Оксана Іваненко. ЦВІТАРІНЬ







Чи не нагадує тобі цей зачин початок однієї з казок Андерсена? Якщо так, то пригадай назву цієї казки

Зачин твору дійсно нагадує початок казки Ганса Крістіана Андерсена "Гидке каченя". Там теж йдеться про вилуплення пташенят з яєць.

Які ознаки казки використала авторка в зачині твору?

  • Умовний час і місце дії ("у гнізді, у двох малесеньких яєчках")
  • персоніфікація, наділення людськими рисами (мати-пташка "зітхає")
  • повтори ("Тук-тук! — знову повторилося")
  • гіперболізація (пташенята "так широко розкрили роти, що здавалося, от-от роздеруться")

Прочитай розмову пташок за ролями. Про що, на твою думку, ітиметься далі?

Напевно, далі йтиметься про пригоди двох пташенят Цві та Рінь. Можливо, вони загубляться чи потраплять в якусь халепу, а потім щасливо повернуться додому.

Чому пташок назвали Цві та Рінь? Як ти вважаєш, за якими критеріями батьки обирають імена дітям?

Пташенят назвали Цві та Рінь, бо саме такі звуки вони вимовили, коли вилупилися з яєць. Це своєрідні "пташині" імена.

Щодо критеріїв вибору імен для дітей, то батьки зазвичай обирають імена, які їм подобаються звучанням, які мають гарне значення або на честь рідних чи близьких людей.

Подумай, а де ще можна загубитися?

Які поради ти дав би/дала б, щоб не загубитися, наприклад, у лісі?

Ось кілька порад, щоб не загубитися у лісі:

  1. Завжди бери з собою карту місцевості та компас. Орієнтуйся за ними, щоб знати у якому напрямку йти.
  2. Одягай яскравий одяг, щоб тебе було видно здалеку, якщо раптом доведеться кликати на допомогу.
  3. Зауваж примітні місця та орієнтири, наприклад, велике дерево, скеля, струмок. Це допоможе потім знайти шлях назад.
  4. Якщо все ж загубився, не панікуй. Стій на місці та подавай сигнали, наприклад кричи чи свисти. Так тебе швидше знайдуть.
  5. Якщо маєш телефон, обов'язково візьми з собою зарядку та ввімкни геолокацію. Це дозволить тобі зорієнтуватися та подати сигнал про своє місцезнаходження.
  6. Не ходи у ліс один, завжди бери когось із собою. Разом шукати вихід буде набагато легше.

Ось такі поради мені спадають на думку. Головне - зберігати спокій та орієнтуватися за допомогою карти й компаса. А ще краще - не ходити у ліс самому.

А ти розповідаєш своїм рідним про новини щодня?

Так, я щодня розповідаю батькам та друзям новини про своє життя. Мені подобається ділитися деталями, адже цікаво почути і реакцію співрозмовника.

Тобі подобається повідомляти про все докладно чи краще сказати кількома словами? Чому?

Я вважаю краще розповідати докладно, бо так цікавіше і можна передати більше емоцій. Коли говориш лише кількома словами, то багато деталей губиться.

Назви епітети в цьому абзаці. Зачитай ознаки приходу осені

Епітети в цьому абзаці:

  • сухий, але вже не теплий ранок
  • весела, невідома малечі пташка
  • північна гостя

Ознаки осені:

  • поспіли кислички на диких яблунях
  • тріскалися шкаралупки на каштанах
  • кароокі каштани падали на лісові стежки
  • почало опадати листя
  • пташки загомоніли про відліт

Намалюй словесну картину до цього абзацу.

Словесна картина: На фоні блідо-блакитного неба видніють оголені дерева з поодиноким пожовклим листям. По лісовій стежці, встеленій килимом з опалого листя, котяться каштани, схожі на веселі очі. З гілки старого дуба лунає незнайома пісня - то прилетіла маленька весела пташка. Навколо тихо і сумовито, тільки вітер гойдає гілки дерев.

