Відповіді до запитання та завдання







Знаю та розумію: запитання та завдання

1. Чим природні умови Давньої Греції та Італії були схожими, чим відрізнялися?
Вихід до моря, що давав можливість добре розвивати торгівлю. Гірські рівнини східної та центральної частини Італії вкриті густими лісами й мають чудові пасовища, тому населення здавна тут займалося скотарством. Широка можливість займатися землеробством, бо хороші грунти.
2. Чого домагалися плебеї в боротьбі з патриціями? Які результати цієї боротьби?
Війна патрицій та плебеїв охопила дуже великий проміжок часу (кінець 5 століття до нашої ери – 4-3 століття до нашої ери

Результати:

  1. Плебеї були включені до складу "римського народу", розділеного на п'ять розділів за майновою ознакою;
  2. була забезпечена перевага багатих в управлінні державою;
  3. плебеї отримали право на участь у народних зборах та на частку від суспільної власності, але не були зрівняні у правах з патриціями;
  4. засновано посаду плебейського (народного) трибуна.

3. Чим влада консула відрізнялася від влади царя?

Цар був один, а консулів завжди було двоє, і вони мали рівну владу. Кожен консул обирався з-поміж патрицій на один рік. По суті вони мали владу царя, але вона обмежувалася ще й сенатом. Якщо ж в одній армії було два консули, то командували вони по черзі. Але таке рідко траплялося. Здебільшого консули командували кожен своїми окремими легіонами.

Якщо ж взяти царя, він у порівнянні з консулами мав більшу владою, оскільки його не обмежував сенат.

4. Хто в сенаті захищав права плебеїв?

Самі себе вони захищали

Обговорюємо в групі

1. Поясніть, що про історію Давнього Риму можна розповісти за допомогою закодованих у хмаринці слів?

Слова в хмаринці розповідають про особливості управління в Римі

  • Ромул - засновник Риму, його перший правитель
  • Апенніни - гори, що простягаються вздовж Апеннінського півострова
  • Плебеї - прийшле (некорінне) населення Риму
  • Форум - центральна площа Риму, де відбувалися народні збори
  • Республіка - форма правління державою, за якої всі органи управління є виборними.
  • Сенат - виборний законодавчий орган управління в Римі
  • патриції - нащадки засновників Риму, корінні жителі міста знатного походження
  • Трибун - посадова особа (магістрат), що мала право на заборону законів, які утискували в правах плебеїв.
  • Консул - одна з двох виборних вищих посадових осіб (магістратів) Рима.
  • 12 таблиць - закони, видані 450 р. до н. е. патриціями під тиском плебеїв
  • Етруски - племена, що населяли в I тис. до н.е. північ Апеннінського півострова.
  • Цензор - посадова особа (магістрат), що довічно здійснювала контрольні функції за діяльністю посадових осіб
  • Магістрати - загальна назва всіх державних посад в Римі
  • Диктатор - магістрат (посадова особа), що обиралася на пів року за крайньої небезпеки (війни, внутрішніх проблемах) і одноосібно утримувала владу.

Що в наш час означають слова «цензор», «диктатор», «сенатор», «провінціал», «плебей»?

  1. Цензор - посадова особа, яка здійснює цензуру
  2. Диктатор - особа, яка користується необмеженою владою в управлінні державою
  3. Сенаторами (наприклад США) - член Сенату США, який представляє один зі штатів
  4. Провінціал - мешканець провінції, місцевості, віддаленої від столиці, центру
  5. Плебей - це людина з невисоким рівнем інтелекту, культури, смаку

2. Які наслідки мав той факт, що робота на всіх посадах у Римі не оплачувалася?

Усі посади у Римі не оплачувались, але посадові обов'язки передбачали витрачання коштів. Отримавши посаду, чиновник мав коштом своїх грошей, наприклад, організовувати підвіз хліба до Риму, будувати дороги та водогін, організовувати для народу Риму розважальні заходи. З цього випливає, що фактично вищі посади займали люди, які мали достатній стан, а саме: багаті патриції та плебеї-нобілі (найбільш багаті та впливові плебейські прізвища). Це призводило до того, що насамперед захищалися свої інтереси та інтереси свого стану, до зловживання своїм службовим становищем, до поборів під час управління провінцією у спробі відшкодувати те, що було витрачено.

