Урок узагальнення до тем: «Біосфера», «Географічна оболонка Землі», «Антропосфера»







1. Учені дослідили та обчислили, що для утворення шару ґрунту завтовшки 5 см потрібно близько 1 тисячі років. Скільки тисяч років потрібно для утворення шару ґрунту завтовшки 50 сантиметрів? Як ви вважаєте, чи достатньо такого шару ґрунту для нормального розвитку рослин? Відповідь обґрунтуйте

Якщо для утворення 5 см шару ґрунту потрібно 1000 років, то для 50 см (або 0,5 м) шару ґрунту потрібно 0,5 / 0,05 * 1000 = 10 000 років.

В цілому, так. Більшість сільськогосподарських культур мають кореневу систему, яка розташовується в першому шарі ґрунту, який часто менший за 50 см. Однак, деякі дерева та багаторічні рослини мають глибші кореневі системи, які можуть проникати на більші глибини. Важливим є не лише товщина шару ґрунту, але і його якість, структура, вміст органічних речовин, поживних елементів, водопроникність та інші фактори, які впливають на родючість.

2. Припустимо, ваші батьки придбали дачу і там є земельна ділянка. Вам потрібно визначити тип ґрунту та покращити його родючість. Як ви розв’яжете цю проблему?

Щоб визначити тип ґрунту на ділянці та покращити його родючість, я б:

  • Відібрав зразки ґрунту з різних ділянок та різної глибини для аналізу в лабораторії. Це допоможе точно визначити тип ґрунту, його кислотність, вміст поживних речовин.
  • Провів візуальне обстеження - подивився структуру, колір, вологість ґрунту. Це також дасть уявлення про тип ґрунту.
  • Прості випробування: Для оцінки дренажних властивостей ґрунту проведіть тест на проникність води. Також можете провести тест на липкість та еластичність, щоб визначити кількість глини в ґрунті
  • Зробив би вапнування, якщо аналізи покажуть високу кислотність. Це покращить структуру і родючість.
  • Додав би органічні добрива (компост, перегній), щоб збагатити ґрунт поживними речовинами й мікроорганізмами.
  • Провів би аналіз на вміст важких металів, якщо ділянка в міській зоні.
  • Підібрав би відповідні для цього типу ґрунту рослини й сівозміни для вирощування

3. Розподіліть перелічені природні комплекси на 2 групи: природні і штучні.

Ось розподіл цих природних комплексів на дві групи - природні та штучні:

Природні:

  • Ліс
  • Савана
  • Озеро
  • Пустеля
  • Болото
  • Море
  • Річка
  • Балка

Штучні:

  • Поле
  • Сад
  • Ставок
  • Лісосмуга
  • Парк
  • Струмок

Пояснення:

Природними вважаються комплекси, що існують та розвиваються без активного втручання людини. Штучними є ті, що створені або суттєво перетворені людською діяльністю.

Ліс, савана, пустеля, озеро, болото, море, річка та балка - це природні ландшафти.

Поле, сад, ставок, парк і струмок - результат господарської діяльності людини. Лісосмуги також насаджуються штучно.

Отже, ці об'єкти можна розділити на зазначені дві групи.

4. Назвіть штучні природні комплекси, що траплялись на шляху мандрівникам:

Згідно з описом маршруту шестикласників, на їх шляху траплялися такі штучні природні комплекси:

  1. Парк - штучно створений ландшафтний комплекс, призначений для відпочинку та прогулянок.
  2. Поле - агроландшафт, де вирощують сільськогосподарські культури, в цьому випадку - хліба. Це результат господарської діяльності людини.
  3. Ставок - штучна водойма, утворена греблею для зберігання води. Слугує різним господарським, рекреаційним та іншим цілям.

Отже, на шляху дітей трапилися такі штучно створені людиною природні об'єкти - парк, поле з посівами та ставок з греблею. Це типові приклади перетворених або створених людською працею ландшафтів.

