Ернст-Теодор-Амадей Гофман. Лускунчик (сторінки 198-199)







"Лускунчик і Мишачий король" - це повість-казка про дівчинку Марію, яка потрапляє в казковий світ, де зустрічає Лускунчика, який оживає і бореться проти злого Мишачого короля.

Усно

1. Опишіть святкову атмосферу в будинку Штальбаумів 'Лускунчик і Мишачий король' Ернст-Теодор-Амадей Гофман. Що привернуло вашу увагу?

Дорослі готувалися до свята, а дітей зранку і до вечора не пускали до вітальні та залу. Діти сиділи в дальній кімнаті, і ніхто про них навіть не згадував (ніхто не приніс лампи, і вони трохи злякалися, як завжди в цю годину).

2. Як готувалися до свята діти й дорослі? Якими були їхні очікування? Чи справдилися вони?

Діти сиділи і чекали, поки дорослі приготують все до свята. Діти не повинні були заважати дорослим. Діти очікують, що батьки купуватимуть усі подарунки, які вони захочуть, і чекають подарунків від свого хрещеного батька Дроссельмайера. Він завжди створює особливі іграшки. Усі сподівання дітей виправдалися, а батьки дали їм усе, чого вони хотіли.

3. Що незвичайного приготував Дросельмаєр? Як поставилися до подарунка хрещеного діти та їхні батьки?

Дроссельмаєр побудував їм іграшковий замок, де все рухається (фігурки жінок і чоловіків). Фріцу це не сподобалося, тому що всі персонажі рухалися однаково, і це йому набридло. Марії теж не сподобався ляльковий замок, але вона не сказала про це Дроссельмейеру. Мама дітей зацікавилася замком, а більше механізмами, які рухають ляльок.

4. Розкажіть про фантастичні перетворення персонажів і речей у творі.

Опівночі годинник пробив дванадцяту, і в кімнаті з’явився Мишачий король зі своїм військом. Іграшки в шафі оживають, Лускунчик та інші беруться відбиватися від мишей.

Аналіз та інтерпретація

5. Як Марі ставилася до інших персонажів? Наведіть приклади з тексту.

Вона ввічлива щодо іграшок, турбуючись про всіх, особливо про Лускунчика, «але бідолашний Лускунчик може зламати собі руки й ноги.» Але, як і у випадку з Мазел Кларунією, вона не виконує ритуалів. «Навіщо мені з нею церемонитися!»

6. Як ви гадаєте, чому рідні не розуміли Марі? А хто розумів її фантазії?

Бо схоже на казку, на роман. Іграшка не може рухатися і говорити. Фантазії дівчини розуміє її дядько Дроссельмейєр, бо він має добру душу, вміє творити дива, він мрійник і має багату уяву.

7. Знайдіть у повісті ознаки чарівної казки. Сюжети яких відомих вам казок вона нагадує?

Чарівні предмети: туфельки Марі та шабля Лускунчика. Герой казки потрапляє в чарівне місто, повне чарівних речей і явищ:лимонадна річка, апельсинове дерево, мигдальні ворота та льодяникові ворота. Марійці допомагає чарівна іграшка Лускунчик. В нагороду за все Мері не тільки подружилася з Лускунчиком, а й зустріла в реальному житті племінника радника Дроссельмейера, своє кохання....

Письмово

8. Зазначте тему (теми), ідею (ідеї), використавши 1 - ;2 цитати 'Лускунчик і Мишачий король' Ерист-Теодор-Амадей Гофман, справжня любов і благородне серце можуть створити будь-яке диво.

  • Тема: Дивовижна історія дружби та пригод потворної іграшки Лускунчика та дівчинку Мері
  • Ідея: автор говорить нам, що добро, терпіння, турбота, чуйність, хоробрість, віра можуть перемогти будь-яке зло і зробити людину по-справжньому щасливим, 'бо ви додавали моєму серцю лицарської відваги, а моїй руці - сили.'

Цифрові технології

10. Створіть пост для соцмереж про повість-казку 'Лускунчик і Мишачий король', у якому запропонуйте проблему для обговорення.

