§25. Новий час: відкриття Америки, революції, передові ідеї й не тільки







Діємо: практичні завдання

Уявіть себе мореплавцем/ мореплавицею — відкривачем/відкривачкою нових земель. Складіть план підготовки до морської експедиції. Враховуйте: обладнання, яке необхідно взяти, склад екіпажу, провіант і т. ін. Не забувайте, дрібниць у таких проєктах бути не може. Ваша експедиція відбувається в добу Нового часу. Звичні для нас речі були відсутні в той час.

План підготовки до морської експедиції:

  1. Визначати напрямок подорожі за сучасними географічними картами
  2. Технічний огляд судна
  3. Набір членів екіпажу (досвідчені моряки, кухарі, лікарі)
  4. Надайте зброю мандрівникам, щоб відбиватися від піратів
  5. Створення запасу прісної води та засолених м'ясних продуктів
  6. Уважно стежте за своїм компасом і астролябією (пристроєм астрологічного позиціювання).

Поміркуймо!

1. Яке значення в житті простих людей мали побожні банки?

Побожні банки мали соціальне значення, вони допомагають матеріально нужденним.

2. У чому відмінність побожних банків від комерційних?

Комерційні банки створювалися для розвитку економіки країни (кредитування підприємств для полегшення їхньої діяльності) і благочестиві банки для соціального захисту населення.

3. На вашу думку, чи могли побожні банки задовольняти потреби всіх, хто звертався до них?

Ні, не можуть. Охочих отримати допомогу завжди більше, ніж тих, хто дає гроші на допомогу нужденним.

Діємо: практичні завдання

Проаналізуйте ілюстрований ланцюжок технічних винаходів Нового часу і поясніть наслідки застосування цих винаходів у господарстві.

Через винайдення парової машини XIX століття відоме як епоха пара. Парові двигуни широко використовуються на морському та залізничному транспорті, а також у промисловому виробництві. Завдяки паровій машині значно зросли обсяги перевезень, неухильно збільшувалася протяжність залізниць і кількість морських шляхів.

Дізнайтеся, якими винаходами цього періоду можна доповнити цей ланцюжок.

Електрична батарея, консервні банки, фотографії, стетоскопи, сірники, друкарські машинки, комбайни, холодильники, велосипеди, шини, швейні машинки, світлофори, двигуни внутрішнього згоряння...

Як змінили повсякденне життя ці винаходи? Чи користуємося ми ними сьогодні?

Винаходи покращили умови життя людей. Так, ми все ще використовуємо багато винаходів 19 століття сьогодні.

Поміркуймо!

Чому винахідники звертали увагу на удосконалення транспорту?

Удосконалення транспорту прискорило обсяг і швидкість перевезень вантажів і пасажирів, сприяло розвитку економіки і торгівлі.

Мовою документів

1. Уважно ознайомтеся з уривками з історичних джерел.
2. Чиї інтереси захищають ці законодавчі акти?

Законодавчі акти захищають права громадян на чесні вибори, свободу слова, пільги (звільнення від сплати податків) окремим категоріям громадян.

3. Чи актуальні ідеї цих документів сьогодні?

Так, вони актуальні.

4. Чому в сучасному суспільстві утвердилося переконання про необхідність захисту прав людини?

Політичні сили, які порушують права людини, існують у сучасному суспільстві й тому є потреба в захисті від них.

Пригадайте, з якими історичними подіями і явищами пов’язаний острів Хортиця. Кого з історичних діячів тієї доби ви знаєте?

  • На острові Хортиця, потрапивши в засідку печенігів, 972 року загинув легендарний князь Святослав Хоробрий.
  • Під керівництвом князя Байди-Вишневецького на Хортиці 1556 року збудована перша Запорізька Січ.

Діємо: практичні завдання

1. Дізнайтеся, які ще університети були відкриті у цей час на українських землях.

  • 1834 рік - університет Святого Володимира в Києві (сучасний університет ім. Т.Г. Шевченка)
  • Кременецький ліцей (1805—1831), Рішельєвський ліцей в Одесі (1817—1865),
  • Ніжинська гімназія вищих наук князя Іллі Безбородька (1820), перетворена 1832 року на фізико-математичний, з 1840 року - юридичний та 1875 року - історико-філологічний інститут
  • Чернівецький університет (1875)

2. Побудуйте лінію часу, на якій позначте час заснування провідних навчальних закладів в Україні у Новий час

  • 1576 р. - Острозька академія
  • 1632 р. - Києво-Могилянський колегіум.
  • 1661 р. - Львівський університет
  • 1805 р. - Харківський університет
  • 1820 р. - Ніжинська гімназія вищих наук
  • 1834 р. - Київський університет
  • 1875 р. - Чернівецький університет

Запитання і завдання

І. Знаю й систематизую нову інформацію

Які відкриття здійснило людство протягом періоду Нового часу?

