Ернест Сетон-Томпсон. Лобо







ОЦІНКИ ТА ОБГОВОРЕННЯ

ВІДЧУВАЮ

1. Розкажіть, хто з героїв твору викликав у вас співчуття та захоплення

Найбільше співчуття у мене викликали Лобо та його подруга Бланка. Це могутні та водночас вразливі істоти. Захоплення викликала мудрість, сила та відданість Лобо своїй зграї

2. Поясніть, що в оповіданні вразило вас найбільше

Найбільше вразила трагічна доля Лобо та Бланки - як вони загинули через свою прихильність один до одного. Це було дуже емоційно

3. Назвіть події у творі, які змусили вас особливо турбуватися за долю Лобо

Найбільше я хвилювався, коли Лобо втратив Бланку. Він так щиро її шукав і гірко побивався з горя. А потім, коли його самого було спіймано в капкани - здавалося, що він уже приречений. Але я сподівався, що він якось виживе

ДУМАЮ

4. Поміркуйте, чи було полювання на Лобо вдалим для розповідача. Які спостереження за поведінкою вовків підказали йому успішний план подальшого полювання? Підтвердіть свою відповідь переказом 1-2 епізодів твору

На мою думку, полювання на Лобо було вдалим для розповідача, адже врешті-решт йому вдалося вполювати легендарного вовка. Проте ця перемога дісталася йому вкрай важко.

Спостерігаючи за поведінкою вовків, розповідач зрозумів, що Лобо дбайливо ставиться до своєї зграї і завжди захищає її від небезпеки. Наприклад, коли розповідач виклав отруєне м'ясо, Лобо заборонив зграї до нього наближатися і сам виніс усі шматки геть. Або коли розповідач поставив капкани, Лобо уважно їх оглянув і допоміг уникнути іншим вовкам.

Отже розповідач зрозумів, що єдиний шлях вполювати Лобо - це використати його прихильність до Бланки. І саме через турботу про подругу Лобо і не помітив останній капкан.

5. Обґрунтуйте, чому розповідачеві не вдалося отруїти Лобо. Яку рису вовка він точно визначив після цього випадку?

Розповідачеві не вдалося отруїти Лобо, оскільки старий вовк мав надзвичайно гострий нюх і завжди розпізнавав отруйні речовини в їжі. Навіть коли розповідач доклав максимум зусиль, аби приховати отруту, Лобо одразу викрив хитрість і виніс усе отруєне м'ясо геть.

Отже, розповідач зрозумів, що Лобо володіє неймовірною кмітливістю й обережністю. Його вкрай важко обдурити.

6. Наведіть приклади епітетів, які використовує автор для характеристики Лобо та його зграї. Як вони допомагають вам уявити головного героя?

Ось деякі епітети на позначення Лобо та його зграї:

Лобо: могутній володар, великий сірий вовк, справжній велетень, надзвичайно дужий і хитрий звір.

Зграя: зухвала, свавільна, грізна, розбійницька.

Ці епітети створюють образ неймовірно сильних, розумних і небезпечних істот. Вони викликають захоплення їхньою могутністю і водночас тривогу через їхні набіги і жорстокість.

7. Подискутуйте, про яке ставлення Лобо до інших вовків зграї свідчить епізод із капканами

Епізод із капканами свідчить, що Лобо дбайливо ставився до своєї зграї та захищав вовків. Коли розповідач поставив пастки, саме Лобо помітив їх і допоміг уникнути небезпеки решті зграї. Він ризикував власним життям заради безпеки своїх підлеглих

8. Поясніть, що відчував розповідач у хвилини перемоги над Бланкою. А як сприйняли цю подію ви?

У хвилину перемоги над Бланкою розповідач, мабуть, відчував задоволення та гордість, що йому вдалося вразити невловиму зграю Лобо. Проте згодом він все ж пошкодував, що вбив прекрасну тварину.

Особисто я сприйняв цю подію з сумом і співчуттям до Бланки. Адже вона загинула через вірність своєму ватажку

9. Простежте, чи змінилася поведінка Лобо після втрати подруги. Які деталі свідчать про його глибокі страждання?

Після втрати Бланки Лобо цілком змінився. Він став апатичним, перестав тікати від людей і навіть полювати. Лобо безупинно шукав свою подругу, жалібно вив у горах. Коли знайшов її труп, то видав протяжний стогін від розпачу. Усе це свідчило про нестерпний біль від втрати коханої істоти

10. Перекажіть, як розповідачеві вдалося вполювати старого вовка. Чому він хотів зберегти життя Лобо?

