Степан Руданський







ДОБРЕ ТОРГУВАЛОСЬ

ПЕРЕВІРЯЄМО

1. Чумак хотів купити

  • Б дьогтю

АНАЛІЗУЄМО

2. Як багаті купці вирішили покепкувати із чумака? Кого вони мали на увазі, коли використовували слово «дурні»?

Купці вирішили покепкувати з чумака, назвавши його "дурним". Вони мали на увазі самого чумака

3. Чи вдалося купцям образити чумака? Чому?

Чумакові вдалося дати гідну відповідь купцям. Він натякнув, що вони самі є "дурнями", оскільки залишились останнім "товаром" у крамниці.

4. Обґрунтуйте, що твір «Добре торгувалось» - співомовка

Твір має усі ознаки співомовки: короткий гумористичний вірш, побудований на життєвій бувальщині та дотепному діалозі.

МІРКУЄМО

5. Часто наприкінці торгівлі залишаються найгірші товари. Як про це в діалозі з купцями сказав чумак?

Чумак сказав, що на кінець торгівлі залишилися тільки два "товари" - самі купці.

6. Хто виявився мудрішим та здобув «перемогу» в словесному поєдинку - чумак чи купці? Поясніть свою відповідь

Мудрішим та переможцем у словесному поєдинку виявився чумак. Він влучно і дотепно відповів на зневажливі слова купців.

ЗАПОРОЖЦІ Β КОРОЛЯ

ПЕРЕВІРЯЄМО

1. Запорожці в співомовці С. Руданського приїхали до

  • В короля

2. Якою стравою вирішили пригостити запорожців?

Їх вирішили пригостити сметаною.

АНАЛІЗУЄМО

3. Знайдіть і зачитайте опис зовнішності запорожців. На яких портретних деталях зосереджує нашу увагу автор?

Опис зовнішності запорожців: "В них жупани все кармазинові, і самі такі храбренні, вуса прездорові". Автор звертає увагу на їхній одяг з дорогого сукна, вуса та хоробрість.

4. Розкажіть, як королівська знать вирішила посміятися над козаками

Королівська знать вирішила посміятися над козаками, запропонувавши їм з'їсти сметани

5. Чи зуміли запорожці знайти вихід із ситуації? Чому вони перед тим, як їсти сметану, попросили меду?

Так, запорожці знайшли вихід із ситуації. Вони попросили меду перед тим, як їсти сметану, щоб уникнути того, щоб їхні вуса стали білими від сметани. Запорожці, з'ївши мед, змогли завертіти своїми вусами вгору. Це було виразом їх кмітливості та здатності передбачати наслідки. Вони знали, що ляхи хотіли посміятися над ними, але вони перехитрили їх, показавши, що є розумнішими, ніж про них думали

6. Охарактеризуйте запорожців, які приїхали до короля, вибравши потрібні якості (характеристики) з поданого нижче переліку

Характеристики запорожців: незалежність, почуття гумору, кмітливість.

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

7. Розгляньте подану біля співомовки ілюстрацію (с. 267), опишіть одяг запорожця. Про що свідчить зовнішній вигляд козака?

На ілюстрації зображено запорожця, який одягнений у традиційний український національний одяг:

  • Свитка: Він носить червону свитку.
  • Традиції: Червоний колір свитки та вишивка можуть символізувати культурну ідентичність та гордість запорожця.

Зовнішній вигляд козака свідчить про глибоку повагу до українських традицій та культурної спадщини. Це також може вказувати на його соціальний статус або роль у спільноті.

ТОРБИН БРАТ

ПЕРЕВІРЯЄМО

1. Установіть відповідність між назвою співомовки С. Руданського та малюнком.

  • 1 «Добре торгувалось» - В
  • 2 «Запорожці в короля» - А
  • 3 «Торбин брат» - Б

2. До кого пішов працювати циган та яку роботу виконував (за твором «Торбин брат»)?

Циган пішов працювати до свого сусіда-господаря, де молотив жито

3. Якою мала бути плата за робочий день?

За торбину жита

АНАЛІЗУЄМО

4. Як саме багатий сусід змусив цигана молотити не лише весь день, а й усю ніч? Чому, на вашу думку, циган погодився, прекрасно розуміючи, що господар його підло використовує?

Багатий сусід змусив цигана працювати всю ніч, використовуючи хитрий трюк зі словами. Коли циган запитав увечері, чи не пора закінчувати роботу, оскільки здаля з'явилось світло, господар відповів, що це "братик сонця" (місяць), а не саме сонце, тим самим підштовхуючи цигана продовжувати молотити.

Циган погодився працювати всю ніч, можливо, тому що був у вкрай скрутному становищі й не мав іншого вибору. Він міг бути змушений до подальшої роботи через своє залежне становище від господаря, або ж міг вже мати план, як відплатити хитрому сусідові, знаючи про свій намір підшити до торби мішок і таким чином отримати більше, ніж йому належало.

5. Як циган помстився хитрому сусідові?

Циган помстився, підшивши до торбини мішок. Так він отримав більше зерна, ніж заслужив.

МІРКУЄМО

6. Хто в співомовці «Торбин брат» розумніший: циган чи господар? Чому саме?

Розумнішим і хитрішим виявився циган. Він зумів обдурити жадібного господаря.

ΤΒΟΡЧЕ ЗАВДАННЯ

7. Зіставте три співомовки, які ви прочитали, і складіть асоціативне гроно (асоціативний кущ) до слова «співомовка».

Асоціативне гроно, або асоціативний кущ, до слова "співомовка" на основі трьох розглянутих співомовок Степана Руданського («Добре торгувалось», «Запорожці в короля», «Торбин брат») може виглядати наступним чином:

  • Жанр: гумор, сатира, лірико-епічний твір.
  • Форма: віршована, діалог, анекдот.
  • Теми: хитрість, кмітливість, обман, соціальна критика.
  • Персонажі: чумак, купці, запорожці, король, циган, господар.
  • Мораль: відплата, нахабство, гордість, справедливість.
  • Емоції: сміх, іронія, задоволення, роздратування.
  • Ідентичність: українська культура, народні звичаї, сильний дух.
  • Стиль: ігровий, легкий, зрозумілий, дошкульний.

Ці елементи можна використати для створення візуальної схеми, де від центрального слова "співомовка" розходяться гілки з перерахованими асоціаціями, кожна з яких відображає різні аспекти цього літературного жанру, особливості конкретних співомовок Руданського та їх зміст.