Міхаель-Андреас-Гельмут Енде. Джим Ґудзик і машиніст Лукас







1. Кого з персонажів можна назвати справжнім другом?

Джима можна назвати справжнім другом, адже він готовий залишити рідний дім і поплисти у невідомість разом з Лукасом. Його вчинок свідчить про вірність і самопожертву.

2. Поясніть слова автора: «Джим почувався щасливим і нещасним заразом».

З одного боку, він радіє пригодам і можливості бути поруч зі своїм найкращим другом. Але з іншого - йому шкода залишати рідний дім і пані Штоцкер, яка за ці роки стала йому мамою. Отже, Джим відчуває одночасно і щастя, і смуток.

Сторінка 179

1. Які жахливі явища побачили герої в школі пані Кутняк?

  • Діти були прикуті ланцюгами до парт і не могли втекти.
  • Пані Кутняк жорстоко карала і била дітей за неправильні відповіді. Вона відшмагала маленького індіанця.
  • Вона кричала і лаялася на дітей, залякувала їх.
  • Пані Кутняк стверджувала, що діти належать тільки їй, бо вона їх купила.

2. Чому і як вони вирішили боротися з ними?

Джим і Лукас вирішили визволити дітей з полону пані Кутняк. Спочатку Джим спробував домовитися з нею мирним шляхом і переконати відпустити дітей. Але пані Кутняк відмовилася.

Тоді Лукас і Джим застосували силу - Лукас атакував пані Кутняк на паротязі Емма. Він зв'язав пані Кутняк, а Джим звільнив дітей. Разом вони вирішили тікати звідти таємним шляхом - підземною річкою.

Сторінка 191

1. Які приємні події сталися в житті героїв?

Одруження, об'єднання Недогадії і Мандали

2. Яка атмосфера панувала в Недогадії?

Щодо атмосфери в Недогадії, то там запанували мир і спокій. Усі мешканці були щасливі та задоволені. Король нарешті міг спати спокійно, адже проблема з місцем на острові була вирішена. Лукас їздив на паротязі, Джим грався зі своїм Августом. Панувала ідилія та безтурботність.

Усно

1. Чому Лукас, Джим і Емма мали полишити Недогадію? Як вони в цій непростій ситуації піклувалися одне про одного? Наведіть цитати

Лукас, Джим і Емма мали полишити Недогадію, бо на острові не вистачало місця для всіх мешканців. Король побоювався, що скоро не буде де розмістити нові будинки. Тому він наказав позбутися старої паротяжихи Емми. Але Лукас відмовився розлучатися з нею і вирішив разом з Еммою і Джимом полишити Недогадію.

Ось як вони піклувалися одне про одного:

"Ні, ми залишимося вдвох. Завжди і всюди, на землі чи на небі — якщо туди взагалі можна потрапити." (Лукас про Емму)

"Я не залишу свого найкращого друга. Або ми залишимося на острові втрьох, або разом попливемо звідси геть." (Джим про Лукаса)

2. Які пригоди сталися з героями в Недоладії?

  • Джим і Лукас дісталися до Драконового міста, де знайшли будинок пані Кутняк
  • Вони пробралися до її школи й побачили як вона катує дітей
  • Лукас і Джим перемогли пані Кутняк у битві за допомогою Емми
  • Вони звільнили дітей з полону
  • Разом усі втекли підземною річкою

3. Як пані Кутняк ставилася до дітей?

Пані Кутняк ставилася до дітей дуже жорстоко. Вона вважала їх своєю власністю і тримала в полоні. Карала дітей фізично і принижувала.

4. Знайдіть і виразно прочитайте портрети персонажів: 1) драконихи; 2) принцеси Лі Ши; 3) Джима Ґудзика; 4) дітей у школі пані Кутняк; 5) паротяжихи Емми; 6) маленького паротяжчика Авґуста. Визначте деталі їхньої зовнішності й характерів

Ось портрети персонажів:

Дракониха:

  • витягнута морда, густо заросла щетиною, уся всіяна бородавками
  • маленькі колючі очі
  • довга худа шия з борлаком
  • з пащі стирчить єдиний зуб
  • верескливий, противний голос
  • жорстока, люта

Принцеса Лі Ши:

  • мила маленька дівчинка
  • дві чорні кіски
  • ніжне личко, як у порцелянової ляльки
  • ніжний голосок, що нагадує щебет маленької пташки
  • розумна, знає напам'ять таблицю множення
  • справляє приємне враження на Джима

Джим Ґудзик:

