оголосив про відмову підписати Угоду про асоціацію з Європейським Союзом.

3. Назва події.

Революція Гідності.

4. Наслідки події.

Втеча президента Віктора Януковича, проведення демократичних виборів, агресія Росії на Україну з метою не допустити її поступ до Західної високорозвиненої цивілізації.

5. Постаті епохи.

Петро Порошенко, Сергій Нігоян, Володимир Парасюк, Михайло Гаврилюк.

1. На вашу думку, про які методи для відстоювання своїх прав говорить кримськотатарський лідер?

Мустафа Джемілєв говорить застосування про ненасильницьких, демократичних методів у відстоюванні своїх прав.

2. Як ці слова характеризують кримськотатарського лідера?

Ці слова характеризують Джемілєва, як розсудливого і поміркованого політичного лідера.

2. Український поет, перекладач Володимир Базилевський сказав про поезію Ліни Костенко: «Це більше, ніж поезія — тут наша історія і філософія, наш спосіб думання…». Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням. Аргументуйте свою думку.

Так, погоджуємося. У віршах Ліни Костенко закладено глибокий філософський зміст нашого життя, де минуле, сьогодення і майбутнє поєднані в нерозривний ланцюг подій.

Поміркуймо!

1. Як ви розумієте слова композитора, співака Кузьми Скрябіна: «Міняйте світ до кращого, дбайте про нього, бо ви в ньому живете»?

Ми сприймаємо слова Скрябіна буквально – ми повинні дбати про світ, у якому живемо, і силою робити його кращим сьогодні, не потрібно перекладати цей тягар на майбутні покоління. Ми повинні дати їм найкраще, що у нас є, і навчити їх.

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію

Якими досягненнями вирізняється Новітня доба?

Одним з найважливіших досягнень є здобуття більшістю народами світу своєї держави та незалежності. На міжнародному рівні було визнано цінність прав людини. І також було створено багато різних міжнародних організацій, зокрема ООН. Ну і звичайно винайденням багатьох винаходів, зокрема інформаційних технологій інтернету та смартфонів. Також було винайдено і штучний супутник та перед науковцями постала змога відправити людину в космос.

У яких документах закріплено права людини?

У Загальній декларації прав людини, Конвенції про права дитини та Конституції України.

Чим винаходи Новітньої доби корисні людству?

За допомогою нових винаходів, зокрема інтернету, ми можемо здійснювати віртуальні мандрівки, спостерігати за подіями в режимі реального часу, миттєво дізнаватись та передавати інформацію. За допомогою мобільного зв'язку маємо змогу зателефонувати у будь-яку точку світу. Винаходи допомагають нам полегшити наше життя розвиватись у тій чи іншій справі значно швидше.

Чим відзначилися в історії герої параграфа?

  • Йосип Сталін - кривавий московський диктатор, який впродовж багатьох років тероризував Україну, довів до цілковитого зубожіння український народ, скатував його голодом, таборами смерті та репресіями і знищенням мирних мешканців. Рахунок сягає багатьох мільйонів життів, проте остаточного числа жертв сталінізму нема й сьогодні.
  • Юрій Гагарін - 1961 року здійснив перший політ людини в Космос. Підготував політ учений з України
  • Сергій Корольов.
  • Леонід Каденюк - перший космонавт незалежної України, 1997 р. був членом екіпажу американського космічного корабля "Колумбія".
  • Віктор Янукович - український президент (2010-2014), негативна політична діяльність якого привела до Революції Гідності.
  • Сергій Нігоян - учасник Революції Гідності, який першим загинув 22 січня 2014 р.
  • Микола Леонтович - композитор, автор найвідомішої різдвяної мелодії у світі вважають композицію «Carol of Bells» («Дзвінка колядка»).
  • Катерина Білокур - українська художниця.
  • Мустафа Джемілєв - правозахисник, лідер кримськотатарського національного руху.
  • Ліна Костенко - письменниця, поетеса, громадська діячка, моральний авторитет для багатьох українців.

Які важливі події відбулися в історії України?

  • 24 серпня 1991 року проголошено незалежність України.
  • 28 червня 1996 р. було затверджено Конституцію України.
  • 2014 р. - Революція Гідності.
  • Як називаються головні документи, що захищають права людей?
  • 1948 р. Загальна декларація прав людини.
  • 1989 р. Конвенція про права дитини.
  • 1996 р. Конституція України.

2. Уважно розгляньте хмаринку та поясніть, як ви розумієте закодовані в ній поняття.

  • ООН - Організація Об'єднаних Націй, міжнародна організація, метою діяльності організації є підтримання й зміцнення миру й міжнародної безпеки, розвиток співробітництва між державами світу.
  • Конституція України - головний закон держави Україна.
  • Європейський Союз - спілка 28 держав-членів, які об'єдналися на основі спільних людських і демократичних цінностей для досягнення стабільності, миру та процвітання.
  • Революція Гідності - політичні та суспільні зміни в Україні з 21 листопада 2013 до лютого 2014 року, викликані спротивом проти відходу політичного керівництва країни від законодавчо закріпленого курсу на Європейську інтеграцію та подальшою відмовою від цього курсу.

II. Обговоріть у групі.

1. На вашу думку, як історичні події/постаті, які згадуються в параграфі, змінювали і змінюють світ?

  • Голодомор 1932-1933 років.
  • Утворення ООН - глобальної світової організації всього людства.
  • Прийняття Загальної декларації прав людини та Конвенції про права дитини.
  • Початок освоєння космосу.
  • Проголошення незалежності України.
  • Революція Гідності.
  • Російська агресія на Україну, окупація частини українських територій.

2. Безумовно, обсяг параграфа не дає змоги розповісти про багатьох постатей, які зробили свій внесок в історію. Які імена ви хотіли б додати до змісту параграфа. Аргументуйте свою думку.

В'ячеслав Чорновіл, Василь Стус, Степан Бандера, Роман Ратушний

Це відомі українці, які боролися та віддали життя за незалежність України.

III. Мислю творчо

В історії розвитку суспільства виокремлюють явище «інформаційної революції» — важливих винаходів, що сприяли поширенню інформації в суспільстві. Розташуйте етапи інформаційної революції в хронологічній послідовності. Визначте, коли відбулися позначені в схемі відкриття. Обґрунтуйте їхнє значення для розвитку суспільства.

Винайдення писемності винайдення книгодрукування винайдення телефону, телеграфу, радіо, телебачення винайдення персонального комп’ютера винайдення інтернету.

Писемність була винайдена близько 3 тисяч років тому. її важливість важко переоцінити, оскільки без неї, ми б не могли пам'ятати нічого про наших предків та робити чимало інших важливих справ. Книгодрукування було винайдено у 15 столітті. Завдяки цьому, ми маємо змогу читати та пізнавати чимало інформації. Телефон був винайдений наприкінці 19 століття. Його важливість полягає у змозі зв'язуватись із ними, будучи на відстані.

У 1959 році було винайдено персональний комп'ютер незмінний у роботі людей з багатьох сфер. Він значно полегшив життя суспільства. Наприкінці 60-х років 20 століття було винайдено інтернет. Завдяки ньому ми можемо дізнаватись будь-яку інформацію з різних куточків світу.