5. Про яку природну зону йдеться в описі: «Зима холодна, літо тепле. Ґоунти - сірі лісові, чорноземи. Рослинність степова і лісова: дуб. граб, сосна, ковила, типчак, тонконіг, тимофіївка. Тварини: лось, куниця, лісовий кіт. білка, ховрах, їжак, тушканчик, миша»?

З опису кліматичних умов (холодна зима, тепле літо), типів ґрунтів (сірі лісові, чорноземи), рослинності (дуб, граб, сосна, а також степові трави - ковила, типчак) і тварин (лось, куниця, білка та інші) можна зробити висновок, що йдеться про лісостепову природну зону.

Лісостеп характеризується саме поєднанням лісової та степової рослинності, а також тваринного світу. Тут переважають сірі лісові та чорноземні ґрунти. Клімат помірно континентальний з холодною зимою та теплим літом.

Отже, наведений опис відповідає саме лісостеповій природній зоні України, яка розташована між лісовою і степовою зонами. Це перехідна зона, де поєднуються риси лісу та степу.

6. Тарас Шевченко писав: «Тече вода в синє море, та не витікає...». Чи насправді це так? Про яку властивість географічної оболонки тут ідеться? Чи проявляється ця властивість у вашій місцевості? Наведіть приклад

У цьому вислові Шевченка йдеться про кругообіг води в природі. Вода з морів та океанів випаровується і потім у вигляді опадів повертається назад, тому загальна кількість води в морях залишається приблизно однаковою. Ця властивість проявляється і в нашій місцевості - вода з річок та озер випаровується, утворює хмари і дощі, які знову поповнюють річки і озера.

7. Існує вислів: «Після кожної темної ночі настає світанок». Про яку закономірність географічної оболонки тут ідеться? Наведіть інші приклади, що підтверджують цю закономірність

У цьому вислові йдеться про закономірну зміну дня і ночі на Землі. Після темряви ночі завжди настає світло дня зі сходом Сонця. Інші приклади цієї закономірності - зміна пір року (після зими настає весна), зміна фаз Місяця (після нового Місяця наростає освітлена частина до повні, після якої знову зменшується). Це природні цикли, які регулярно повторюються

8. Використавши всі запропоновані слова, складіть розповідь про природний комплекс. Клімат, верблюд, спекотний, пересихають, посушливий, тріскає, колючі чагарники, річки, тварини, каміння, пісок, пристосувались, змії, верблюжа колючка, ящірки. Вкажіть назву цього природного комплексу.

У цій місцевості переважає посушливий спекотний клімат. Через нестачу вологи річки часто пересихають, а земля тріскається і покривається товстим шаром піску та каміння. Тут ростуть колючі чагарники та верблюжа колючка. Тварини пристосувалися до таких суворих умов - тут живуть верблюди, змії, ящірки. Це опис пустельного природного комплексу.

9. Опишіть, які ви пропонуєте заходи для збереження рідкісних тварин або рослин (за вибором), поширених у вашій місцевості. Назвіть їх (не менше двох прикладів).

В загальному можу запропонувати такі заходи для збереження рідкісних видів:

  1. Створення природних заповідників та національних парків. Це дозволить зберегти природні місця існування рідкісних видів і захистити їх від антропогенного впливу.
  2. Занесення рідкісних видів до Червоної книги. Це посилить їх охоронний статус та увагу до збереження з боку держави.
  3. Проведення роз'яснювальної роботи серед населення про важливість збереження біорізноманіття. Це допоможе змінити ставлення людей до природи.
  4. Відтворення популяцій рідкісних видів шляхом розведення в неволі і подальшої реінтродукції.
  5. Контроль та обмеження факторів, шкідливих для рідкісних видів - вирубка лісів, забруднення, браконьєрство тощо.

Конкретні заходи залежатимуть від особливостей регіону та стану популяцій рідкісних видів.