Мета. поглибити знання учнів про життя і творчість Т. Шевченка, проаналізувати його автобіографічний програмовий твір, в якому прослідковується мотив всеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові; ознайомити школярів з контрастом як художнім прийомом; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, допитливість, вміння виразно читати поетичні твори; формувати світогляд школярів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Т. Шевченка, рідного краю, народу, прищеплювати риси доброти, співчуття, інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, аудіозапис твору «Мені тринадцятий минало», дидактичний матеріал (тестові завдання, картинки).
Фрагмент уроку
I. Організаційний момент.
II. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
- Чи відомий автор? Вірш? (Домашнє завдання)
Т.Г.Шевченко! Досить було однієї людини, щоб врятувати цілий народ, цілу націю. О.Вишня
III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Робота з понятійним апаратом.
2. Прослуховування вірша (аудіо запис) і читання вірша учнями.
3. Робота над композицією вірша.
- Яка тема вірша?
- На скільки частин можна поділити вірш?
1. Аналіз І частини.
- Про яку подію з життя малого Тараса йдеться на початку твору?
- Які художні засоби використовує Т.Шевченко?
- Ці художні засоби відносяться до реального світу чи уявного, омріяного, так званого «раю на землі»?
- Як вплинула краса навколишньої природи
на маленького пастушка?
Чи відчував він велику потребу в молитві й чому?
Уже прокликали до паю,
А я собі у бур'яні
Молюся богу...
Літературознавець Є. Сверстюк переконаний, що «жоден з великих поетів не жив у повсякчасному діалозі з Богом як Шевченко».
Слово Бог – головний образ його творчості
(вжите в текстах 1281 раз).
«…Душа і Бог були для Шевченка найбільшими словами, а для коментаторів – найменшими» (Є.Сверстюк).
Написання слова Бог з малої літери у всіх виданнях «Кобзаря» перевернуло призму Шевченкового світосприйняття і здрібнило світила Шевченкового світу – Любов, Істину, Волю, Добро, Матір, Україну.
Особливість і цінність віршів Т. Шевченка в тому, що вони написані людиною з релігійною свідомістю, вкоріненою в духовну спадщину свого народу.
2. Аналіз ІІ частини.
- Які ви помітили зміни у навколишній природі? Як ці зміни вплинули на стан ліричного героя?
Картина земного раю несподівано змінюється картиною земного пекла.
- Які художні засоби використані?
- Що вам відомо про кріпацтво? Яку роботу вимушені були виконувати діти-підлітки у панів?
- За допомогою яких художніх засобів автор передає трагедію убогого пастушка-сироти?
(Метафори, риторичні оклики, епітет «тяжкі сльози»).
3. Порівняйте, зіставте І і ІІ частини вірша.
- Що порівнює автор? Який прийом використовує автор? (Контраст)
4. Робота з таблицею.
5. Аналіз ІІІ частини.
- Як ви думаєте про яку дівчину говорить Шевченко? (Оксану Коваленко)
- Якою ви уявляєте дівчину?
- Чому сонце засіяло для Тарасика?
Важко маленькій дитині усвідомити своє сирітство, свою безталанність, коли немає рідних, друзів, рідної домівки. Тому й зраділо хлоп’я, коли заспокоїла його зовсім чужа дівчина, утерла сльози, наче рідна сестра. І на душі стало затишно та спокійно, і сонце знову посміхається до бідного сироти.
«Раз добром зігріте серце – вік не прохолоне», - який глибокий зміст вкладено в слова поета, який був сіячем духовних якостей українського народу.
А чи існує взагалі якийсь загальний принцип поведінки, який створює між людьми взаєморозуміння, злагоду?
(„Поводь себе так з іншими, як хотів би, щоб вони поводились з тобою”)
- Чи зустрічали ви випадки безкорисливої допомоги один одному?
Формування любові до ближнього починається з любові до рідних. Усі ми зобов’язані любити ближнього, бо живемо на одній Землі, на одній планеті. Тож повинні один одному допомагати, не чинити зла, робити добро людям. П
Про те, що треба жити в мирі і злагоді завжди сповідувалося в неписаному законі народної мудрості. Що ж утверджував кодекс народної моралі?
6. Висновок.
- Яка роль художніх засобів?
Автор за допомогою художніх засобів підсилює наші емоції і допомагає зрозуміти, що відчуває ліричний герой, як змінюється стан ліричного героя у великому і складному світі. Ми розуміємо ідею твору.
7. Яка ж ідея вірша «Мені тринадцятий минало»?
(Співчутливе ставлення до хлопчика-пастушка; засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати)
Ідею можна виразити не тільки словами, не тільки значенням цих слів, але і яку композицію обере автор, які художні засоби і прийоми використовує.
Додаток № 1
1. Виберіть ті терміни, які можуть знадобитися на цьому уроці.
- Алегорія
- Балада
- Гумор
- Епітет
- Ідея
- Композиція
- Контраст
- Кульмінація
- Ліричний герой
- Метаморфоза
- Метафора
- Оповідач
- Пейзаж
- Пісня
- Порівняння
- Строфа
- Риторичне питання
- Риторичний оклик
- Тема
- Новела
Додаток № 2
2. Моральний кодекс народної мудрості:
- Хто людям добра бажає, той і собі має.
- Чого собі не зичиш, і другому не жадай.
- Все добре – пам’ятай, а зла – уникай.
- Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла і сподівайся.
- Посієш вчинок, виросте звичка.
- Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя.
Додаток № 3
3. Контрастні поняття
1. СОНЕЧКО СІЯЛО
2. ТАК ВЕСЕЛО БУЛО
3. ПРИЯЗНО МОЛИЛОСЬ
4. ВСЕ НА СВІТІ СТАЛО МОЄ
A. І ХЛИНУЛИ СЛЬОЗИ
B. НЕ ДАВ МЕНІ БОГ НІЧОГО
C. ЗАПЕКЛО, ПОЧЕРВОНІЛО
D. МОВ ПРОКИНУВСЯ
7