Знайди в інтернеті зображення чечітки. На яких відомих тобі птахів вона схожа?

За зовнішнім виглядом чечітка схожа на горобця або зяблика. Це невеличкий птах зі струнким тілом, коротким хвостом і міцним дзьобом. Забарвлення переважно коричневе зі світлими плямами.

Яку новину принесла чечіточка? Про що попередила птахів?

Новина, яку принесла чечітка:

  • У неї вже випав сніг, тому вона прилетіла сюди, де тепліше
  • Попередила, що скоро прилетить морозна біла сова і випаде сніг
  • Закликала інших птахів швидше збиратися у вирій, поки не настала зима

Отже, чечітка принесла звістку про наближення зими й попередила птахів, що пора збиратися у теплі краї, поки не стало занадто холодно і не випав сніг.

Яка подія перервала спілкування чечітки з іншими птахами?

Спілкування чечітки та інших птахів перервала раптова поява хижого птаха шуліки. Він напав на зграйку і встиг схопити одну з маленьких пташок.

Чи дозволено стріляти в пташок?

Ні, стріляти в птахів заборонено. Це жорстоко і протизаконно. В багатьох країнах полювання на птахів обмежене або повністю заборонене.

В Україні діє закон "Про тваринний світ", який регулює використання об'єктів тваринного світу. Згідно з цим законом, заборонено полювання на птахів під час гніздування, на переліт, а також на рідкісних та зникаючих видів.

Отже, стріляти в диких птахів взагалі не можна. Це жорстоко, а в багатьох випадках ще й незаконно та карається штрафами.

Пейзаж у цьому фрагменті віддзеркалює емоції чи слугує контрастом? Чому ти так уважаєш?

На мою думку, пейзаж у цьому фрагменті віддзеркалює емоції персонажів.

По-перше, згадується дрібний дощик, ніби ліс плаче разом з пташками, які прощаються. Це передає сум настрою.

По-друге, далі йде перелік змін у природі, пов'язаних з настанням зими: опале листя, затихла річка, поснули жаби й риби. Усе ніби завмерло разом з відльотом птахів. Такі картини теж створюють сумний, спокійний настрій.

Отже, пейзаж тут не контрастує з дією, а навпаки - доповнює її, посилює емоційне забарвлення сцени прощання.

Пригадай вивчені твори, у яких ідеться про зміну пір року. Що в них спільного?

З творів, де змальовується зміна пір року, я пригадую поезії Лесі Українки. Спільним для них є те, що через опис природи передаються певні емоції, настрої, почуття. Кожна пора року має свою неповторну атмосферу.

Де могла опинитися Цві?

На мою думку, Цві опинилася в лігві якихось звірів, можливо ведмедів. Вона впала туди після нападу шуліки й пережила зиму під їхнім теплим хутром.

Зупини читання тексту. Напиши, як, на твій погляд, далі розгортатимуться події.

Звірі прокинулися від співу Цві і здивовані, що в їхньому лігві опинилася маленька пташка. Спочатку вони можуть налякати її своїм риканням і розмірами. Але потім, мабуть, не зашкодять Цві, адже вона перезимувала разом з ними.

Можливо, звірі навіть допоможуть Цві дістатися додому, в її рідне гніздо. Або вона сама знайде вихід з лігва і полетить шукати своїх. Її мама і сестричка Рінь, напевно, дуже сумували й хвилювалися за неї всю зиму.

Якими кольорами можна зобразити цей зимовий пейзаж?

На мою думку, цей зимовий пейзаж можна зобразити такими кольорами:

  • Білий - білий сніг, що вкриває все навколо
  • Сірий - сіре небо, похмурі зимові хмари
  • Коричневий - кора дерев, гілки
  • Чорний - чорні стовбури дерев на білому тлі
  • Блакитний - блакитні тіні на снігу
  • Червоний - яскраві плями ягід на фоні білого снігу

Які почуття він викликає?