  • темношкірий хлопчик
  • кмітливий і розумний
  • блискучі очі
  • сміливий, безстрашний
  • стриманий і спокійний у розмові
  • добрий, піклується про друзів

Діти в школі:

  • діти з усього світу - індіанці, ескімоси, європейці
  • прикуті ланцюгами до парт
  • перелякані, тримаються тихо і сумирно
  • дивляться на Джима великими очима, з подивом і надією

Паротяжиха Емма:

  • товстунка
  • ніжна, чутлива вдача
  • віддана Лукасу
  • смілива і відважна у битві з драконихою

Паротяжчик Август:

  • крихітний
  • дитячі наївні оченята
  • старанно чмихкотить
  • намагається триматися на коліщатках і під'їхати до Джима
  • милий і гарненький

Аналіз та інтерпретація

5. Які якості характеру допомогли Джиму Ґудзику і машиністу Лукасу здолати випробування?

Ось якості характеру, що допомогли Джиму і Лукасу подолати випробування:

  • Сміливість і відвага. Вони не злякалися небезпеки й вирушили рятувати дітей.
  • Кмітливість і винахідливість. Придумали як обманути сторожу, пробратися до школи, перемогти дракониху.
  • Дружба і взаємодопомога. Разом долали перешкоди, підтримували один одного.
  • Цілеспрямованість. Йшли до мети попри всі труднощі.
  • Співчуття і милосердя. Їм було шкода дітей і вони ризикували заради їх порятунку.

6. Визначте елементи казки у творі «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»

  • Вигадана країна Недогадія з казковими мешканцями
  • Персонажі - позитивні (Джим, Лукас, діти) і негативні (дракониха)
  • Зачинається казковими словами "У країні Недогадії всі жили спокійно й весело."
  • Є казкові предмети - чарівна скринька з Джимом, паротяжиха Емма
  • Подорож героїв у чарівну країну, де відбуваються пригоди
  • Перемога добра над злом, порятунок дітей з полону
  • Щасливий фінал, коли герої повертаються додому

Письмово

7. Напишіть твір-роздум на тему «Дружба і єдність — запорука перемоги» (за твором «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»)

Ось твір-роздум на задану тему:

У казковому творі Міхаеля Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» порушено багато важливих тем, зокрема й тему сили дружби та єдності. Головні герої — хлопчик Джим та дорослий машиніст Лукас — є справжніми друзями, попри різницю у віці. Вони завжди підтримують один одного, допомагають у скруті.

Коли Недогадія стає затісною для всіх мешканців, Лукас вирішує покинути острів разом зі своєю паротяжихою Еммою. Але Джим каже: «Я не залишу свого найкращого друга. Або ми залишимося на острові втрьох, або разом попливемо звідси геть». Ці слова свідчать про справжню дружбу та відданість.

Вже в Недоладії, рятуючи дітей з полону драконихи, Джим і Лукас теж діють разом. Вони підтримують один одного, коли страшно, покладаються один на одного у складних ситуаціях. Тільки єдність дає їм силу перемогти люте чудовисько.

Отже, саме завдяки міцній дружбі головних героїв, їхній здатності об'єднуватися заради спільної мети, вірити один в одного добро перемагає зло у казці. Цей твір учить нас цінувати справжніх друзів і йти разом до перемоги, підтримуючи один одного. Адже саме в єдності — запорука сили.

Цифрові технології

8. У Міхаеля Енде є сторінка у фейсбуці (Michael Ende), яку ведуть його шанувальники. Ознайомтеся із цією сторінкою, знайдіть 1-2 цікаві факти про митця. Напишіть у коментарях враження про його книжку (2-3 речення) або створіть пост про неї.

Ось мій коментар на сторінці Michael Ende у Facebook:

"I've just read the amazing book "Jim Button and Luke the Engine Driver" and I'm so impressed! This fairy tale is not only exciting and fun, but also teaches great values like friendship, unity, compassion. I was touched by the true friendship between little Jim and old Luke. They support and take care of each other no matter what. And eventually manage to defeat evil thanks to their unity. Michael Ende created such lovely, kind-hearted characters full of humanity. This book made my childhood brighter and taught me a lot!"

А ось цікавий факт про письменника:

Він був відомим своєю увагою до деталей та ретельним вивченням власних творів, а також відомий своєю думкою про важливість фантазії та креативності в житті кожної людини.

Дослідження

9. Дослідіть маршрут мандрівки Джима Ґудзика, машиніста Лукаса і Емми. Намалюйте карту їхньої подорожі

З острова вона невдовзі вони потрапили до страшної країни Недоладії. Потім вони довго пливли по Жовтій річці, доки дісталися Мандали.

