В. Симоненко. Цар Плаксій та Лоскотон (сторінка 104-105)







1. Портретна характеристика «..голова його — мов бочка, очі — ніби кавуни» належить

В. Плаксію.

2. Установіть відповідність.

  1. аркан - Г. мотузок, за допомогою якого ловлять коней;
  2. батрак - А. бідний селянин-наймит у багатія;
  3. посіпака - Д. прислужник, який готовий допомагати навіть у ганебних діях;
  4. митарство - В. тяжкі переживання, труднощі, поневіряння

3. Установіть відповідність.

  1. Лоскотон - Б. носить у торбині сміх;
  2. Плаксій - Г. п’є сльози дітей;
  3. Макака - А. з’їв себе з переляку.

4. Чим віршована мова відрізняється від прозової?

Поетична мова має ритм і стриманість. У прозовій мові немає ні відчуття ритму, ні поезії, вона схожа на мову, якою ми спілкуємося в повсякденному житті.

5. Прокоментуйте імена членів царської родини та назву країни.

  • Царя звали Плаксій.
  • Дочки звалися: Нудота, Вай-Вай, Плакота.
  • Три сини звались Плаксуни.
  • Країна називалась Сльозолий.

Всі назви характеризують що герої постійно плакали.

6. За що діти й дорослі любили Лоскотона? Як вони допомогли йому в скрутну хвилину?

Діти і дорослі люблять Лоскотона за його сміх і добродушність, «де він з'явиться, тут же плач стихає» Прості люди ховали Лоскотона від царських мисливців і рятували його з в'язниці.

7. Знайдіть і прочитайте портрет Лоскотона. Які засоби засвідчують симпатію автора до цього героя?

Добрий дядько Лоскотон... Мав він вдачу теплу й щиру, Ще й лукавинку в очах. І була накидка сіра В Лоскотона на плечах. Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух. І м’яке волосся русе Розсипалося до вух. Про симпатію автора до героя засвідчують епітети до нього, пестливі слова коли він описує його портрет.

8. Чому капітан Макака вирішив допомогти Плаксію знайти Лоскотона? Які слова використовує автор, характеризуючи Макаку?

Тому що капітан Макака хотів стати зятем Плаксія, бути ближче до трону. «Лютий посіпака, Віроломний, як змія», «А лукавий капітан», «Макака був бридкий»

9. Визначте, чому В. Симоненко вирішив написати казку про плаксу й веселуна.

Симоненко хотів бачити всіх дітей щасливими, бо й сам ріс без батька, і сумував. Симоненко був люблячим батьком, який присвятив цю історію своєму синові.

10. Випишіть приказки й прислів’я, які близькі за змістом до казки «Цар Плаксій та Лоскотон»

  • Веселий сміх — здоров'я. Не любо — не смійся, а іншим не заважай.
  • Сміх - це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя.

11. Гра «Упізнай героя». Упізнайте за цитатами героїв літературної казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» і запишіть їх у зошит. Перевірте з учителем/учителькою відповіді й визначте кількість балів, яку ви отримали (кожна правильна відповідь — 1 бал).

  1. «Хто сміявсь — вони хапали та нагайками шмагали», (гвардія)
  2. «Голова його — мов бочка, очі — ніби кавуни». (Плаксій)
  3. «Мав він вдачу теплу й щиру, ще й лукавинку в очах». (Лоскотон)
  4. «Віроломний, як змія», «з’їв себе із переляку», (капітан Макака)
  5. «(...) одубіли, бо сміятися не вміли», (придворні)
  6. «Так сміялись реготали, що штани в них поспадали...». (сини Плаксія)
  7. «(...) теж навтьоки у чотири бігли боки», (доньки Плаксія)
  8. «(...) напились якогось зілля та й поснули у траві», (вартові)

12.Складіть маленький вірш із такими римами... прилетіли ... вони ... сповістили ... весни.

Знову лелеки прилетіли,
Додому повернулися вони.
Вони всіх нас сповістили
Про прихід теплої весни.

Запишіть перші чотири рядки Державного Гімну України й підкресліть у ньому рими.

Ще не вмерла України і слава, і воля,
Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.