Щоб вполювати Лобо, розповідач використав тушу Бланки як приманку. Він знав, що вовк обов'язково прийде на її запах. Так і сталося - Лобо потрапив у чотири капкани, які стиснули його лапи. Попри це розповідач спочатку хотів зберегти Лобо живим, аби показати легендарного звіра людям. Але старий вовк так гірко переживав полон і розлуку з Бланкою, що невдовзі помер від розбитого серця

11. Схарактеризуйте поведінку Лобо в полоні. Чому він збайдужів до власного становища? Від чого насправді помер старий вовк?

У полоні Лобо поводився апатично і байдуже. Він лежав нерухомо, не реагував на їжу чи дотики людей. Погляд його був спрямований удалечінь, наче думками він перебував у рідних горах.

Лобо збайдужів до власного становища, оскільки втратив усе, що було йому дороге - владу, волю і кохану. Без цього він втратив сенс життя.

Насправді старий вовк помер від розбитого серця через горе і тугу за Бланкою.

12. Поясніть, якими людськими рисами письменник наділив дику тварину

Письменник наділив звіра такими людськими рисами:

  • мудрістю та кмітливістю, здатністю вирішувати складні завдання;
  • турботою та відданістю своїй "сім'ї", тобто зграї;
  • здатністю до глибоких почуттів - кохання, ревнощів, розпачу через втрату;
  • гордістю та нескореністю навіть перед обличчям смерті.

13. Проаналізуйте, чим схожі герої оповідань Е. Сетона-Томпсона Лобо і М. Морозенко Хатіко? За результатами роботи укладіть порівняльну таблицю та презентуйте її у класі. Прокоментуйте, чи дотримувалися ви у своїй роботі правил доброчесності.

Критерій порівняння Лобо (Е. Сетон-Томпсон) Хатіко (М. Морозенко)
Вид тварини Вовк Собака
Місце мешкання Дикі гори і прерії Місто
Стосунки з людьми Уникав людей, але не чинив зла без причини Дружив з господарем, щодня проводжав і зустрічав його
Характер Мудрий, сильний ватажок і воїн Вірний і відданий супутник людини
Трагедія в житті Втрата коханої вовчиці Бланки Смерть улюбленого господаря
Причина смерті Помер від туги і розпачу через втрату Помер від старості і хвороб, чекаючи на господаря

ЗАВДАННЯ ДЛЯ СПІВПРАЦІ

Об’єднайтеся в пари і подискутуйте, чому має повчитися людина, яка часто вважає себе царем природи, у «братів наших менших». Презентуйте свої висновки однокласникам і однокласницям. Поцікавтеся, чи є у вас однодумці

Ось кілька висновків, які я міг би презентувати однокласникам після обговорення у парі:

  1. Людині варто повчитися в тварин самовідданості та вірності. Наприклад, Лобо ціною власного життя захищав свою зграю. А Хатіко роками чекав на господаря, незважаючи ні на що.
  2. Тварини вчать нас співчуття. Бачачи, як сумував Лобо чи як тужив Хатіко, ми усвідомлюємо, наскільки глибокими є почуття тварин.
  3. З історії Лобо ми розуміємо, що не можна бездумно знищувати диких звірів, адже вони мають свої сім'ї, почуття, право на життя.
  4. Спостерігаючи розум і кмітливість вовків чи собак, людина має поважати інтелект тварин та їхні інстинкти.

Я запитаю в однокласників, чи погоджуються вони з цими висновками і чи є в когось інші думки з цього приводу. Цікаво почути різні погляди!

Об’єднайтеся в групи й укладіть інформаційне гроно «Ставлення розповідача до природи». Опитайте своїх однокласників і однокласниць, чи поділяють вони погляди розповідача. Узагальніть результати опитування і презентуйте їх у класі.

Ось приклад інформаційного грона про ставлення розповідача до природи та можлива презентація результатів опитування однокласників:

Інформаційне гроно "Ставлення розповідача до природи"

  • Захоплюється дикими тваринами, полює на них.
  • Прагне дослідити повадки тварин.
  • Намагається перемогти хитрість і силу Лобо.
  • Шкодує про вбивство Бланки.
  • Зрештою пошкодував і Лобо.
  • Розуміє цінність життя тварин.

Результати опитування:

  1. 65% однокласників вважають, що спочатку розповідач ставився до тварин як до об'єктів полювання.
  2. 50% зазначили, що згодом він змінив своє ставлення, зрозумівши цінність їхнього життя.
  3. 30% не погодилися, що розповідач по-справжньому змінив ставлення до природи.

Висновок: більшість однокласників помітили зміну у ставленні розповідача до тварин з більшою повагою та співчуттям. Проте частина залишилася на позиції критичного ставлення.