7. Урок узагальнення «Науки, що вивчають минуле»







1. Історична парочка

1. Розгадайте ребуси — визначте назви наук-помічниць історії. Уявно утворіть пари — з'єднайте зображення ребусів і текстові поля, що позначають предмет їх вивчення.

  • Геральдика - вивчає герби, кольорові емблеми осіб і спільнот
  • нумізматика - вивчає монети, гроші і медалі
  • етнографія - визначає час історичних подій
  • палеографія - досліджує історію письма

2. Установіть відповідність (знайдіть пари) між видами історичних джерел і їхніми прикладами.

  • Речові - предмети;
  • писемні - книги,
  • візуальні - зображення,
  • усні - розповіді.

2. Логічні пари

Візуальні (кіно, фото) - фото, речові - одяг, зброя, усні - міфи, казки, писемні - книжки, етнографічні - описи звичаїв, лінгвістичні - застарілі слова.

3. Дослідницька лабораторія

Об’єднайтеся з однокласниками/однокласницями в дослідницькі групи й оберіть пам’ятку для дослідження. Дослідіть історичні джерела за допомогою пам’ятки на с. 21.

1. Який історичний факт зображено на світлині?
На світлині зліва — репродукція картини Тараса Шевченка «Селянська родина».
На світлині праворуч зображені прикраси російсько-української доби.

2. Коли відбулася зображена подія?
Картину Шевченко написав 1843 року.
Прикраси часів Русі-України належать до XI–XII ст.

3. Де відбулася зафіксована на світлині подія?
Обидві події відбувалися в Україні.

4. Яку галузь життя суспільства (культура, господарство, політичне життя, духовне (релігійне) життя) вона зображає?
Картина Шевченка відображає господарське (побутове) життя українців ХІХ ст.
Зображення справа відображає культурне життя часів Русі-України.