Лірика. За сонцем хмаронька пливе, Садок вишневий коло хати (сторінки 126-127)







1. Установіть відповідність.

  1. порівняння - Г. зіставлення одного предмета чи явища з іншим, чимось подібним до нього
  2. персоніфікація - А. перенесення ознак людини на неживий предмет чи явище
  3. гіпербола - Б. велике перебільшення рис людини, предмета чи явища з метою надання зображуваному виняткової виразності

2. Персоніфікацію вжито в рядку

Б. «І сонце спатоньки зове у синє море...»

3. Порівняння вжито в рядку

Г. «А туман, неначе ворог, закриває море...»

4. Чим ліричні твори відрізняються від епічних і драматичних?

Більшість ліричних творів написані поетичною мовою, у них не розвиваються події, а висловлюються думки, почуття, переживання людини під впливом конкретної події в конкретній ситуації. Тому ліричні твори не мають сюжету, лише виражають радість, захоплення чи сум, гнів, почуття, переживання.

5. Що таке тропи? Яку роль вони відіграють у художніх творах?

Тропи - символічні слова або вирази. Тропи додають ліричним творам емоційності та барвистості. До метафор (або прийомів образної мови) належать гіпербола, порівняння, метафора, епітет, уособлення.

6. Як ви розумієте другий рядок вірша «За сонцем хмаронька пливе.»?

«Червоні поли розстилає» - це означає, що коли сонце сідає, земля стає червоною.

7. Яким настроєм — веселим чи сумним — сповнений вірш «За сонцем хмаронька пливе.»?

«За сонцем хмаронька пливе...» сповнений сумним настроєм. Бо поет сказав, що туман вкрив море, сонце зайшло, настала ніч.

8. Вірш «Садок вишневий коло хати.» чітко поділений на три частини (три строфи). Чи треба змінювати інтонацію, читаючи їх? Чому?

Ви можете змінити тон, і коли напруга зменшується в кожній частині, все завмирає в останній частині та настає ніч, тому тон вірша буде тихим.

9. З чого видно, що у вірші «Садок вишневий коло хати.» зображено весну (квітень або травень)?

Це зрозуміло з рядків: «хрущі над вишнями гудуть, плугатарі з плугами йдуть». Тобто вишні цвітуть і поля засіяні.

10. Вірш «Садок вишневий коло хати.» написаний у неволі, коли Т. Шевченко навесні в холодній та сирій камері Петербурга очікував вирок. Що, на вашу думку, могло спонукати поета написати такий ніжний і світлий вірш?

Можливо, до написання такого вірша спонукала поета туга за рідним краєм, українським селом, рідним домом.

11. Знайдіть у вірші «За сонцем хмаронька пливе.» усі порівняння та випишіть їх.

Покриває рожевою пеленою, мов мати дитину
Годиночку, малую годину ніби серце одпочине
А туман, неначе ворог
І ждеш його, того світу, мов матері діти.

12. Синквейн. На основі вивчених ліричних віршів Т. Шевченка складіть і запишіть синквейн на тему «Лірика».

Лірика
Емоційна, поетична.
Надихає, вабить, захоплює
Співучий скарб неньки України.
Шевченко.