Привіт, друзі! Сьогодні я хочу поділитися з вами історією, яка, на мою думку, буде цікавою для обговорення. Це казка "Лускунчик і Мишачий король".

У цій казці ми зустрічаємо головну героїню - маленьку дівчинку Марі, яка потрапляє в казковий світ, де зустрічає Лускунчика, який оживає і бореться проти злого Мишачого короля. Але, окрім казкових пригод, у цій історії є й інше важливе питання, яке може бути цікавим для нашого обговорення.

Як ви вважаєте, чи важливо зберігати свої дитячі мрії й фантазії в дорослому житті? Чи можуть вони стати джерелом натхнення і творчості? Чи ж, на думку деяких, вони лише заважають реальному життю та змушують нас втратити зв'язок з дійсністю?

Чекаю на ваші думки та відповіді в коментарях!

Дослідження

11. Дослідіть проблему 'Дросельмаєри в реальному й чарівному світі казки'. Скільки всього Дросельмаєрів діють у сюжеті твору? Назвіть їх. Якими родинними зв'язками вони пов'язані між собою? Намалюйте схему. З ким із Дросельмаєрів була знайома Марі? Знайдіть цитати про ставлення дівчинки до них. Прокоментуйте їх.

У казці розповідається про два світи: світ повсякденного життя сімейства Штальбаум і ночі, коли діють миші і ляльки. Всі ці світи і часи пов'язує між собою Дросельмаєр. У минулому він був придворним годинникових справ майстром при дворі батька Пірліпат.

У сьогоденні він є хрещеним Марі, старшим радником суду і 'великим умільцем', який вміє лагодити годинник і створювати дивовижні механічні подарунки. І в минулому, і в сьогоденні, і серед людей, і серед ляльок Дросельмаєр виступає як майстер часу і чудес.

Дросельмаєр вперше виникає як 'маленький темний чоловічок з великим ящиком під пахвою', прошмигуючи через передпокій у святвечір. Саме його Марі несподівано бачить сидячим на годиннику замість сови перед битвою ляльок і мишей.

Лускунчик - молодий Дросельмейєр з Нюрнберга, зачарований Мишильдою племінник хресного Дросельмейєра. Тож Марі чула знайому з двома Дросельмейєрами - хрещеним та його племінником в образі Лускунчика

Життєві ситуації

14. Хто з персонажів повісті проявляє розбещеність, неповагу до інших, жорстокість? Як боротися з цими вадами?

Франц Штальбаум - брат Марі, захоплений солдатиками, може бути задирливим і бездушним, але в скрутну хвилину готовий прийти па допомогу. Він з неповагою поставився до хрещеного дядька та його подарунку: ' - ; О-о-он як? - ; протягло мовив Фріц. - ; Нічого не можна? Слухайте, дядечку Дросельмаєре, якщо ваші вичепурені чоловічки в замку можуть робити тільки весь час те саме, то вони нічого не варті й мені нудно дивитися на них.'. Фріца хвилює тільки зовнішня краса його солдатиків, можливість завжди перемагати й бути 'великим полководцем'. Йому смішні та незрозумілі переживання сестри, її прихильність до Лускунчика, що зовсім і не іграшка.

15. Як ви розумієте такі людські якості, як співчуття, самопожертва, доброта? Кому з героїв або героїнь повісті Е.-Т.-А. Гофмана вони притаманні? Чи важливі вони для розвитку людини? А для вас особисто?

Дівчинка Марі з першого погляду покохала непоказного і потворного Лускунчика. Вона змогла заглянути йому в душу і зрозуміти, що це добре і смілива істота: 'Марі помітила, яким добродушністю світилося його обличчя'.

Марі всіляко допомагає своєму улюбленцю - заради одного вона готова на все. Дівчинка безстрашно вступає в бій з мишачим королем, віддає йому всі свої ласощі. Всі ми знаємо, що потрібно бути добрим, з увагою і чуйністю ставитися один до друга, допомагати своєму ближньому в біді, захищати слабких, не брехати, сміливо боротися за праве діло. Герої 'Лускунчика' саме так і поступають.