Початок словесного мистецтва (сторінки 6-17)







Розвиваємо компетентності (сторінка 9)

Про яку рису собаки йдеться в приказці «Вивченого пса нічим не підкупиш»? У яких життєвих ситуаціях собака може допомогти людині? Розкажіть про них, використовуючи свій життєвий досвід.

1. Розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя й діяльність якоїсь реальної особи називають

  • А міфом
  • Б казкою
  • В легендою - правильна
  • Г літописом

2. Віз на нічному небі складається із зірок

  • А чотирьох
  • Б семи
  • В восьми - правильна
  • Г десяти

3. Пес, за легендою, шукав собі друга-товариша в такій послідовності
Г вовк — ведмідь — лев — людина

4. Що таке фольклор? Чому народну творчість називають усною?
Фольклор — усна народна творчість (створена народом і побутує в широких колах, поезія (оповідання, пісні, казки, билини), музика (пісні, інструментальні наспіви та п’єси). Драми (драми, сатири, ляльки, посланці): Коли не було писемності, люди передавали свою творчість з вуст в уста (звідси прикметник усний).

5. Чим легенда відрізняється від міфу?
Міфи — це стародавні, біблійні та інші легенди, розповіді про створення світу і людини, розповіді про діяння древніх, розповіді про богів і героїв Греції та Риму.
Легенда — це переказ історичної події, поданий у художній, віршованій формі. Якщо розглядати поняття легенди ширше, то можна сказати, що це твір фольклору з елементами чудес, але все ж вважається справжнім. Таких, як легенда про подорож Одіссея, або легенда про Троянську війну та Троянського коня. Легенда – це не казка, це майже синонім міфу. Як правило, легенди містять додаткову релігійну або соціальну скорботу..

6. Поміркуйте й розкажіть, чому героїв легенд народ наділяв надлюдськими можливостями.
Люди наділяють легендарних героїв надлюдськими здібностями, тому що захоплюються ними й хотіли бачити їх такими.

7. На які різновиди поділяють легенди?

  • міфологічні (уявлення про Всесвіт, природу, богів, демонів),
  • біблійні (життя святих, перших християн)
  • героїчні (героїчні вчинки реальних історичних осіб

8. Гра «Так — ні». Дайте відповіді так або ні на запитання за змістом твору «Про Зоряний Віз».

  1. Глечик перекинув сьомий чоловік? - Ні
  2. Вода висохла в озерах, річках і навіть колодязях через посуху? - Так
  3. Зоряний Віз складається із семи зірок? - Так
  4. Бог за щирість дівчини віддячив дощем? - Ні
  5. Дівчина напоїла сімох людей? - Так
  6. Оповідь про Зоряний Віз є міфом? - Так
  7. Восьма зірка позначає душу дівчини? - Ні

9. На скільки частин за змістом можна поділити легенду «Чому пес живе коло людини»?
Легенду «Чому пес живе коло людини» можна за змістом поділити на чотири частини, за кількістю зустрічей в пошуках друга.

10. Людина сильніша від лева, царя звірів, фізичною силою чи чимось іншим? Поясніть свою думку.
Я вважаю, що розум, здібності й досвід людини сильніші за лева і царя звірів.

11. У збірці українських приказок і прислів’їв зібрано майже 200 висловів про собаку. Яка з поданих нижче приказок (прислів'їв) найближча за змістом до легенди «Чому пес живе коло людини»?

Я вважаю, що прислів'я «Пес держиться чоловіка, а кіт - хати» дуже близьке до легенди «Чому пес живе коло людини» .

12. Прочитайте легенду «Чому пес живе коло людини» за ролями.
1. Знайдіть і прочитайте в мережі «Інтернет» (або в спеціальній літературі) легенду про назву вашої вулиці, вашого району, села чи міста. Підготуйтеся розповісти її в класі (за бажанням).
2. Прочитайте міфи й легенди «Неопалима купина», «Як виникли Карпати», «Ракова криниця». Випишіть у зошит незрозумілі слова.

Розвиваємо компетентності (сторінка 16)

Знайдіть на карті річку Сугоклея та опишіть її форму (скористайтеся пошуком Google, увівши назву Сугоклея і натиснувши на піктограму Карти).

1. Озеро Синевир згадано в легенді

  • А «Як виникли Карпати» - правильна
  • Б «Неопалима купина»
  • В «Ракова криниця»
  • Г «Чому пес живе коло людини»

2. Установіть відповідність.
Герой легенди Місце подій

  1. Рак - Б село Нечаївка
  2. Силун - В гори Карпати
  3. угорський король - А місто Дорогобуж

3. Установіть відповідність.
Назва легенди Уривок

  1. «Як виникли Карпати» - Г «Карпо ненавидів тих, хто панові дуже низько кланявся, до землі нагинався»
  2. «Неопалима купина» - А «Думали, думали — ніяк не зрозуміють, що саме захисники міста сказали їм цим зелом».
  3. «Ракова криниця» - В «Місцеві жителі побоювалися його: баби казали, що він був характерником-ворожбитом».

4. Які бувають різновиди легенд?
Вчені поділяють легенди на три види: міфічні, біблійні та героїчні.

5. Який вчинок угорського короля з легенди «Неопалима купина» свідчить про те, що він розважлива людина?
У легенді «Неопалима купина» обережність угорського короля відображена в його намаганні зрозуміти сенс послання жебрака і прийняти правильне рішення повернутися додому.

6. Що є казковим (фантастичним) у легенді «Неопалима купина»?

7. Схарактеризувати Силуна й Карпа з легенди «Як виникли Карпати».

  • Силун — він добре займається землеробством і вдень відпочиває на срібному стільці. Я не хочу, щоб святилище пахло фекаліями чи людським потом.
  • Кирпо чесний, працьовитий і справедливий. Кано ненавидів тих, хто схиляв голови перед своїми панами й до землі нагинався.

8. До якого різновиду легенд — міфологічна, біблійна, героїчна — належить твір «Як виникли Карпати»?
"Як виникли Карпати" - міфологічна.

9. Дослідіть на карті місце, де відбуваються події легенди «Ракова криниця» (річка, ліс, степ, область України). Знайдіть відомості про с. Нечаївку в інтернеті.
Село Нечаївка розташована на лівій боровій терасі річки Тясмин. Село лежить серед густого соснового лісу на легких піщаних ґрунтах. Порівняно із пагорбами та ярами правого берега Тясмина, лівий берег схожий на справжнє Полісся.

10. Перекажіть легенду «Ракова криниця».

11. Гра «Упізнайте героя/героїню». Опишіть за допомогою прикметників одного/одну з героїв або героїнь легенд і запропонуйте іншим групам їх упізнати.
Великий, розумний, господарський. (Силун)

12.Напишіть своє продовження легенди «Ракова криниця».