§24. Середні віки: “темні часи” чи доба прогресу







1. Як ви розумієте поняття «прогрес» і вислів «темні віки»?

Прогресія - рух вперед, від низького рівня до високого, від простого до складного.
Період європейської історії між 5-м і 8-м століттями, що характеризується занепадом економічного та культурного розвитку порівняно з античністю, відомий як Темні віки.

Поміркуйте над темою уроку. Висловіть припущення, які дискусії тривають щодо характеристики середніх віків?

Середньовіччя (V—XVI ст.) тривало тисячу років — історичний період, який почався із занепаду давніх культур і завершився відродженням Нового часу. Тому Середньовіччя відоме як період занепаду (кінець античності) і народження нових культур, певним чином продовжуючи античність (Відродження або Ренесанс). Тому люди сумнівно ставляться до цієї історичної доби – занепаду та відродження культури.

Розгляньте ілюстрації та виконайте завдання:

1. Визначте, що зображено на ілюстраціях.

  1. Середньовічне місто.
  2. Собор Паризької Богоматері
  3. Майстерня ремісника
  4. Вища школа
  5. Рицар.

2. Чи можна вважати запропоновані ілюстрації історичними джерелами? Якщо так, то якого виду ці джерела?

Так, можна. Це матеріальні джерела - середньовічні мініатюри та пам'ятка архітектури.

3. Що розповідають про життя людей за доби Середньовіччя ілюстрації. Запропонуйте до кожної з них назву.

  1. 1.Середньовічне місто. Місто оточене захисними мурами, тому має щільну забудову. Має одно- і двоповерхові кам'яні будинки, покриті черепицею. На фоні міста виділяється міська ратуша і собори.
  2. 2. Собор Паризької Богоматері. Окраса сучасного Парижа, є символом Франції. Будівля суттєво постраждала під час недавньої пожежі, зараз знаходиться на реставрації.
  3. 3. Майстерня ремісника. Майстерня шевця, майстер робить заміри одягу, а його учні займаються шиттям.
  4. 4. Вища школа. Навчання в середньовічному університеті.
  5. 5. Рицар. Людина у військовому спорядженні, на бойовому коні служила у війську, за що отримувала земельну ділянку.

Діємо: практичні завдання

2. Розгляньте колекцію ілюстрацій марок і монет після тексту та визначте за допомогою текстової інформації на них та підписів час важливих історичних подій княжої доби. Можливо вам доведеться застосувати знання з математики.

  • Марка до 1025-річчя Хрещення Русі-України
  • Хрещення Русі-України відбулося за правління князя Володимира Великого 988 року.
  • Пам’ятна монета на честь 1000-ліття початку князювання Ярослава Мудрого (2019 р.)
  • На часи правління Ярослава Мудрого відбувається розквіт Київської держави.
  • Настільна медаль «Король Данило Галицький»
  • Найвідоміший князь Галицько-Волинського князівства, перший король на Русі-Україні, який в часи розробленості Русі об'єднав під своєю владою майже всі землі Київської держави.
  • Поштова марка «750 років з часу заснування Львова». Місто заснував 1256 року Данило Галицький, назвавши його на честь свого сина Лева.

3. Уявно розташуйте ілюстрації в хронологічній послідовності.

Завдання розташовані хронологічно в завданні 2.

Запитання і завдання

1. Знаю й систематизую нову інформацію

Які особливості розвитку суспільства за доби Середніх віків?

Розвивалась релігія, будувалися християнські храми, а на Сході зародився іслам. У європейських країнах були засновані парламенти, почало формуватися усвідомлення цінності прав людини. Люди почали утворювати університети нові масштабні осередки розвитку освіти й науки. З'являлись перші друковані книги. Вчені винайшли термометр, барометр, телескоп та мікроскоп. Були винайдені предмети побуту, без яких зараз не можна уявити наше життя: дзеркало, виделка, мило, окуляри, механічні годинники.

Які пам’ятки Середньовіччя збереглися до наших днів?

Старовинні замки, храми зі стрілчастими віконницями. Також чимало рицарських латів, які розповідають нам про військове мистецтво того часу. Багато старовинних християнських храмів, а також університетів.

Чому ІХ-ХІ11 ст. в історії України називають княжою добою?

Оскільки в той час на території України існувала держава - Київська Русь з центром у Києві, якою правили князі та княгині.

Які визначні події княжої доби в Україні ви можете назвати?

  • Хрещення Русі
  • Побудова Софії Київської
  • Битва Ярослава Мудрого з печенігами
  • Запровадження злотників та срібляників
  • Любецький з'їзд князів
  • Походи на Візантію Олега Віщого
  • Упорядкування «Руської правди»

Ill. Мислю творчо

Дослідіть зображену монету як джерело історичної інформації (скористайтеся пам’яткою на с. 22). Вивчіть біографію зображеної на монеті діячки і напишіть сенкан про роль цієї жінки в історії.

1. Уважно розгляньте джерело історичної інформації і встановіть, до якого виду історичних джерел воно належить.

Це речове історичне джерело, яке звеличує діяльність французької королеви та доньки Ярослава Мудрого Анни Ярославни.

2. Визначте, яку інформацію про минуле повідомляє дане історичне джерело.

Повідомляється про події, що відбувалися на українсько-руських та західноєвропейських теренах за княжої доби. Київський князь Ярослав Мудрий одружував своїх дітей з представниками європейських королівських родин. Таким чином донька Ярослава Анна стала королевою Франції. У руці вона тримала Євангеліє, яке привезла до Парижа зі знаменитої бібліотеки свого батька. Сьогодні ця стародавня книга відома в Європі як Реймське Євангеліє, хоча дослідники досі сперечаються щодо правдивісті цих фактів.

3. Уявіть, що вам потрібно дослідити запропоноване джерело детальніше:

а) поміркуйте й запропонуйте запитання, які варто поставити для більш ґрунтовного дослідження джерела

Що зробила ця людина, що її нащадки зображують її на пам’ятних монетах?

б) висловте припущення, як і де можна довідатися інформацію про джерело за запропонованими вами запитаннями

Інформацію можна про неї можна дізнатись в архівах Франції та України, а також в інтернет-джерелах.