Оповідання "Лось" (сторінки 182-191)







Як почувався лось серед природи?

Лось відчував страх, коли почув тріщання старої гілляки на дубі. Він знає, що це тріщить, але це не заспокоювало його. Запах річкової криги та шарудіння прив'ялих стеблинок надавали йому тривоги. Також, лось відчував спокій під час лизання припорошеної снігом землі та попереду його очей була галявина, на якій він найчастіше бував.

Чи можна лося назвати головним персонажем твору

Так, лося можна назвати головним персонажем оповідання. Воно описує його думки, переживання та дії.

Як ти оцінюєш вчинки хлопчиків — схвалюєш чи засуджуєш?

Старший брат був розсудливим та відважним, і взявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, тоді як молодший брат тупцяв біля нього, не знаючи, чим допомогти. Ці двоє хлопців намагалися рятувати лося, який потрапив у воду, що можна відзначити як прояв гуманності та співчуття до тварин. Однак, операція була ризиковою і потенційно небезпечною для самого лося та для хлопців. Таким чином, вчинки хлопчиків можуть бути сприйняті по-різному.

Чому діти не стали сперечатися з дядьком? Як ти вчинив/ вчинила б на їхньому місці?

Діти не стали сперечатися з дядьком, оскільки він був дорослий і володів зброєю. Крім того, не хотіли конфліктувати. Я на їхньому місці спробувала б пояснити дядькові, що їхня мета була допомогти лосю і врятувати його життя, а не вбити його.

1. Лось із твору був:

старим самцем;

2. Де жив лось?

у заповіднику

3. Які художні засоби використав автор, щоб увиразнити пейзаж?

Для увиразнення пейзажу автор використав наступні художні засоби:

  • епітети: "дивною впертістю", "примерзлого болота", "всохла, кощава гілляка"
  • метафора: "дух примерзлого болота"
  • порівняння: "схоже на зітхання порипування гілляки"
  • персоніфікація: "стеблинки пускалися вскач по впалому листю", "слабка і майже невловна тривога, прив’ялі стеблинки"

Ці художні засоби допомогли передати відчуття забуття та занепаду, які пов'язані з цим пейзажем. Опис гілляки, яка тримається за стовбур і пускає стеблинки вскач по впалому листю, передає відчуття втоми та знемоги. Метафора "дух примерзлого болота" надає цьому пейзажу загадкового та таємничого характеру. Опис "линуло знеможене, схоже на зітхання порипування гілляки" передає відчуття відчаю та безпомічності. Нарешті, персоніфікація "слабка і майже невловна тривога, прив’ялі стеблинки" надає цьому пейзажу людських рис та викликає відчуття того, що пейзаж сам живий та має свої почуття та емоції.

4. Знайди опис лося на початку твору. Що ти відчув / відчула, читаючи цей фрагмент?

"Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, із якого обнесло листя."

Цей фрагмент описує великого звіра з широкими грудьми та рогами, які нагадують осінній низькорослий кущ. Опис створює образ сильної тварини, яка легко дихає, а її роги можна порівняти з обнесеним листям. Такий опис здатний викликати уявлення про велич та потужність цієї тварини.

5. Вчинки якого персонажа оповідання ти засуджуєш? Чому?

Я засуджую вчинки дядька, який загрожував братам і погрожував відібрати врятованого лося. Його реакція на дії братів була агресивною та непропорційною. Брати не намагалися завдати шкоди лосю, а намагалися допомогти йому. Я б наголосила на тому, що важливо розуміти мотивацію та мету вчинків інших людей, перш ніж починати висловлювати свої думки та реагувати на них. Також, варто було б додати, що дорослі повинні бути прикладом дітям та проявляти терпимість та співчуття до тварин та інших людей.

6. Як ти оцінюєш поведінку Шпичака після того, як хлопчики пішли? Чи справді йому стало шкода тварини?

Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими спалахами. Через те, що його вчинок побачили діти, він не сподівався на такий поворот подій. Ні йому не стало шкода.

7. Чи були у вашому житті випадки, коли довелося когось рятувати. Розкажіть про це однокласникам / однокласницям. Що ви відчували в той момент?

Коли я була молодшою, я знаходилася на відпочинку з моєю сім'єю на пляжі. Якось раз, коли ми плавали у воді, я помітила, що один з моїх братів втратив свідомість та почав тонути. Я швидко зрозуміла, що йому потрібна допомога та почала кричати про допомогу. Щасливо, один з найближчих жителів зразу ж зрозумів ситуацію та побіг у воду, щоб витягнути мого брата на берег. Ми викликали швидку допомогу та наші батьки відвезли його до лікарні. Все закінчилось добре, і мій брат повністю одужав. Я відчувала сильний страх та тривогу під час цієї ситуації, але також почувала себе дуже вдячною за те, що люди були поруч та допомогли нам.

8. Спрогнозуй кінцівку оповідання, уявивши, що дядько Шпичак не з’явився в кінці оповідання. Напиши власне закінчення.

Діти побігли попередити дорослих про пригоду що з ними сталася. А Шпичакові було соромно, тому він подався додому. Лось був сильним і боровся за своє життя, тому йому вдалось вижити. А Шпичак обдумавши свою поведінку запропонував обгородити тваринку, щоб іншим бешкетникам не вдалось повторити його помилку.

9. Ти вже знаєш, що українська природа мальовнича й багата. Для збереження природного розмаїття люди почали створювати заповідники та національні парки.
Знайди інформацію про те, які заповідники розташовані на території України, та створи інфографіку про один із них. Зазнач, які унікальні рослини в ньому є та які тварини перебувають під охороною

Згідно з даними Міністерства екології та природних ресурсів України, на території країни знаходиться понад 300 заповідників та національних парків. Одним з найбільш відомих та унікальних є Карпатський біосферний заповідник.

Його територія розташована на північному заході України та охоплює понад 66 тисяч гектарів. Заповідник створений для збереження унікального природного розмаїття Карпат та їх біологічної різноманітності. Тут можна знайти понад 8000 видів рослин, 50 видів ссавців, 150 видів птахів та 14 видів риб. Серед унікальних рослин, які зустрічаються в заповіднику, можна виділити ковили гірські, ковили карпатські, ковили польові, ромашкові рослини, та багато інших. Серед тварин, які перебувають під охороною заповідника, можна виділити карпатського оленя, косулю, зайця-русака, ведмедя, лисицю, бобра та інших.