Цей пейзаж викликає такі почуття:

  • Холод
  • Безжиттєвість, сум
  • Тривогу і невідомість (адже пташка опинилася в незнайомому місці)
  • Здивування (вона побачила, що перезимувала з ведмедями)
  • Полегшення (ведмеді її поки не помітили)

Отже, це досить напружений і тривожний пейзаж, який викликає занепокоєння та інтригу. Але в ньому є й надія, що все обійдеться.

Чи справді вигнала б ведмедиха своїх дітей з барлогу?

На мою думку, ведмедиха навряд чи по-справжньому вигнала б своїх ведмежат з барлогу на мороз. Швидше за все, вона просто лякає їх, щоб вони не розбуркували її даремно.

Чому вона так каже? Про що це свідчить?

Такі слова свідчать, що ведмедиха дбайлива мати, яка піклується про безпеку своїх дітей. Вона розуміє, що на вулиці ще зима, завірюха й холодно. Тому й погрожує ведмежатам, аби ті не вибігали з барлогу без потреби.

Якими рисами наділено ведмедиху?

Ведмедиху наділено такими рисами:

  • Дбайливість і турбота про потомство
  • Суворість і серйозність
  • Розсудливість (вона розуміє, що за барлогом ще зима)

Чи можна говорити, що вона людяна?

Частково можна сказати, що вона людяна. Адже турбується про ведмежат, як людина про своїх дітей. Але все ж ведмедиха залишається дикою твариною зі своїми інстинктами.

Що стало причиною веселощів у барлозі?

Причиною веселощів у барлозі стала пісня маленької пташки Цві. Своїм цвіріньканням вона нагадала ведмедям про наближення весни, про тепло і сонце.

Які пісні, що закликають весну, знаєте ви?

Я знаю такі українські пісні, що закликають весну:

  1. "Веснянка" - традиційна українська весняна пісня-гра. В ній дівчата співають про прихід весни, про танення снігу, цвітіння квітів.
  2. "Ой весна, весна" - лірична пісня про красу весняної природи та повернення птахів із вирію.
  3. "Весна-красна" - жартівлива пісня, в якій весну запрошують до села, обіцяючи гарно зустріти.
  4. "Весна іде, весна іде" - дитяча пісенька про оновлення природи навесні.

Такі пісні піднімають настрій, вселяють надію на тепло і радість. Саме так вплинула пісенька Цві на похмурих зимових ведмедів.

Про яких лісових листонош ти ще чув/чула?

Ось лісові листоноші, про яких я чула:

  1. Білка - приносить горіхи та насіння до свого дупла на зиму.
  2. Мурашка - тягне до мурашника листя, пелюстки квітів та інші матеріали.
  3. Вовк - розносить на шерсті насіння рослин.
  4. Зозуля - приносить свої яйця в чужі гнізда, як "пошту".

Мабуть, багато лісових мешканців так чи інакше допомагають поширювати рослини та переносити різні речі, як своєрідні листоноші. Цікава тема!

Перекажи, як Цві потрапила в барлогу ведмедя

Отже, Цві потрапила у ведмежий барліг випадково.

Коли на неї напав шуліка, пролунав постріл мисливця. Він зачепив крило хижого птаха. Тоді Цві впала непритомною під дерево.

В цей час ведмедиха готувала собі барліг на зиму - загрібала сухе листя. Разом з листям вона випадково загребла і маленьку пташку.

Так Цві опинилася в теплому ведмежому лігві, де й пережила зиму.

Поміркуй, що може символізувати старий дуб? Поясни, чому ти так уважаєш.

На мою думку, старий мудрий дуб у творі символізує мудрість, досвід, знання. Він багато чого бачив за своє довге життя, тому й знає, як Цві потрапила до ведмедів. Також дуб міг би уособлювати сам ліс з його таємницями.

