3. Джерела історичної інформації







Діємо: практичні завдання (сторінка 18)
1. Прочитайте навчальний текст і знайдіть у ньому назви предметів, за допомогою яких учені досліджують минуле.
Знаряддя праці, предмети побуту, останки людей і навколишнього світу, твори мистецтва, механічні пристрої, фотографії, пісні.

2. На основі прочитаного тексту складіть і запишіть речення, що розкриває зміст поняття «історичні джерела».
Усі пам’ятки побуту та громадської діяльності називають історичними джерелами.

Поміркуймо! (сторінка 18)
Висловте припущення, які з представлених у колажі ілюстрацій поєднують у собі ознаки різних видів історичних джерел. Розкажіть про свої міркування однокласникам/однокласницям.

  • Етнограф Френсіс Денсмор записав на фонограф пісні вождів індіанських племен
  • Срібник Володимира Великого (є речовим й писемним історичним джерелом)
  • Чорноногих (пристрій для запису звуку, пісня й індіанця одяг є історичними джерелами - механізмом, аудіодокументом, етнографічним джерелом).
  • Чернігівські вишивальниці (фотодокумент й етнографічне джерело)

Діємо: практичні завдання (сторінка 20)
1. Об’єднайтеся в дослідницькі групи й за допомогою «Пам’ятки для дослідження історичного джерела» виконайте дослідження запропонованих (вчителем/вчителькою або поданих авторами нижче) історичних джерел.
Кераміка (глиняні вироби) трипільської археологічної культури (с. Більче-Золоте Тернопільської обл., 3900-2700 рр. до н. е.)

  1. Речове історичне джерело.
  2. Трипільці виготовляють посуд із глини, користуються гончарним кругом, прикрашають його.
  3. Що означають давні орнаменти?
  4. Що зберігали трипільці в глеках?

Ви можете знайти це у Вікіпедії

2. По завершенні роботи поясніть, якими рисами характеру, на вашу думку, має володіти історик/історикиня
Допитливість, цілеспрямованість і наполегливість.

Діємо: практичні завдання (сторінка 22)

Зіставте заголовки статей на двох інтернет-ресурсах і дайте відповіді на запитання:
1. Чим відрізняються заголовки?
Заголовки прямо протилежні за змістом. У першому вказується, що Велесова книга є реліквією, у другому – вигадкою.

2. Висловите припущення про те, яку інформацію читачам повідомлять автори статей.
Автори висловлюють суперечливі припущення щодо існування книги Велеса.

Факт чи фейк?
Прочитайте й зіставте уривки із повідомлень сайтів й обговоріть відповіді на запитання:
1. Чим відрізняється інформація авторів про «Велесову книгу»?
Інформація від двох авторів абсолютно протилежні – від захоплення до обурення.

2. У якому з уривків доводиться істинність «Велесової книги» як історичного джерела? Які докази наводить автор на підтвердження своєї думки?
У першому абзаці автор доводить автентичність Велесової книги як історичного джерела. Він наводить докази автентичності історичного походження ранньої кириличної абетки, якою написана ця книга.

3. У якому з уривків автор спростовує істинність «Велесової книги» як історичного джерела? Які докази наводить автор на підтвердження своєї думки?
Правдивість «Велесової книги» автор спростовує у другому абзаці. Автор стверджує, що в книзі багато церковнослов’янських слів, які набули поширення після написання Велесової книги.

Запитання і завдання (сторінка 25)

I. Знаю й систематизую нову інформацію
1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Джерела історичної інформації» — уявно поєднайте кожне із запитань для самоконтролю з відповідним смайликом успіху.

Що таке історичні джерела?
Пам'ятки суспільного життя і діяльності називають історичними джерелами.

Які є види історичних джерел?
Розрізняють історичні джерела:

  • речові,
  • писемні,
  • усні,
  • візуальні.

Чому важливо визначати правдивість джерел?
Важливо визначити правдивість джерела, щоб не заблукати в дослідженні певного історичного факту.

Як можна досліджувати історичні джерела?
Історичні джерела можна вивчати, ретельно розглядаючи, розшифровуючи, порівнюючи їх із подібними історичними джерелами.

II. Обговоріть у групі
Подискутуйте в групах і запропонуйте способи перевірки достовірності інформації. Обговоріть результат роботи в класі й створіть спільний варіант пам’ятки «Як перевірити достовірність історичного джерела».

  1. Зовнішній вигляд пам'ятки.
  2. Напис на пам'ятці.
  3. Для чого призначені пам'ятки.
  4. Відповідність пам'яток історичному часу.

III. Мислю творчо
Візьміть участь у спільному творчому проєкті класу «Історія в родинних реліквіях»:
1) З допомогою старших членів родини оберіть цікаву родинну реліквію (пам’ятну річ) і дослідіть її як історичне джерело, користуючись «Пам’яткою для дослідження історичного джерела» (с. 20).
Фото із сімейного архіву.

  1. Ця пам'ятка належить до візуальних історичних джерел.
  2. Фото чорно-біле, пожовкле, наклеєне на щільний картон. На фото люди в старому святковому одязі. Можна зробити висновок, що фотографія не була такою поширеною, як сьогодні. Це фото покликане зберегти сімейні спогади про предків.
  3. Чи має фото особисту печатку фотографа - власника фотоательє?
  4. Дізнайтеся більше про історичні джерела за допомогою Інтернету.