Павло Глазовий







ЕВОЛЮЦІЯ
ПЕРЕВІРЯЄМО

1. Де відбувається подія, змальована в гуморесці?

Подія відбувається в зоопарку

2. Про що завели мову син із батьком?

Батько і син розмовляють про те, чи правда, що людина походить від мавпи.

АНАЛІЗУЄМО

3. Як відповів батько на друге запитання сина? Як ви розумієте таку відповідь?

На друге запитання сина батько жартівливо відповідає, що не всім людям вдається стати справжніми людьми, натякаючи на те, що дехто поводиться гірше за мавп. Це гумористична відповідь.

4. Доведіть, що твір «Еволюція» за жанром - гумореска

Це гумореска, адже в ній ідеться про смішну розмову батька з сином, під час якої висміюються недоліки деяких людей. Твір невеликий за обсягом і написаний віршем.

МІРКУЄМО

5. Чому П. Глазовий назвав свій твір «Еволюція»? Що це слово означає?

Автор використовує назву "Еволюція", щоб натякнути, що дехто з людей начебто й еволюціонував з мавп, але людські якості так і не набув. Еволюція - це розвиток від простого до складного.

6. У чому саме полягає гумор цього твору? Що автор висміює? Над чим змушує задуматися?

Гумор полягає у несподіваній відповіді батька. Автор висміює тих людей, які поводяться гірше за тварин. Змушує замислитися над власною поведінкою.

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

7. Розіграйте гумореску «Еволюція» за особами (автор, хлопчик, батько).

Можна розіграти гумореску, читаючи ролі автора, батька й сина з відповідними інтонаціями.
НАЙВАЖЧА РОЛЬ
ПЕРЕВІРЯЄМО

1. Твір «Найважча роль» за жанром -

  • В гумореска

2. На кого вчився син у студії?

Син учився в студії при театрі (на актора).

АНАЛІЗУЄМО

3. Чому мати переконана, що саме її синочкові дісталася найважча роль у виставі?

Мати вважає, що її сину дісталася найважча роль тому, що йому доведеться викотити бочку на сцені. Насправді це дуже проста роль, але мати перебільшує її складність.

4. Пригадайте, що таке професіоналізми. Знайдіть їх у тексті. Для чого автор їх використав?

Професіоналізми - слова, що належать до певної професійної сфери. У тексті це слова "прем'єра", "режисер", "сцена", "дія". Автор використовує їх, аби створити враження серйозності подій.

МІРКУЄМО

5. Прочитайте речення. Яке з них виражає основну думку твору, а яке - тему

Основну думку виражає речення "Вихваляння синочка, який так і не виявив свого таланту на сцені". Воно передає головний зміст твору. А темою є участь сина в театральній виставі.

6. Для чого, на вашу думку, Павло Глазовий написав гумореску «Найважча роль»? Чи актуальною в наш час є проблема, висвітлена автором?

На мою думку, Павло Глазовий написав цю гумореску, щоб висміяти звичку деяких батьків перебільшувати успіхи та таланти своїх дітей.

Так, ця проблема залишається актуальною і в наш час. Багато батьків ідеалізують своїх дітей, вважаючи їх найрозумнішими, найталановитішими, кращими за інших. Вони часто переоцінюють досягнення своїх чад, ніби намагаючись таким чином компенсувати власні нездійснені амбіції.

У гуморесці мати в захваті від нібито найскладнішої ролі сина в театрі, хоча насправді йому дісталося зіграти щось дуже просте й незначне.

Отже, П. Глазовий влучно висміює цю рису деяких батьків. І в наш час таке явище теж зустрічається. Тому проблема, порушена в гуморесці, лишається слушною.
ЗАМОРСЬКІ ГОСТІ
ПЕРЕВІРЯЄМО

1. Дія, змальована в гуморесці «Заморські гості», відбувається в

  • Б Києві

2. Хто є учасниками діалогу?

Учасниками діалогу є гості з Канади та міліціонер.

АНАЛІЗУЄМО

3. Якою була реакція гостей із Канади на відповідь міліціонера українською мовою? Зачитайте відповідний уривок

Реакція гостей: "Здивуванням засвітились / Очі у туриста". Вони здивувалися, що міліціонер розмовляє українською.