3. Дізнайтеся, хто з державних службовців сучасної України наділений правом вето

Право вето має Президент України (Конституція України, стаття 106, пункт 30)

4. Порівняйте систему управління в Афінському полісі та в Римі за доби республіки. Яка із систем, на вашу думку, була більш демократичною? У якій із держав громадяни відчували себе більш захищеними від перевищення повноважень чиновників?

Схожі:

  • Вища влада належала Народним зборам, що складався з громадян цієї держави
  • Посадові особи вибиралися на певний термін із громадян незалежно від їхньої знатності та багатства; несли відповідальність перед народними зборами
  • Влада захищала інтереси меншості населення: Афіни - громадянського колективу, на користь якого йшли доходи від експлуатації рабів, переселенців та союзників; Рим - римських аристократів, які користувалися основними вигодами від завойовницьких воєн, від експлуатації рабів та населення

Відмінності:

Афіни - в управлінні брав участь весь громадянський колектив - будь-який громадянин мав право запропонувати новий закон та брати участь у його обговоренні. Більшість посад оплачувалася з державної скарбниці; народні збори могли зняти будь-якого громадянина з посади; Ареопаг внаслідок боротьби демосу зі знаті втратив свої найважливіші права.

Рим - вплив незнатних і небагатих громадян на державні справи було обмежено, в управлінні брали участь головним чином аристократи - лише посадова особа мала право пропонувати нові закони. Народні збори приймали або відкидали їх без обговорення. За посаду нічого не платили; народні збори не мали права зняти громадянина з посади, а також притягнути до відповідальності за провини до закінчення визначеного терміну; Сенат перетворився з ради старійшин на найважливіший орган влади.

Мислю творчо

1. Уявіть себе в ролі вчителя/вчительки — підготуйте кілька запитань до навчального тексту цього параграфа для однокласників і однокласниць. Як підказкою скористайтеся ланцюжком запитань Квінтиліана: Хто? Що? Де? Коли? Чим? Як? Чому?

  • Де в Римі були встановлені закони 12 таблиць?
  • Хто такі патриції?
  • Чому римлянам за роботу на державній посаді не платили заробітну плату?
  • Що нагадує собою Апеннінський півострів?
  • Чим займалися народні трибуни?
  • Коли скинули останнього римського царя?
  • Як плебеям вдалося добитися збільшення своїх прав?

2. За допомогою довідника, мережі Інтернет підготуйте віртуальну мандрівку «Пам'ятки етруської культури». Позначте місця розташування цих пам'яток на контурній карті

Етруська культура мала розвиток в VIII- II ст. до н.е. Етруську культуру можна вважати перехідною ланкою від грецької культури до римської. Пам'ятками етруської культури є могильні кургани та гробниці. В інтер'єрі гробниць прослідковується думка, що життя не припиняється зі смертю. Крім поховань, справжніми витворами етруського мистецтва дослідники вважають міські ворота

3. Уявіть, що ви працюєте в туристичній агенції. Мандрівники звернулися до вас із проханням провести екскурсію «шляхами племен і народів стародавньої Італії». Спробуйте скласти маршрут цієї подорожі

  • Альбенга (в минулому Білий Інганум) - головне місто лігурів.
  • Венеди заснували місто Венедію, що нині має назву Венеція.
  • Музей пам'яток Італії етруського мистецтва в Римі.
  • Піцени заснували релігійний центр в Купра-Маріттіма на честь богині Купра.
  • Умбри дали назву частині сучасної Італії - Умбрії. Заснували міста Амерія (сучасна назва Амелія), Арімінум (Ріміні), Асізій (Ассізі), Ігувій (Губбіо), Інтерамна (Терні), Перузія (Перуджа), Сполецій (Сполето).
  • На землях латинів заснований Рим.
  • Месапи - за словами Геродота, нащадки давніх крітян, заснували міста Бриндіз та Орію.
  • Греки - засновники міста-колонії Кіми.