Анатолій Качан. Море грає







Що означає вислів «наступати на п’яти»?

Вислів "наступати на п'яти" в цьому контексті означає йти/бігти дуже близько за кимось, майже наздоганяючи.

Простеж, які рядки співзвучні у вірші

Щодо співзвучності рядків, то у вірші використовується суміжна рима - римуються сусідні рядки

Чи доречне порівняння крон тополь із парусами корабля?

На мою думку, порівняння крон тополь з парусами корабля є дуже вдалим та доречним. Адже:

  • І паруси, і крони тополь мають подібну форму – видовжену, конусоподібну.
  • Вони однаково коливаються та шелестять на вітрі.
  • І паруси, і тополине листя мають світлі, ніжні кольори (білий, зелений, сріблястий).

Отже, це порівняння допомагає читачеві краще уявити вигляд тополь, відчути рух їхніх крон на вітрі. А ще воно посилює зв'язок між морем та сушею в картині, змальованій у вірші.

Чи дійсно хвилі можуть змінювати кольори? З яким природнім явищем це пов’язано?

Щодо кольорів хвиль, то в природі вони і справді можуть змінюватися залежно від погоди та освітлення:

  • Сині - у сонячну безхмарну погоду.
  • Сріблясті - при місячному світлі чи відблисках хмар.
  • Темно-сині або майже чорні - перед штормом чи під час дощу. Тож автор цілком реалістично зображує, як "зустрічаються хвилі сині і зелені".

Що означають вислови «упіймати хвилю», «бути на своїй хвилі», «бути на одній хвилі»?

Ось що означають ці вислови:

"Упіймати хвилю" - зрозуміти щось, спіймати суть якоїсь ідеї чи настрою.

"Бути на своїй хвилі" - перебувати в певному емоційному стані, мати свій особливий настрій.

"Бути на одній хвилі" - мати спільні інтереси, погляди, розуміти один одного з півслова.

Всі ці фразеологізми пов'язані зі значенням слова "хвиля" як певного емоційного стану, стихії почуттів. Хвилі моря теж мінливі, мають свій ритм і непередбачувану силу. Тому хвилі часто асоціюються з людськими емоціями та переживаннями.

А в контексті вірша хвилі ще й уособлюють безперервний рух, плинність життя, його мінливість.

Поміркуй і дай відповідь

Основна тема вірша - зображення моря, його хвиль, природних явищ над морем.

1. До якого виду лірики належить ця поезія? Чому ти так вважаєш?

Це ліричний вірш, який належить до мариністичної лірики, оскільки описує морський пейзаж.

2. Випиши образи із цієї поезії. Як вони підкреслюють тему і належність вірша до поезії про море?

Образи: хвилі, чайки, яхта, тополі, поле пшениці. Вони підкреслюють тему моря, зображуючи різні елементи морського пейзажу.

3. Визнач, яке у вірші римування. Як співзвуччя рядків впливає на настрій?

Суміжна рима також створює плавність та мелодійність вірша. Вона підкреслює безперервний рух хвиль та вітру, посилює відчуття гармонії природи, яка зображена у творі. Отже, висновок про радісний, життєствердний настрій залишається вірним.

4. Що допомагає передати образний світ у вірші? Випиши в зошит у три колонки засоби художньої виразності: епітети, порівняння, метафори, які використав автор у творі.

Ось засоби художньої виразності, які допомагають створити образний світ у вірші "Море грає", згруповані в три колонки:

Епітети:

  • білокрилі чайки
  • ярої пшениці

Порівняння:

  • Хапають, мов пір'їнку, рибинку
  • Зустрічаються, мов друзі, хвилі сині і зелені

Метафори:

  • в паруси свої зелені (тополі порівнюються з кораблем, листя - з вітрилами)

Такі засоби допомагають чітко уявити картини моря, чайок, корабля, поля пшениці. Вони створюють яскраві візуальні образи, оживляють та конкретизують абстрактні поняття (хвилі, вітер). Завдяки цьому вірш набуває особливої поетичності та виразності.

6. Намалюй ілюстрацію до вірша «Море грає». Які кольори переважають — ясні чи тьмяні? Який настрій ти відтворюєш?

 ілюстрація до вірша Море грає

На моїй ілюстрації переважатимуть яскраві, світлі кольори - блакитне небо, темно-синє море з білими барвистими хвилями, зелені тополі на узбережжі. Удалині - білі вітрила яхти. Посеред моря - білі чайки з чорними крилами. А на задньому плані - золотаве поле пшениці під сонцем.

Така ілюстрація передає радісний, життєствердний настрій вірша. Вона відображає гармонію природи, рух хвиль і птахів, мінливість морської стихії. Яскраві фарби створюють відчуття світла й тепла. Це ілюстрація про красу світу та його вічний рух.

8. Чому Анатолій Качан так багато пише про море? Склади вірш про море. Пам’ятай про ритм і римування.

Гадаю, Анатолій Качан так багато пише про море, тому що воно надихає його своєю мінливістю, красою, безмежністю. Море - це символ свободи, пригод, романтики.

10. Ознайомся з таблицею «Паспорт твору “Море грає”» за покликанням https://cutt.ly/ZOVAbzx або QR-кодом. Якою інформацією можна її доповнити?

Ознайомився з таблицею "Паспорт твору" для вірша "Море грає" Анатолія Качана.

На мою думку, її можна доповнити такою інформацією:

  • Рік написання вірша
  • Особливості будови (кількість строф, рядків, римування)
  • Використані автором засоби художньої виразності
  • Настрій твору
  • Провідні мотиви (крім зображення моря)
  • Головна думка чи ідея

Така додаткова інформація допомогла б краще зрозуміти задум автора, особливості вірша "Море грає".