4. Як міліціонер зрозумів, що в будинок міськради завітали інтелігентні люди, справжні патріоти?

Міліціонер зробив висновок про те, що до будинку міськради завітали інтелігентні люди, справжні патріоти, виходячи з того, що вони розмовляли українською мовою. Він козирнув і відповів що "Розбиратися у людях - перше діло наше." і "Я вгадав, що ви культурні, благородні люди, бо шпана по-українськи розмовлять не буде." Міліціонер упереджено ставиться до української мови, вважаючи, що тільки благородні та інтелігентні люди можуть нею розмовляти, і це стає основою для його висновку про патріотизм та інтелігентність туристів.

5. Зачитайте останню репліку міліціонера. Що в його словах, на вашу думку, викликає сміх? А над чим маємо задуматися?

Міліціонер робить висновок про інтелігентність і благородство гостей лише на підставі використання ними української мови. Це створює комічний ефект, оскільки він припускає, що лише певна група людей може розмовляти українською, а інші (наприклад, "шпана") нею не користуються.

Міліціонер використовує слово "шпана" для опису молоді, яка не розмовляє українською. Це слово має негативне забарвлення і викликає асоціації з хуліганами та злочинцями.

МІРКУЄМО

6. Яких людей висміює автор у своєму творі? Якби ви зустріли таких персонажів, щоб ви їм порадили?

Автор висміює тих українців, які нехтують рідною мовою. Я б їм порадив більше цінувати і вживати українську мову.

7. Як ви думаєте, чи усвідомили сучасні українці необхідність спілкування рідною мовою та дбайливого ставлення до неї? Поясніть свою відповідь

На мою думку, більшість українців таки усвідомили важливість української мови, зокрема після подій останніх років. Але подекуди ще трапляються випадки неповаги до неї.
ПОХВАЛА
АНАЛІЗУЄМО

1. Якими компліментами Павук осипав Муху? Для чого?

Павук осипав Муху такими компліментами:

  • "Ти так гудеш, що кожен звук, / Як музика для слуху."
  • "За дивну талію твою / І за гарненькі ніжки..."
  • "Ти - як перлина, як топаз, / Ти - як іскрина синя."

Павук робить ці компліменти, щоб заманити Муху в павутиння і з'їсти її.

2. Чому Муха втратила пильність і чим за це розплатилася?

Муха втратила пильність, тому що повірила компліментам Павука і не розпізнала його злих намірів. Вона була зачарована його словами і не помітила небезпеки. За свою довірливість і легковажність Муха розплатилася свободою і життям.

3. Як ви думаєте, кого змальовує автор в образі Павука, а кого - в образі Мухи? Які людські вади викриває автор за допомогою гумору в цьому творі?

У байці "Похвала" Павло Глазовий змальовує в образі Павука лицемірних і підступних людей, які використовують лестощі та компліменти, щоб досягти своїх корисливих цілей. А в образі Мухи автор зображує довірливих і наївних людей, які легко піддаються на лестощі й не бачать справжніх намірів тих, хто їх хвалить.

За допомогою гумору автор викриває такі людські вади, як лицемірство, підступність, довірливість і наївність. Байка вчить нас бути обережними й не довіряти сліпо тим, хто нас хвалить.

МІРКУЄМО

4. Уважно прочитайте останні чотири рядки цього твору. Кому їх адресовано? Від чого застерігає нас автор?

Останні чотири рядки байки "Похвала" звучать так:

То я скажу, що не для мух Слова, звичайно, мовляться, Бо на солодку похвалу Не тільки мухи ловляться.

Ці рядки адресовані всім людям, незалежно від їх віку, статі чи соціального статусу. Автор застерігає нас від того, щоб ми не піддавалися на лестощі й не довіряли сліпо тим, хто нас хвалить. Він показує, що солодкі слова можуть бути використані як приманка, щоб обдурити і використати людину.

Автор закликає нас бути обережними й критично оцінювати компліменти, які нам роблять. Він радить нам не втрачати пильності й не дозволяти лестощам затуманити наш розум.