Людство довело, що Земля є кулястою та досягли берегів Америки, Австралії та здійснили навколосвітню подорож.

Як змінилося становище людини за Нового часу?

Становище людини значно покращилось, оскільки з'явилось чимало винаходів, які полегшили життя. Наприклад, кіноапарат, телефон, пароплав, паротяг. Чимало людей ставали підприємцями, які відкривали свої заводи та фабрики. Люди покращували свої вміння та проводили нові відкриття!

Хто за Нового часу відстоював вольності українського народу?

За нового часу вольності українського народу відстоювала Запорізька Січ, у якій управління будувалося на засадах рівності всіх членів товариства. Вони обороняли українські землі, а також вирушали у військові походи проти ворогів, аби переконати їх ніколи не повертатись на територію Запорозької Січі. Стосовно людей, то це були Дмитро Байда-Вишневецький, Петро Конашевич-Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Петро Дорошенко та інші.

Чому за Нового часу зросла роль освічених людей?

Тому що, в період Нового часу значно зросла кількість друкованих книжок і, відповідно, рівень освіти. Знання стали доступнішими для багатьох людей. Вони вступали в осередки розвитку науки школи та університети, з метою здобути освіти як потрібна була для часу де було багато нових складних виробництв.

II. Обговоріть у групі

1. Уважно розгляньте хмаринку. Дізнайтеся, яке відношення мають зашифровані в хмаринці поняття, персоналії до відкриттів європейців у далеких землях.

  • Фернан Магеллан - здійснив першу навколосвітню подорож у 1519 -1522 рр.
  • Компас - прилад для визначення сторін світу і орієнтування в просторі.
  • Каравела - вид вітрильного корабля, на якому європейці здійснювали морські відкриття.
  • Майя - місцеві народи Центральної Америки, відкриті європейцями.
  • Кукурудза - рослина родом з Південної Америки, що потрапила до Європи внаслідок відкриття Нового світу.

2. Як морські експедиції Нового часу змінили повсякденне життя людей?

Морські експедиції нового часу дозволили людям уперше дізнатися про розміри Землі, форму, розташування географічних об’єктів, а також намалювати географічні карти, максимально наближені до реального рельєфу та Землі. Відкриття сприяли світовій торгівлі та дали величезний поштовх економіка Становлення і розвиток капіталістичних ринкових відносин у Китаї та становлення колоніальних імперій.

3. Чому в період Нового часу зростала потреба в освічених людях?

В Нові часи економіка була реорганізована та ринкові відносини встановлені з головною метою збагачення шляхом виробництва та продажу товарів на ринку. Тому товаровиробники намагаються якомога ширше використовувати у своєму виробництві технологічні винаходи, щоб збільшити обсяг продажів і якість товарів. Технологічні інновації вимагають від працівників належної кваліфікації, тому попит на освічених людей зростає. Це явище досі існує на виробництві.

ІІІ. Мислю творчо

Дослідіть поштову марку як джерело історичної інформації. Про історію якого винаходу вона повідомляє? Напишіть мінітвір або пост для соціальних мереж про зображений винахід

Поштова марка є історичним речовим джерелом, яке розповідає нам про винахід дирижабля «Київ» 100 років тому. Виготовив цей дирижабль Федір Андрес. Він зазначав, що конструкція аероплана така проста, що збудувати його, маючи точні загальні й детальні креслення та розміри, не складає особливих труднощів. Звичайно, він применшував свій успіх. Будувався дирижабль на власні кошти Андерса і, що важливо, власними руками! Проте, вже потім на доброчинні внески та за допомогою інших конструкторів Федір Андрес добудував свій винахід. Під час одного з вильотів, відбулись певні неполадки, через дирижабль повністю згорів. Проте, Андерс одразу розпочав будівництво нового дирижаблю Київ-2. Проте, цього зробити не вдалося у силу різних причин.