За якими змінами в природі зрозуміло, що прийшла весна? Процитуй

Ознаки приходу весни в цьому уривку:

"Витикалися з землі трави, проліски; прокидалася комашня, потягалися дерева занімілими за зиму вітами".

Із чим авторка порівнює бруньки на вербі?

Бруньки на вербі авторка порівнює з білими зайчиками.

Чи вдале, на твою думку, таке порівняння? Чому?

На мій погляд, таке порівняння дуже вдале. Бруньки справді нагадують маленьких пухнастих зайчиків - вони білі, м'які, ніби хутряні. Таке порівняння створює яскравий весняний образ.

Про які «хутряні» квіти йдеться?

Йдеться про бруньки на гілочках верби. Справжній зайчик, побачивши їх, подумав, що це якісь дивні "хутряні квіти". Тобто авторка грає на контрасті між живим зайцем і бруньками-"зайчиками".

Поміркуй і дай відповідь

1. Яка тема твору?

Тема твору - прихід весни, пробудження природи після зими.

2. Від чийого імені ведеться розповідь у творі «Цвітарінь» Оксани Іваненко?

Розповідь у творі "Цвітарінь" Оксани Іваненко ведеться від третьої особи, від імені оповідача. Це дає можливість авторці висвітлювати думки та почуття різних персонажів та описувати події з різних точок зору.

3. Визнач головних і другорядних героїв/героїнь твору. Прокоментуй цей поділ

Головні герої - дві сестрички-пташки Цві і Рінь. Другорядні - інші мешканці лісу (ведмедиха, зайчик, дуб та ін.). Такий поділ логічний, адже саме пригоди Цві і Рінь є центральними в сюжеті.

4. Перекажи, використовуючи цитати з твору, як пташки пізнають світ

Пташки пізнають світ, літаючи скрізь і розповідаючи одна одній цікаві новини: "Я була сьогодні над річкою і бачила..."; "А я бачила багато звірів...".

5. Як восени змінюється настрій звірів, пташок зокрема? А що відбувається з ними, коли приходить весна?

Восени птахи сумують, готуються до відльоту. Навесні - радіють, веселяться, повертаються.

6. Яка пригода трапилась із Цві?

Цві восени впала в барліг ведмедиці і пережила там усю зиму.

7. Перекажіть, як Цві опинилася в барлозі ведмедихи

Докладно переказав вище в іншій відповіді.

8. Що спричинило зустріч двох сестричок-пташок?

Зустріч сестер спричинило повернення птахів з вирію навесні.

9. Поміркуй, чи можна цей твір вважати пізнавальним. Чому?

Так, твір пізнавальний. Він розповідає про природу, птахів, звірів.

10. Чому так важливо берегти пташок? Склади, запиши й презентуй пам’ятку щодо охорони птахів.

Ось пам'ятка щодо охорони птахів та причини, чому їх варто берегти:

Пам'ятка "Бережімо пернатих друзів"

  1. Не знищуйте гнізда та яйця птахів. Це незаконно та жорстоко.
  2. Не ловіть і не тримайте птахів у клітках без потреби. Вони мають жити на волі.
  3. Підгодовуйте птахів узимку. Виставляйте годівнички та корм.
  4. Оберігайте місця проживання птахів - дерева, чагарники.
  5. Не купуйте та не продавайте рідкісних птахів. Це сприяє браконьєрству.
  6. Повідомляйте відповідні органи про факти жорстокого поводження з птахами.

Чому варто берегти птахів:

  • Вони запилюють квіти та поширюють насіння рослин.
  • Знищують шкідливих комах та гризунів.
  • Спів птахів робить природу живою, радісною.
  • Птахи - частина екосистеми. Їх зникнення порушить природну рівновагу.

Отже, птахи - наші пернаті друзі, яких потрібно оберігати та охороняти!