Японська народна казка. Казка Момотаро, або Хлопчик-Персик (сторінки 27-28)







Усно

1. Поділіть текст казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик» на частини, назвіть кожну з них.

  • Зачин. Поява Момотаро.
  • Розвиток подій: Дорослішання та виховання Момотаро.
  • Зав'язка. Похід Момотаро на острів Онігасіма Кульмінація. Острів Онігасіма підкорений.
  • Розв'язка. Повернення Момотаро в Японію до батьків.

2. Чим Момотаро відрізняється від звичайних дітей? Що допомагає йому змінюватися?
З моменту свого народження Момотаро ставав дедалі сильнішим і красивішим. У цьому йому допоміг рис - звичайна, але все цінна їжа для Японії. Автор передає значення рису. Момотаро народився маленьким і незграбним, але завдяки рису він виріс і «перетворився на дуже красивого юнака».

3. Який подвиг здійснив Момотаро? У чому полягає секрет його сили?
Момотаро звільнив людей від зла, коли героїчно переміг чудовиськ. Секрет його сили полягає в єдності Момотаро з природою: разом зі своїми слугами-тваринами, вони діють злагоджено, що дозволяє їм здобути швидку перемогу над злом.

4. Поясніть назву казки. Як назва пов’язана з традиціями японців?
Назва пов'язана із природою, у вигляді персика. Та місцина подій.
Згідно з японськими традиціями шанування та любові до природи, в цьому випадку персик і людина це одне ціле, нероздільне. Саме тому хлопчик отримав таке ім'я і саме тому так називається казка.

Аналіз та інтерпретація

5. Розкрийте стосунки людини й природи в казці «Момотаро, або Хлопчик-Персик»
У казці людина і природа єдині й рівні. Дід і баба захотіли дитину і природа (особливо річка, як її втілення), дала її у вигляді персика, і хлопець вискочив з персика. Тварини, з якими стикався Момотаро, були на тому ж рівні, що й він, спілкувалися тією ж мовою, і вони могли вільно вибирати, слухатися його чи ні. Вони стали слугами героя тільки тому, що він дав їм те, що вони просили.

6. Пригадайте українські чи інші європейські казки, у яких герой або героїня зустрічають звірів і птахів. Порівняйте ці твори з казкою «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Чим вони різняться?
Котигорошко, Івасик-Телесик

Письмово

7. Напишіть продовження казки про Момотаро.
Через місяць після повернення Момотаро додому до них прибув емісар імператора і попросив його очолити імперську армію від його імені проти драконів з Хоккайдо. Понад десяток років дракон грабує селян і забирає всіх новонароджених дітей.
Момотаро погодився на пропозицію імператора і разом зі своїми друзями та воїнами правителя вирушив на пошуки дракона. Вони побудували величезне дзеркало з тисячі щитів і зуміли осліпити дракона, який залишився на острові й нічого не бачив.
Винахідливість хлопця допомагають перемогти дракона раз і назавжди.

Цифрові технології

8. За допомогою інтернету доберіть японські прислів’я та приказки, що стосуються подій і вчинків персонажів у казці «Момотаро, або Хлопчик-Персик».

  • Прийшла біда - покладайся на себе.
  • В дорозі потрібен супутник, в житті - друг.
  • У кого весела вдача, той і крізь залізо пройде.
  • Навіть шлях у тисячу кілометрів починається з одного кроку.

Дослідження

9. За допомогою інтернету та довідникової літератури знайдіть інформацію про острови Японії. Які з них є найбільшими?
Хонсю, найбільший з чотирьох основних островів Японії.

13. Які традиційні свята українців пов'язані з природою? Розкажіть про одне з них.
Івана-Купала, День літнього сонцестояння

14. Визначте подібність і відмінність у ставленні українців і японців до природи.
Для більшості українців природа має дещо другорядне значення

15. Що корисного можна запозичити в японців?
Близькість до природи, працьовитість, сміливість, відданість.