Чарівне дзеркало. Поміркуй над прочитаним (сторінка 48-49)







1. Дай відповіді на запитання за Правилом для читання № 1.
Ці події відбувалися за часів існування українського козацтва та Запорозької Січі. У ній розповідається про надзвичайні здібності козаків.

2. Прочитай портрет запорожця. Чому деталі портрета перебільшені?
Люди вірили в надзвичайну силу козаків, наділяючи їх надприродними здібностями.

3. Що означає сполука слів «виходити сухими з води»? Наведи приклади з тексту та з власного життя, до яких можна застосувати цей вислів.
Це означає знаходити вихід зі складних ситуацій. «Туди не йдім, бо там ляхи йдуть; і туди не йдім, бо там турки або татари заходять. А сюди йдім,»

4. Які здібності козаків були реальними, а які надприродними? Зацитуй уривки на підтвердження своїх слів.

  • Реальні: були багатирями, могли розмовляти багатьма мовами.
  • Надприродні: мали великі голови та вуса, сон могли надсилати, туман напускати, у річки переливатися.

5. Ознайомся з історичним фактом. Доведи, що козаки були вправними, сміливими воїнами й високоосвіченими людьми.
Вони були багатомовними, і вони змогли взяти місто, яке ціла армія не могла взяти протягом десяти років.

6. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», яка характеризуватиме козаків. Використай слова з тексту «Чарівне дзеркало».

  • освічені,
  • багатирі,
  • розумні,
  • хитрі,
  • сильні,
  • обережні

7. Розкажи, що тебе вразило в розповіді про козаків. Хто в наш час продовжує козацькі традиції? Як саме?
Що вони були досить освічені. Знали багато мов.

8. Визнач тему та ідею переказу.

  • Тема: про незвичайні здібності козаків.
  • Ідея: прославити українських козаків, їх надприродні здібності.

9. Що у творі ілюструє заголовок — тему чи ідею? Свою відповідь обґрунтуй.
Ідею. Тому, що з заголовка не зрозуміло про що йдеться в тексті, але відображає ідею твору.