Ваша творчість

10. Джим Ґудзик не вмів писати, але міг малювати листи своїй мамі. Намалюйте 2-3 листи від імені Джима пані Штоцкер. Про які пригоди він би їй розповів у листах?

Ось кілька листів, які Джим Ґудзик міг би намалювати для пані Штоцкер:

Лист 1.

Малюнок: Джим і Лукас їдуть у паротязі Емма, навколо фантастичний пейзаж.

Текст: "Люба пані Штоцкер! Ми з Лукасом та Еммою пливемо чарівною країною. Бачили гірські хребти, зелені ліси, червоні пустелі. Зустріли дивовижних істот. Це захоплива мандрівка! Скучив за Вашими смачними пиріжками. Люблю Вас! Ваш Джим."

Лист 2.

Малюнок: Джим, Лукас та діти тікають підземеллями замку.

Текст: "Дорога пані Штоцкер! Ми пробралися до замку лиходійки й визволили звідти дітей. Вона тримала їх у полоні, але ми її перемогли. Тепер тікаємо потаємним ходом до річки. Це небезпечна, але захоплива пригода! Скоро повернемося додому і все розкажу. Люблю Вас! Джим."

Лист 3.

Малюнок: Джим і Лукас пливуть на кораблі, Джим тримає за руку Лі Ши.

Текст: "Рідна пані Штоцкер! Я заручився з принцесою Лі Ши! Ми повертаємося в Недогадію разом з нею та багатьма врятованими дітьми. Лукас подарував мені власного паротяжка! Я такий щасливий! Скоро побачимося, розкажу все. Цілую, Ваш Джим."

Проєкт

11. У книжці «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» ідеться не лише про казкові пригоди героїв, а й про серйозні проблеми світу, що постали після Другої світової війни. Міхаель Енде у своїй книжці бореться проти расизму, ксенофобії, нацизму, захищаючи толерантність, гуманізм і мир на землі. З’ясуйте значення цих термінів і підготуйте проєкт на тему «Які ідеї Міхаеля Енде корисні для сучасності?».

Ось підготовлений проєкт на задану тему:

Терміни:

  • Расизм - ідеологія та політика, що ґрунтується на вірі у вищість однієї раси над іншими. Ксенофобія - страх, ненависть і ворожість до іноземців та чужинців.
  • Нацизм - ідеологія та політичний рух в Німеччині, що проголошував вищість арійської раси.
  • Толерантність - терпимість до іншої думки, повага до відмінностей між людьми.
  • Гуманізм - світогляд, в центрі якого знаходиться людина та її права.
  • Мир - відсутність війни між державами чи народами.

Проєкт:

"Які ідеї Міхаеля Енде корисні для сучасності?"

У своїй книжці "Джим Ґудзик і машиніст Лукас" Міхаель Енде порушує надважливі для сучасного суспільства теми.

По-перше, він протиставляє расизму і ксенофобії ідею рівності всіх людей. Головний герой Джим - темношкірий хлопчик, якого приймають і люблять у вигаданій країні Недогадії.

По-друге, Енде засуджує нацизм і його злочини. Адже дія відбувається в Німеччині після Другої світової війни. Письменник показує наслідки цієї жахливої ідеології.

По-третє, автор пропагує гуманізм - віру в добро людини та повагу до її гідності. Герої його книжки втілюють кращі людські якості.

Отже, ідеали толерантності, рівності, миру, які проголошує Міхаель Енде у своїй творчості, лишаються актуальними і сьогодні. Це - запорука гармонійного співіснування в багатокультурному глобальному світі.

Життєві ситуації

13. Чому метод пані Кутняк — насильство — неприпустимий в освіті?

Метод пані Кутняк є абсолютно неприпустимим в освіті з кількох причин:

  1. Він ґрунтується на насильстві та приниженні гідності дітей. Пані Кутняк б'є та лає учнів, приковує їх ланцюгами до парт. Це жорстоке та аморальне ставлення.
  2. Такий метод руйнує психіку дитини, породжує страх, тривогу, комплекси. Діти в школі пані Кутняк виглядають пригніченими, наляканими, позбавленими радості навчання.
  3. Жорстокість і приниження не сприяють ефективному засвоєнню знань. Навпаки, вони блокують розумові здібності, увагу та пам'ять дитини.
  4. Таке ставлення викликає агресію та прагнення помститися. Діти починають ненавидіти пані Кутняк та школу загалом.

Освітній процес має ґрунтуватися виключно на партнерстві, повазі, доброзичливості між учителем та учнем. Жорстокість є неприпустимою та такою, що суперечить суті навчання й виховання.