§29. Урок-практикум. Визначення абсолютної і відносної вологості повітря







Якщо ви знаєте, що ви на правильному шляху, якщо у вас є це внутрішнє знання, тоді ніхто не зможе відвернути вас... хай що б вони говорили.

Барбара Мак-Клінток, американська науковиця, Нобелівська лауреатка

Поміркуйте над висловом Барбари Мак-Клінток. Які риси характеру потрібно виховувати в собі, щоб досягати успіху в житті?

З вислову Барбари Мак-Клінток можна зробити висновок, що для досягнення успіху в житті потрібно виховувати в собі такі риси:

  • Впевненість у собі та своїх цілях. Потрібно чітко розуміти, чого ви хочете досягти, і вірити, що ви здатні це зробити.
  • Наполегливість та цілеспрямованість. Не звертати уваги на перешкоди та критику, а йти до своєї мети, незважаючи ні на що.
  • Внутрішня мотивація та сила волі. Рухатися до своєї мети тому, що цього прагне ваше серце, а не через зовнішні стимули чи очікування інших.

Пригадайте, що таке абсолютна вологість

Абсолютна вологість - це фактична кількість водяної пари, що міститься в одиниці об'єму повітря за певної температури. Вимірюється в грамах на кубічний метр.

Що таке відносна вологість?

Відносна вологість - це відношення фактичної кількості водяної пари в повітрі до максимально можливої кількості за певної температури. Вимірюється у відсотках.

Що таке точка роси?

Точка роси - це температура, за якої відносна вологість повітря дорівнює 100%, тобто досягається максимальне насичення повітря водяною парою. За цієї температури починає випадати роса.

ПРАКТИЧНА РОБОТА

1. Пригадайте, у яких одиницях вимірюється відносна вологість повітря

Відносна вологість повітря визначається як співвідношення фактичної кількості водяної пари, яка міститься в повітрі, до максимальної кількості водяної пари, яку повітря може утримувати при даній температурі.

Завдання 2. Температура повітря в класі становить +20 °C. В 1 м3 міститься 12 г водяної пари. Визначте відносну вологість повітря.

Для визначення відносної вологості повітря при температурі +20 °C використовуємо дані, згідно з якими при цій температурі повітря може містити максимум 17 г/м³. Умова завдання дає нам 12 г водяної пари на метр кубічний. Тому:

Відносна вологість = (12 / 17) × 100% = 70.59%

Завдання 3. В Антарктиді t -30 °C, в 1 м3 повітря може міститися 0,30 г водяної пари, а міститься, відповідно, 0, 12 г. Визначте відносну вологість повітря.

При температурі -30 °C максимальна кількість водяної пари, яка може міститися у повітрі, становить 0,30 г/м3. А фактична кількість водяної пари становить 0,12 г/м³. Тому:

Відносна вологість = (0,12 г / 0,30 г) × 100% = 40%

Завдання 4. Абсолютна вологість повітря становить 15 г/м3. Використовуючи дані таблиці (с. 32), визначте відносну вологість повітря при температурі 20 °C.

Для температури 20 °C максимальний вміст водяної пари становить 17 г/м3. Абсолютна вологість становить 15 г/м3. Тому:

Відносна вологість = (15 г / 17 г) × 100% = 88.24%

Завдання 5. Відносна вологість повітря при температурі 15 °С дорівнює 50 %. Використовуючи дані таблиці (с. 32), визначте абсолютну вологість повітря.

За даними таблиці, максимальна можлива абсолютна вологість повітря при температурі 15 °С становить 13,2 г/м3. Отже, абсолютна вологість повітря становить 50 % * 13,2 г/м3 = 6,6 г/м3.

Відповідь: 6,6 г/м3.

Завдання 6. Визначте абсолютну вологість повітря, якщо відносна вологість при t +20 °C становить 50%.

З таблиці можна дізнатися, що при температурі +20 °C, максимальний вміст водяної пари становить 17 г/м³. Тому, якщо відносна вологість становить 50%, то:

Абсолютна вологість = 17 г/м³ × 50% = 8.5 г/м3

Завдання 7. Визначте абсолютну вологість повітря, якщо відносна вологість за температури 0 °C становить 80 %.

Максимальна можлива абсолютна вологість повітря залежить від температури. При температурі 0 °C вона становить 4,8 г/м³.

Відповідно, при відносній вологості 80 % абсолютна вологість повітря становитиме 4,8 г/м³ * 0,8 = 3,84 г/м³.

Отже, відповідь: 3,84 г/м³

Завдання 8. У музеї для кращого зберігання експонатів вологість повітря не повинна перевищувати 60 %. Температура у приміщенні +20 °С, 1 м3 повітря може містити ... г, а гігрометр показав відносну вологість 80 %. Визначте кількість вологи у повітрі в грамах. На скільки вона перевищує норму? Дайте працівникам музею поради щодо встановлення нормальної вологості повітря.

Завдання не можна вирішити без додаткової інформації (знак "..." означає, що дані відсутні). Потрібно знати максимальний вміст водяної пари при температурі +20 °C, щоб розрахувати абсолютну вологість. Якщо взяти з таблиці, що максимальний вміст становить 17 г/м3 (як у попередніх завданнях), то:

Абсолютна вологість = 17 г/м3 × 80% = 13.6 г/м³

Якщо максимально допустима вологість у музеї не повинна перевищувати 60%, то:

Допустима абсолютна вологість = 17 г/м3 × 60% = 10.2 г/м3

Перевищення норми = 13.6 г/м3 - 10.2 г/м3 = 3.4 г/м3

Щоб знизити вологість у музеї, можна використовувати осушувачі повітря, регулярно провітрювати приміщення або встановити систему клімат-контролю з можливістю регулювання вологості.

Перевіряємо себе

1. Що таке вологість повітря? За допомогою яких приладів можна виміряти вологість повітря?

Вологість повітря - це вміст водяної пари у повітрі. Виміряти вологість можна за допомогою таких приладів:

  • Психрометр
  • Гігрометр
  • Гігростат

2. Чим небезпечне для здоров’я людини надто сухе чи вологе повітря?

Надто сухе повітря може бути небезпечним для здоров’я людини, оскільки воно може спричиняти проблеми з диханням, сухість слизових оболонок і подразнення горла.

3. Сухий і вологий термометри психрометра показують однакову температуру. Яка відносна вологість повітря?

Якщо сухий і вологий термометри психрометра показують однакову температуру, то відносна вологість повітря становить 100%.

4. Оцініть свою діяльність на уроці.

Щодо оцінки власної діяльності, то краще самому учневі її дати, виходячи з того, наскільки уважно він ставився до матеріалу і завдань, чи виконав усі вимоги вчителя тощо. Я можу лише порадити об'єктивно оцінити свої зусилля.

З поданого переліку вражень, почуттів оберіть одне-три слова чи словосполучення, що відповідають настрою на уроці:

  • Зацікавленість - тема уроку досить цікава, особливо практична частина з розв'язанням задач
  • Задоволення - мені подобається допомагати з навчанням та поясненням матеріалу
  • Спокій - робота з інформацією та логічними завданнями заспокоює та врівноважує
  • Натхнення - приємно отримувати нові знання та вирішувати цікаві завдання